Dzień Ziemi
...

Wielkie sprzątanie

Witam wszystkich serdecznie!

22 kwietnia jest DNIEM ZIEMI. Swoje święto obchodzi także kolor niebieski.

Z tego powodu dzisiejsze proponowane zabawy będą związane z tematyką dotyczącą sposobów ochrony naszej planety. To bardzo ważna sprawa, aby wiedzieć jak dbać o planetę, na której mieszkamy. Ziemia to nasz "zielony dom", o który każdy człowiek powinien dbać. Na początku chciałabym zaprosić wszystkich do wysłuchania listu, który dziś otrzymałam od naszej Ziemi. W dalszej części zastanowimy się jak pomóc naszej planecie, by była czysta i zielona oraz spróbujemy odpowiedzieć na kilka pytań.

Zapraszam wszystkich również do osłuchania się z piosenką "Nasza planeta": https://www.youtube.com/watch?v=1MZovZPTP7I oraz udziału w zabawie - "Sprzątamy las – pomagamy skrzatom".

Na podłodze rozłożone są śmieci: pudełka, butelki, gazety, plastikowe torebki, itp. Stoją też pojemniki z napisami: papier, plastik, szkło. Dziecko ogląda porozrzucane śmieci, omawia z czego są zrobione. Rodzic pokazuje dziecku pojemniki na odpady i wspólnie z dzieckiem ustala, co powinno znaleźć się w każdym koszu. Przy dowolnej muzyce dziecko spaceruje po pokoju i "sprząta las"- zbierając i segregując śmieci do pojemników.


"Woda" – rozwiązywanie zagadki.

Rodzic czyta dziecku zagadkę: Co mam na myśli? To substancja, bez której nikt z nas nie mógłby żyć. Jest potrzebna nie tylko ludziom, lecz także zwierzętom i roślinom. Występuje na całej kuli ziemskiej, ale tylko niewielka część nadaje się do spożycia przez ludzi. Odpowiedź:
WODA

Rodzic prosi dziecko o napisanie zaprezentowanego wyrazu lub ułożenie go z literek – zadanie dla dzieci starszych.

"Do czego potrzebna nam woda?" – zabawa pantomimiczna.

Dziecko (lub rodzic) bez słów próbuje pokazać do czego człowiekowi potrzebna jest woda, a rodzic (lub dziecko) odgaduje: do picia, mycia, prania, podlewania, pływania, kąpania.

"Co tonie, a co pływa?" – zabawa badawcza.

Dziecko wraz z rodzicem prowadzą doświadczenia wkładając do wody różne przedmioty: korek, papier, piłeczkę gumową, pieniążek, piórko, ołówek, mazak, napompowany balonik. Następnie wyciągają wnioski z przeprowadzonego doświadczenia zaznaczając, które przedmioty toną, a które pływają.

"Mój przyjaciel szuka niebieskich przedmiotów" – zabawa dydaktyczna.

Rodzic tłumaczy dziecku, że jego przyjaciel (np. ulubiona maskotka dziecka) wracał ze spaceru i zgubił wszystkie niebieskie rzeczy, które niósł w koszyku. Rodzic prosi dziecko, by odnalazło np. w swoim pokoju wszystkie niebieskie rzeczy.

"W jak woda" – prezentacja litery w wyrazie.
Rodzic prosi dziecko o wyklaskanie słowa zgodnie z modelem sylabowym: wo-da, jednocześnie wskazując kolejne pola na planszy. Dziecko przelicza głoski, wspomagając się polami na planszy. Wyszukuje także głoski odpowiadające literom, które już zna. "W jak woda, w jak….." - dziecko podaje propozycje słów, które rozpoczynają się głoską w.

Karty pracy dla dzieci młodszych i starszych:

Wykropkowany obrazek

Bardzo lubiana przez dzieci aktywność, jednocześnie prosta, a dająca wiele możliwości. Kropki może wypełnić dziecko na różne sposoby, takie najbardziej typowe, to wyklejanie plasteliną lub stemplowanie opuszkami palców zamoczonymi w farbie.

Wieża z kolorowych kubków

Jeśli nie macie kubków, to mogą dzieci wykonać pracę kredkami. Patrzymy na rodzaj odpadów umieszczony na kubku, następnie sprawdzamy, do którego pojemnika powinien powędrować.

A może gra planszowa…

Pionki, kostka, plansza do gry...i nic więcej nam nie potrzeba. Na zdjęciu są opisane zasady gry.
Karta pracy dla dzieci młodszych: dekorowanie obrazka zachęcającego do oszczędzania wody dowolną techniką plastyczną.

Karty pracy dla dzieci starszych: kreślenie liter W, w najpierw po śladzie potem samodzielnie, kolorowanie osoby najwyższej i najniższej, odnajdywanie litery W, w, wyszukiwanie obrazków, których nazwy zaczynają się głoską w, odnalezienie drogi wielbłądów do wody.

Kochane dzieci,

czy przyrzekacie chronić przyrodę i dbać o nią? Myślę, że z pewnością każde dziecko bardzo kocha naszą planetę - Ziemię i chce o nią dbać, dlatego przedstawię Wam teraz kodeks małego ekologa, czyli co każde dziecko powinno robić, by nasza Ziemia była piękna i czysta.

Po wysłuchaniu treści kodeksu przygotowałam dla Was dyplom przyjaciela naszej planety, który można podpisać Waszym imieniem.

Pozdrawiam wszystkich serdecznie!

J.Czura

PS. Wszystkie nagrania są dostępne na naszej grupie facebookowej.
event_note
22.04.2020
perm_identity
Melania Pinkawa