Owocowo- smacznie i zdrowo!
Mijający tydzień upłynął nam pod hasłem owoców. Dzieci jednego dnia przyniosły do szkoły owoce, które spotkać można w naszych sadach a kolejnego owoce egzotyczne. Przyniesione okazy umieściliśmy w "owocowym kąciku".
Najpierw owoce poznaliśmy, omówiliśmy ich kolor, kształt, nazwaliśmy je. Następnie rozpoznawaliśmy owoce zmysłami:
- wzrokiem i słuchem- rozwiązywaliśmy zagadki o owocach, wskazywaliśmy owoc, o którym była mowa,
- dotykiem- rozpoznawaliśmy owoce dotykając je (oczy pozostawały zasłonięte),
- smakiem- rozpoznawaliśmy zjedzone kawałki owoców, które do ust podawała wychowawczyni,
- węchem- sprawdzaliśmy zapach owoców.
Owoce posłużyły nam też do ćwiczeń związanych z określaniem wielkości. Porównywaliśmy owoce: większy- mniejszy, mały- średni- duży.
Utworzyliśmy zbiór owoców a w nim podzbiory: jabłek, gruszek, śliwek…
Przeliczaliśmy elementy zbiorów, porównywaliśmy liczebność. Wskazywaliśmy, w którym zbiorze jest elementów więcej (o ile?), w którym mniej (o ile?).
Za pomocą wagi szalkowej sprawdzaliśmy ciężar owoców. Najpierw próbowaliśmy ocenić intuicyjnie, który z dwóch owoców jest cięższy, który lżejszy. Potem sprawdzaliśmy słuszność naszej oceny za pomocą wagi.
Owoce wykorzystaliśmy też do określania stosunków przestrzennych. Na polecenie nauczyciela trzymaliśmy owoce: przed sobą, za sobą, nad sobą, w prawej ręce, w lewej ręce, podawaliśmy owoce koledze, który stoi obok.
Owoce posłużyły nam do przygotowania smakołyków: sałatki owocowej podanej z owocową galaretką oraz jeżyków owocowych. Wychowawczyni poczęstowała dzieci upieczonym jabłecznikiem.
Pamiętamy, że owoce przed zjedzeniem należy umyć. Najzdrowiej jest je zjadać razem ze skórką. I lepiej zastąpić nimi słodycze!
perm_identityMarzena Wozińska