Scenariusz ,,Monografia liczby 6" undefined

Scenariusz ,,Monografia liczby 6"

SCENARIUSZ ZAJĘCIA PRZEPROWADZONY DN. 5.12.2017r.
Gr. X
,,Monografia liczby 6"

Temat tygodnia: ,,Jak zwierzęta przygotowują się do zimy."
Temat zajęcia: ,,Wprowadzenie cyfry 6."
Cel ogólny:- doskonalenie liczenia w zakresie 6
Cele szczegółowe: dziecko:
- liczy w zakresie 6
- pamięta obraz graficzny liczby 6
- kreśli cyfrę 6 w powietrzu
- układa cyfrę 6 na dywanie z wykorzystaniem sznurka
- łączy linią cyfry od 1 do 6

Metody:
podające: pokaz, objaśnienie
oglądowe: pokaz, obserwacja
praktyczne: ćwiczenia dzieci

Formy:
- indywidualna
- zbiorowa

Środki dydaktyczne: opowiadanie ,,Tom szuka mieszkania na zimę" (zmodyfikowana wersja opowiadania M.Galicy), ilustracja jeża i kopca liści, ilustracja drzewa i dziupli wiewiórki z żołędziami i wiewiórką, duża kostka do gry, kartoniki z cyframi od 1-6 dla każdego dziecka,

Przebieg zajęcia:
1. Zabawa na powitanie z piosenką ,,Wszyscy są, witam Was".
2. Wprowadzenie: nawiązanie do tematu tygodnia:
Opowiadanie "Tom szuka mieszkania na zimę" (zmodyfikowana wersja opowiadania M. Galicy).

Nadeszła jesień, późna jesień. Najwyższa pora, abym poszukał sobie domku na zimę. Postanowiłem wybrać się do lasu, bo słyszałem, że tam znajduje się dużo ładnych mieszkań.
Idę sobie leśną dróżką, podśpiewuje, podskakuje, aż tu nagle zobaczyłem wspaniały kopiec wzniesiony z liści. Postanowiłem sprawdzić, czy domek jest pusty. Może tam, mógłbym przeczekać zimę. Podszedłem bliżej i zacząłem wołać:
- Hop, hop, jest tam kto? Hop, hop!
- Kto tak potwornie krzyczy?- usłyszałem głos wydobywający się spod liści. Najpierw zobaczyłem same kolce- trochę się przestraszyłem.
- Kim jesteś kolczasty przyjacielu?- zapytałem.
- Jestem jeż. A Ty kto? I czemu tak krzyczysz? Och Ty! Zbudziłeś mnie ze snu.
- Jestem Tom. Szukam mieszkania na zimę i myślałem, że może to jest wolne.
- O mój drogi, muszę Cię rozczarować. Wszystkie kopce z liści są domkami jeży. W trakcie jesieni, zbieramy liście, budujemy z nich kopczyk, a później się w nim się chowamy i przesypiamy caaałą zimę.
- Oj, to przepraszam. Nie chciałem przeszkadzać. W takim razie pójdę dalej, może znajdę dla siebie inny domek. Kolorowych snów jeżu. Do widzenia!
- Do widzenia Tomie. Udanych poszukiwań.
Ruszyłem więc w dalszą drogę. Och, jakie te drzewa wysokie! Ale co ja widzę? W jednym z nich jest dziurka. Postanowiłem się wspiąć i zobaczyć, czy tam mógłbym sobie urządzić mieszkanie.
O, nikogo nie ma. Ciekawe, czy to mieszkanie jest wolne?
- To moje mieszkanie!- Jestem wiewiórka, a to moja dziupla. A Ty, czemu wchodzisz do mojego mieszkania bez pytania?
- Przepraszam, myślałem, że jest puste i że mógłbym się tutaj zadomowić.
- Phi! To jest mój dom! W nim gromadzę, zapasy by móc przetrwać zimę.
- A to Ty nie zapadasz w sen zimowy tak jak jeż?
- Co to, to nie! Ja lubię biegać, skakać po drzewach, nie dla mnie takie długie spanie.
- Nie wiesz, gdzie mógłbym znaleźć jakiś domek na zimę? Jesień już się kończy, a ja nie mam gdzie się schować przed nadchodzącymi opadami śniegu.
- Nie wiem. Musisz szukać dalej.- odparła wiewiórka.
Usiadłem i zrobiło mi się smutno. Chyba nigdzie nie znajdę dla siebie domku na zimę.
- Tomie!- nagle usłyszałem. Odwróciłem głowę i zobaczyłem Panią Monikę.
- Tomie, co Ty robisz w lesie? Szukam cię całe popołudnie.
- Szukałem mieszkania na zimę. Wszystkie zwierzątka maja swoje domku, a ja biedny nie mam gdzie się podziać.
- Ależ mój drogi! Twój domek jest w przedszkolu, przy mnie i przy dzieciach. Tu spędzisz całą zimę. Nie masz się, czym martwić.
I po tych słowach snów zrobiło mi się wesoło. Kochani, pozwolicie mi zostać w przedszkolu na zimę?
Baaardzo się cieszę. To teraz poszukam sobie wygodnego miejsca i będę się Wam bacznie przyglądał, bo słyszałem, że Pani Monika ma dla Was dużo ciekawych zabaw i zadań.

3. ,,Domy zwierząt leśnych"
- przyglądanie się domom występującym w opowiadaniu
- liczenie liści z kopca jeża
- przyporządkowanie każdemu z liści odpowiedniej cyfry od 1-5
- liczenie żołędzi z dziupli wiewiórki
- przyporządkowanie każdemu z żołędzi odpowiedniej cyfry od 1-5
4. Zabawa przy piosence ,,Szumi las i spadają liście z drzew."

5. ,,Pomoc zwierzętom w przetrwaniu zimy" - zapoznanie z zapisem graficznym cyfry 6
,,My jako przedszkolaki pomożemy zwierzętom w przetrwaniu zimy dokładając im po jednym ze zgromadzonych darów jesieni"
- jeżowi dokładamy 1 liść
- wiewiórce dokładamy 1 żołądź
- pokaz cyfry 6
- omówienie wyglądy cyfry 6
- kreślenie cyfry 6 w powietrzu
- układanie cyfry 6 na podłodze ze sznurka

6. Oglądanie dużej sześciennej kostki do gry.
- liczenie ścianek i oczek na kolejnych ściankach
- podnoszenie w górę kartonika z odpowiednią cyfrą odpowiadającą ilości oczek na ściance kostki wskazanej przez nauczyciela.

6. Karty pracy ,,Jeże"- łączenie jeży zgodnie z cyframi od 1-6, kolorowanie jeża, na którym widoczna jest cyfra 6.





Scenariusz opracowała i przeprowadziła:
nauczycielka: mgr Monika Prośniak




event_note
01.01.2018
attachment
1
perm_identity
MONIKA PROŚNIAK