PROJEKT O NIEPEŁNOSPRAWNOŚCI undefined

PROJEKT O NIEPEŁNOSPRAWNOŚCI

Od marca realizowaliśmy w naszym Przedszkolu projekt dotyczący niepełnosprawności. W jego ramach włączyliśmy się w międzynarodowe obchody Dnia Osób z Zespołem Downa (21. marca)- biorąc udział w akcji ubrania kolorowych skarpet nie do pary. W kwietniu braliśmy udział w akcji "Zaświeć na niebiesko" (04. kwietnia) -solidaryzując się w ten sposób z osobami z autyzmem i ich rodzinami
Głównym celem projektu było budowanie od najmłodszych lat przyjaznego klimatu integracji osób niepełnosprawnych z pełnosprawnymi, tak aby dzieci nauczyły się tolerować osoby różniące się od nich wyglądem czy zachowaniem. W poszczególnych grupach specjaliści prowadzili cykl zajęć edukacyjnych i warsztatowych dotyczących osób niepełnosprawnych i ich potrzeb. Dzieci uzyskały odpowiedzi na nurtujące je pytania, poszerzyły zakres swoich wiadomości, a przede wszystkim mogły doświadczyć na sobie trudności, z jakimi zmagają się ich niepełnosprawni rówieśnicy. Takie doświadczenia doprowadziły przedszkolaki do bardzo dojrzałych wniosków.
Grupy młodsze rozmawiały ogólnie o osobach niepełnosprawnych, odkrywając, m. in.: że niewidomi mogą czytać i pisać oraz rozróżniać kolory; głuchoniemi mogą ze sobą rozmawiać a niepełnosprawni ruchowo mogą zdobywać medale w różnych dziedzinach olimpijskich. Wszyscy oni mają podobne marzenia, plany i preferencje, jak my.
Dużo działań w tym roku poświęconych było osobom niewidomym. Dzieci poznawały alfabet Braille’a i z zawiązanymi oczami pokonywały tor przeszkód, a również uczyły się prowadzić i pomagać osobom niewidomym. Grupy najstarsze poruszały zagadnienia związane z niepełnosprawnością ruchową - trudnościami, jakich doświadczają osoby z mózgowym porażaniem dziecięcym. Również trudności w zakresie spostrzegania
i odbierania świata przez osoby z autyzmem: widzenie jak fragmenty puzzli; trudności
w zakresie motoryki małej - zbieranie ryżu w rękawicach; wrażliwość na dotyk- chodzenie z grochem w skarpetce. Rozmawiały jak zmysły błędnie odbierają bodźce, jak trudno wówczas się komunikować oraz skąd biorą się zachowania trudne.
Duże zainteresowanie dzieci i wiele ważnych pytań zadawanych przez przedszkolaki, uświadomiły nam jak ważne i potrzebne były to działania. W przyszłym roku mamy nadzieję kontynuować je na większą skalę.
event_note
06.06.2017
attachment
16
perm_identity
Marta Hold-Łukasik