5-latki
4-latki
Rodzina i patriotyzm
Umiejętności społeczne
Scenariusz
...

Andrzejki

CELE GŁÓWNE:
• kształtowanie szacunku dla kultury i obyczaju rodzimego,
• rozwijanie umiejętności społecznych dzieci poprzez integrację dzieci i rodziców.

CELE OPERACYJNE:
• Zna zwyczaje i tradycje andrzejkowe,
• Rzuca do celu,
• Poszerza zasób słownictwa,
• Rozpoznaje kolory,
• Wyraża uczucia i przeżywa radość zabawy z rodzicami,
• Zna niektóre zawody,
• Integruje się w zabawie,
• Śpiewa piosenkę i ilustruje ją ruchem.

METODY:
• słowna - opowiadanie, rozmowa
• percepcyjna – obserwacja
• praktyczna - zadania stawiane dzieciom
• aktywizujące - twórcze myślenie

FORMY ORGANIZACYJNE NAUCZANIA:
• Zbiorowa
• Indywidualna

ŚRODKI DYDAKTYCZNE:
• Papierowa atrapa studni, monety 1-groszowe, kolorowe kartoniki, serduszka z imionami, butelka, ilustracje z zawodami, talerzyki, zabawki.


PRZEBIEG ZAJĘĆ

1. Nauczycielka wita dzieci i zgromadzonych rodziców.
2. Zachęcenie rodziców do utworzenia razem z dziećmi dużego kręgu. Gdy koło już powstanie, nauczycielka mówi: "Iskierkę przyjaźni puszczam w krąg, niechaj wróci do moich rąk".
3. Nauczycielka wyjaśnia wszystkim cel spotkania i opowiada legendy o wróżbach
4. Na środku sali stoi zaczarowana studzienka, do której dzieci i rodzice wrzucają monetę 1-groszową wypowiadając zaklęcie: "Hokus pokus, czary mary, aby wróżby się spełniły, złóżmy dary".
5. Wróżba I- Losowanie kolorów.
Uczestnicy zabawy siadają w kręgu i losują karteczki w sześciu kolorach. Następnie wstają osoby, które wylosowały dany kolor, a nauczyciel czyta z księgi wróżb o jakich przestrogach na przyszłość mówią im wylosowane kolory.
• Czerwony- Jesz za dużo słodyczy. Musisz je ograniczyć, bo w przyszłości będziesz częstym gościem u dentysty. Wszyscy wiedzą jak bardzo tego nie lubisz.
• Zielony- Bądź ostrożny w drodze do szkoły. Patrz uważnie pod nogi i bacznie rozglądaj się podczas przechodzenia przez ulicę. Gdy będziesz uważał, nic ci się nie stanie
• Żółty- Bardziej dbaj o swoje zdrowie, cieplej się ubieraj. Nie pij zimnych napojów, gdy jesteś spocony. Zimą noś zawsze czapkę, nie zapominaj też o szaliku.
• Niebieski- Zawsze pilnuj swoich rzeczy, bo możesz coś cennego zgubić. Nie bądź taki roztargniony.
• Biały- Pijesz za mało mleka, masz słabe kości. Jedz więcej nabiału, nie tylko chrupki i wafelki.
• Czarny- Za często się kłócisz. Unikaj nieporozumień, a wszystko wokół ciebie będzie bardziej kolorowe.
6. Wróżba II- Deszcz przyjaciół
Nauczycielka rozsypuje nad głowami zebranych gości papierowe serduszka z napisanymi imionami. Każdy łapie jedno serduszko, imię, które jest na nim napisane oznacza imię naszego najlepszego przyjaciela.
7. Wróżba III- Jaki zawód?
Na podłodze rozłożone są w kręgu ilustracje z różnymi zawodami. Pośrodku leży butelka, która kolejno wszyscy kręcą. Po zatrzymaniu się butelki jej koniec wskazuje jaki zawód będziemy wykonywać w przyszłości.
8. Wróżba IV- Co nam przyniesie Mikołaj?
Pod talerzami ukryte są małe zabawki (lalka, klocek, samochód, książka, puzzle), dzieci losują dowolny talerzyk, ukryta pod nim zabawka symbolizuje co już wkrótce św. Mikołaj podaruje im w prezencie.
9. Wspólna zabawa z rodzicami przy piosence "Boogie-woogie", ilustracja ruchem treści piosenki.
10. Ewaluacja zajęcia: pokazanie miny symbolizującej jak podobały się zajęcia. Podziękowanie i pożegnanie rodziców.

event_note
31.05.2013
perm_identity
Ewa Wypych