Jak motywować rozsądnie - przykłady z praktyki nauczycielki przedszkola.



W codziennej pracy z dziećmi nauczycielka powinna motywować dzieci do podejmowania wysiłku intelektualnego i pracy nad sobą przez promowanie i nagradzanie podejmowanych przez dziecko działań intelektualnych, zachowań pozytywnych oraz samodzielnej pracy dziecka. Wśród pozytywnych wzmocnień zastosowanie w naszym przedszkolu mają: medale osiągnięć, nagrody w postaci książeczek i prasy dziecięcej , dyplom bohatera tygodnia, serduszka dobroci, symbole umiejętności oraz "genialni" i "znakomitki’ zaproponowane przez Radę Dzieci . Nagradzamy również pochwałą wobec grupy, koleżanek nauczycielek i rodziców, promujemy pożądane zachowania przez przygotowanie i udział dzieci w konkursach i uroczystościach przedszkolnych .Do działań motywujących dzieci do podejmowania wysiłku i pracy nad sobą zastosowanie mają różnorodne programy własne , miejskie i ogólnopolskie. Nauczycielki wykorzystują własne doświadczenia przez opracowany zestaw gier i zabaw dla dzieci nadpobudliwych ruchowo .
Doskonałą formą motywacji jest prezentowanie prac dzieci w galerii prac plastycznych, płaskich i przestrzennych w zorganizowanej Galerii przedszkolnej oraz "Galerii na płocie" wykorzystywanej do prezentowania prac większego formatu wykonywanych zespołowo. Dzięki nim, nauczycielki kształcą umiejętności współdziałania i ponoszenia odpowiedzialności za pracę zespołową. Nauczycielki podejmuje szereg działań, których efektem jest sukces dziecka. Prowadzenie ćwiczeń metodą W.Sherborne wpływa na kształcenie wśród dzieci odpowiedzialności za swoich kolegów , program własny Elementy tańca wpływa korzystnie na zminimalizowanie uprzedzeń i współdziałanie wszystkich dzieci w parach niezależnie od ustawienia. Zabawy integracyjne Klanzy , metoda projektu, Labana, metoda aktywnego słuchania muzyki Bati Strauss, metoda twórczego ruchu Carla Orffa , D. Dziamskiej umożliwiają zaangażowanie wszystkich dzieci w czasie zajęcia. Nauczycielki prowadzą też działania dodatkowe wspierające rozwój w zakresie komunikacji , rozwoju intelektualnego oraz rozwoju inteligencji wielorakich.
Nauczycielki stosują grupowe systemy motywacyjne np.: pochwały wobec grupy, nauczycieli, rodziców, nagrody książkowe i czasopiśmiennicze, przygotowanie do konkursów, występów artystycznych , prezentacje wytworów w galerii prac, zaczarowana poduszka, opiekun Trampolinka, pomocnik nauczyciela , znaczek Mądrej sówki , dyplom bohatera tygodnia , "brawuski" , tablica sukcesów, itp.
event_note
21.06.2018
perm_identity
Stanisława Ciszewska