TYDZIEŃ BEZ ZABAWEK undefined

TYDZIEŃ BEZ ZABAWEK

W grupie ,,Pszczółki" (4-5 latki) w Publicznym Przedszkolu Samorządowym Nr 1 w Wieruszowie zakończył się przygotowany przez nauczycielkę Urszulę Kołodziejczyk ,,Tydzień bez zabawek". Pomysł zaczerpnięty został z koncepcji pedagogów z Bawarii.
Z półek w sali zniknęły zabawki pozostawiając po sobie puste przestrzenie. Wbrew nazwie dzieci bawiły się jednak zabawkami, ale nie zakupionymi w sklepie, a wykonanymi samodzielnie z przedmiotów przeznaczonych do recyklingu.
Puste półki z każdym dniem zaczęły zapełniać się zabawkami- wytworami dzieci. Podczas tworzenia własnych zabawek ,,Pszczółki" wykorzystywały zgromadzone w ,,kąciku skarbów" pudła kartonowe różnej wielkości, opakowania po słodyczach, kosmetykach, podarunkach, pojemniki po jogurtach, serkach, butelki plastykowe po napojach i płynach, szamponie, nakrętki, pojemniki po np. kosmetykach, gazety, rolki po papierze toaletowym lub kuchennym, pojemniki po jajkach, korki, ścinki materiałów, makulaturę, sznurki, kawałki wełny, pudełka po zapałkach, styropian, torebki foliowe, ,,reklamówki"... Przedmioty te dostarczyli do sali przedszkolnej rodzice dzieci i nauczycielki.
Pszczółeczki wykonały także sylwety do zabaw teatrzykowych. Sceną zostały duże poduchy, a aktorami- dzieci.
A jaka frajda była gdy można było ,,pojeździć" w kartonowym pojeździe, czy poruszać się kartonową windą z ,,upchanymi" pasażerami (na zasadzie- ilu nas się zmieści w kartonie?) albo przechodzić tunelem zrobionym z kartonowych pudeł. Duże pudło posłużyło także dzieciom za rolowaną zabawkę, a okrągłe pojemniki za lornetkę. Powstały obrazy, kran do mycia rąk, rakietopodobne wytwory, wnętrza domów i inne, nienazwane zabawki.
,,Tydzień bez zabawek" był doskonalą okazją do rozwijania wyobraźni i kreatywności przedszkolaków, prowokował do działania. Podczas tworzenia dzieci uczyły się sztuki negocjacji i nabywały umiejętności rozwiązywania konfliktów. Chętnie też udzielały pomocy innym. A jak dumne były z wykonania i pomysłu własnej zabawki! Dzięki tym działaniom każdy przedszkolak przełamał brak wiary w siebie i poznał radość tworzenia, usprawniając przy okazji swe umiejętności manualne i plastyczno- techniczne.
Dzieci nauczyły się, że do wspaniałej zabawy wystarczy jedynie odrobina fantazji. Przekonały się jak wiele niepowtarzalnych rzeczy można zrobić samemu, bądź z pomocą nauczyciela, a czas wolny można spędzać inaczej niż przed telewizorem czy komputerem.
event_note
30.11.2013
attachment
38
perm_identity
Urszula Kołodziejczyk