,,W krainie Figurolandii". SCENARIO
5-latki
Matematyka
Scenariusz
...

,,W krainie Figurolandii".

SCENARIUSZ ZAJĘĆ


TEMAT :,,W krainie Figurolandii"

CELE OGÓLNE:
- doskonalenie umiejętności rozpoznawania i nazywania figur geometrycznych
- kształtowanie umiejętności układania w toku zabaw dowolnych kompozycji z figur geometrycznych
- doskonalenie sprawności manualnej
- rozwijanie umiejętności zgodnego współdziałania

CELE SZCZEGÓŁOWE: DZIECKO:
- rozpoznaje i nazywa figury geometryczne tj. koło, kwadrat, trójkąt i prostokąt
- poprawnie obrysowuje i wycina figury geometryczne: koło, kwadrat, trójkąt i prostokąt
- poprawnie koloruje obrazek z figur geometrycznych według podanego kodu
- reaguje na polecenia słowne nauczyciela
- zgodnie współdziała w zespole podczas wykonywania zadań

METODY:
- słowna- wiersz, opowieść, rozmowa, objaśnienia
- czynna- zadań stawianych do wykonania
- percepcyjna- praca na konkretnym materiale

FORMY:
- zbiorowa, indywidualna

POMOCE:
Wizytówki w kształcie figur geometrycznych, figury geometryczne, szablony figur geometrycznych różnej wielkości, ołówki, nożyczki, kredki, karty pracy dla każdego dziecka
PRZEBIEG:

1. Wprowadzenie
• dzieci otrzymują wizytówki w kształcie figur geometrycznych ze swoim imieniem i przyczepiają je do ubrania
• zabawa ruchowa na powitanie ,,Jeśli nie znasz mnie…"- zabawa kołowa ze śpiewem
• zabawa integracyjna ,,Witam Wszystkich"- powitanie wszystkich, którzy mają plakietki w kształcie kół (dzieci wstają i razem wyklaskują rytmicznie nazwę figury geometrycznej…)itd.
• Wprowadzenie do tematu zajęć wierszem ,,Pajacyk"
,,Przedszkolaczek Jacek to majster nie lada
Patrzcie jak sprawnie mozaikę układa.
Zrobiła domek, dwie choinki, pociąg towarowy
A z tych figur będzie pajacyk gotowy.
- Bardzo proszę i wy także weźcie się do pracy
A ja powiem co potrzeba, żeby był pajacyk.
- Jedno koło, jeden kwadrat, cztery prostokąty
Głowa, brzuszek, ręce, nogi, kapelusz trójkątny.
Trzeba jeszcze zrobić butki z prostokątów małych
No i proszę już pajacyk gotowy jest cały" (układanie przez dzieci pajacyków na dywanie)



2. nazywanie i opisywanie figur geometrycznych
3. wysłuchanie opowieści o dziwnej i niezwykłej krainie zwanej Figurolandią
Do tej dziwnej, nietypowej a jednocześnie przeuroczej krainy zwanej Figurolandią można wejść, mając specjalne przepustki takie jak nasze wizytówki z imionami. Jej mieszkańcy oraz wszystko co się tam znajduje, ma kształt kół, kwadratów, prostokątów i trójkątów. Ludzie mają zamiast brzucha kolorowe kwadraty, zamiast nóg kolorowe prostokąty i kolorowe koła zamiast głów. Drzewa to zielone koła położone na brązowych prostokątach, trawa jest w kształcie trójkątów, nawet zwierzęta składają się kolorowych figur. Samochody to kolorowe cuda w kształcie prostokątów mknące na czarnych kołach. W jednym zdaniu wszystko w tej krainie zbudowane jest z figur geometrycznych.
4. ,,Wyczaruj coś"- trening zadaniowy- nauczycielka rozdaje dzieciom kartki z narysowaną w środku figurą geometryczną; zadaniem dzieci jest stworzenie własnej kompozycji, pracy plastycznej opartej na tej figurze (praca przy muzyce relaksacyjnej); krótkie omówienie wykonanych prac w kole.
5. ,,Telefon dotykowy"- rysowanie figur geometrycznych na plecach kolegi – dzieci siadają w jednym rzędzie jedno za drugim; ostatnie dziecko dostaje kształt figury i rysuje go na plecach kolegi siedzącego przed nim; pierwsze dziecko rysuje figurę na kartce papieru a ostatnie mówi czy się zgadza.
6. ,,Raz, dwa, trzy igura patrzy"- zabawa ruchowa- dzieci spacerują po Sali w rytm wystukiwany przez nauczycielkę na przerwę i hasło nauczycielki zatrzymują się i spoglądają jaka figura na nich patrzy, jeżeli jest to ich figura z wizytówki to stoją nieruchomo a pozostałe dzieci siadają w siadzie skrzyżnym
7. Obrysowywanie i wycinanie figur geometrycznych – każde dziecko udaje się na swoje stanowisko, aby obrysować od przygotowanych szablonów figury i wyciąć je.
8. ,,Kompozycja z figur"- zaproponowanie dzieciom ułożenie wspólnej kompozycji z wykorzystaniem powycinanych figur; stwarzanie wspólnej kompozycji; omówienie widoku kompozycji; nagradzanie się brawami
9. ,,Mieszkaniec Figurolandii"- każde dziecko otrzymuje kartę pracy z narysowanym mieszkańcem Figurolandii. Omawiamy z dziećmi kod, według którego należy go pokolorować.
10. Zakończenie- przypomnienie nazw figur geometrycznych, którymi bawiliśmy się dzisiaj na zajęciu. Omówienie kart pracy wykonanych przez dzieci, sprawdzenie poprawności wykonania zadania.

Opracowała i przeprowadziła
Monika Prośniak
event_note
28.10.2018
attachment
1
perm_identity
MONIKA PROŚNIAK