,,Kraina zwana ,,Kołolandią" ".
Scenariusz zajęć
Temat zajęcia: ,,Kraina zwana Kołolandią"
Cel zajęć:
- doskonalenie umiejętności w zakresie techniki origami
Cele szczegółowe: dziecko:
-starannie zagina i składa papier
-rozwija wyobraźnię twórczą i fantazję
Formy pracy: zbiorowa, indywidualna
Metody pracy
/ według Heleny Wichury/:
- podające: opowiadanie, wyjaśnienie
- operatywne: metoda ćwiczeń
Środki dydaktyczne: dwustronna plansza przedstawiająca miasteczko zwane Kołolandią i zwyczajne miasto, ilustracja/pacynka czarodzieja, kolorowe papierowe koła, kartki dla każdego dziecka z naklejonymi oczami, kleje, gotowe prace plastyczne – wzory
Przebieg zajęć:
1. Przywitanie dzieci piosenką ,,Dzień dobry witam Was"
2. Zapoznanie dzieci z opowiadaniem nauczycielki o miasteczku zwanym Kołolandią
Za górami , za lasami była kraina KOŁOLANDIA, w której wszystko było zrobione z kół. Aby się w niej znaleźć musicie klasnąć w dłonie trzy razy. Aby zobaczyć co się w niej znajduje z waszych dłoni musicie zrobić lornetki składające się z 2 kółek. Wszyscy mamy lornetki więc dokładnie obserwujmy. Z kół były tam domy, drzewa, samochody, chmury, trawa, na drzewach rosły owoce z kół, dzieci zrywały je do okrągłych koszyków, jednym słowem świat kół rozpościerał się wszędzie jak okiem sięgnąć.
Pewnej nocy zły czarodziej z pobliskiego lasu pozmieniał wszystko w normalne przedmioty. Czarodziej był zły, że musi siedzieć w szarym smutnym lesie i zazdrościł ludziom z Kołolandii takiej pięknej krainy. Bardzo zasmucili się mieszkańcy Kołolandii, bo ich nazwa pochodziła od tego , że wszystko było zrobione z kół., a teraz ich nie było. Czarodziej ogłosił, że jedynym ratunkiem na odzyskanie kształtów kół jest wykonanie zadania przez dzielnych przedszkolaków. Jeśli uda Wam się wykonać powierzone przeze mnie zadanie, kraina zostanie uratowana.
W moim lesie jest szaro i ponuro proszę Was, abyście wykonali dla mnie przepiękne kolorowe sowy, którymi ozdobię mój szary, smutny las a wtedy Waszej krainie znów pojawią się koła.
3. Rozmowa dotycząca wykonania pracy plastycznej
- podkreślenie znaczenia staranności i dokładności podczas zginania i składania papieru a także doboru kolorów
4. Zabawa ruchowa ,,Sowy na gałęzi"
Poruszanie się w rytm muzyki. Na przerwę w muzyce naśladowanie odgłosów wydających przez sowy.
5. Wykonanie pracy plastycznej
- dzieci mający problem z techniką origami ,,zginanie kół" mogą naklejać koła płaskie
6. Porządkowanie stanowisk po skończonej pracy
7. Ewaluacja zajęcia.
Próba odpowiedzi na pytanie ,,Co podobało ci się dziś w zajęciu najbardziej?"
8. Zorganizowanie wystawki prac w kąciku dla rodziców
Opracowała i przeprowadziła
Nauczycielka Monika Prośniak
perm_identityMONIKA PROŚNIAK