Materiały: Scenariusze zajęć

Bałwankowa zima

Bałwankowa zima

SCENARIUSZ ZAJĘCIA z zakresu edukacji przyrodniczej

Temat zajęcia: ,,Bałwankowa zima"
Cele główne:
Cele operacyjne: dziecko:
- nazywa aktualną porę roku
- wymienia charakterystyczne cechy zimy
- formułuje poprawnie składowo zdania
Metody:
- Słowna: rozmowa, słuchanie wiersza, instrukcje i objaśnienia nauczycielki
- Oglądowa: ilustracja, pokaz
- Czynna: zadań stawianych dzieciom do wykonania, samodzielnych doświadczeń
- Elementy metody W. Sherborne, metody dobrego startu, elementy pedagogiki zabawy
Formy:
- Zajęcia prowadzone z całą grupą, indywidualna praca dzieci.

Środki dydaktyczne: ilustracje o tematyce zimowej, obrazki przedstawiające różne przedmioty i zjawiska atmosferyczne ( parasol, słońce, bałwan, śnieg, sanki, narty, piłka, lody, motyl, kapelusz, sopel, jabłko), wiersz ,,Bałwanek", wiersz ,,Dziewięć bałwanków", ilustracje przedstawiające bałwanki, bałwan wyklejony taśmą klejącą, wata, płyty CD z zimowymi piosenkami.

Przebieg zajęć:

I część wstępna:

1. Powitanie przy zabawie „Ludzie do ludzi” – dzieci witają się w parach poszczególnymi częściami ciała ( np. prawa noga z prawą nogą, lewy łokieć z lewym łokciem itd.).
II Część zasadnicza:

2. Słuchanie wiersza pt. „Zima” czytanego przez nauczycielkę:

„Zima”
Saniami Pani Zima przybyła,
Wspaniałe czapy drzewom uszyła.
Ubrała dachy w płaszcze zimowe,
Wszystkim rozdała kołdry puchowe.

Mróz w artystę się zabawia,
Wciąż do czarów bardzo skory.
Namalował mroźne kwiaty,
Piękne liście, różne wzory.

Wichry wieją z każdej strony
I ziąb ściska niesłychanie.
Z nieba puch zimowy leci,
Będą mieć uciechę dzieci.

3. Omawianie treść wiersza, połączone z opisem ilustracji przedstawiających zimowy krajobraz.
- jaką mamy teraz porę roku?
- po czym poznajemy zimę?
- jak można bawić się na śniegu?

4. Podają przymiotników, które charakteryzują obecną porę roku: zimno, śnieżnie, wietrznie, mroźnie itp. – utrwalenie nazwy panującej pory roku i cech dla niej charakterystycznych.

5. zabawa obrazkowa „Atrybuty Pani Zimy” - nazywanie elementów znajdujących się na obrazkach, wskazywanie tych, które pasują do zimy( np.. słońce, deszcz, śnieg, sanki, piłka, lody, narty, parasol, bałwan, kapelusz, sopel, płatki śniegu, jabłko, motyl, itp.),

6. Wprowadzenie do postaci bałwana. Słuchanie wiersza ,,Bałwanek"
,,Śniegiem Polska zasypana, chyba ulepię dziś bałwana
Rękawiczki wkładam obie, do lepienia się sposobię.
Toczę kulę śniegu małą, coraz większą śnieżnobiałą.
Potem drugą- nieco mniejszą, ciężką pracę mam dzisiejszą.
Jeszcze jedna kula nowa- dla bałwana zgrabna głowa.
Wiele trudu sobie zadam, nim te kule poukładam.
Szóste poty mnie zlewają, mięśnie same wszystkie drgają.
W takim trudzie i katuszy powstał bałwan- całkiem duży.

6. Zabawa pt. „Bałwanki” z wykorzystaniem elementów metody dobrego startu.
Wszystkie dzieci przemieniają się w bałwanki. Przy znanej piosence dzieci – bałwanki
tworzą długi kulig poruszający się po całej sali. Na przerwę w muzyce dzieci – wirują
wokół własnej osi jak śniegowe płatki i opadają (kuląc się)

7. Zabawa kształtująca spostrzegawczość wzrokową na zasadzie ,,Ciepło- zimno"- poszukiwanie ukrytych w sali 9 ciu bałwanków

8. Układanie bałwanków w kolejności według poleceń nauczycielki z wykorzystaniem wiersza Anny Łady- Grodzickiej ,,Dziewięć Bałwanków"

Ten pierwszy bałwanek ma brzuszek pękaty.
I pasek szeroki, co dostał od taty.
Ten drugi bałwanek garnek ma na głowie.
Czy mu w nim nie ciężko?
Kto na to odpowie.

Ten trzeci bałwanek też bielutki cały.
W ręku gałąź trzyma, co mu dzieci dały.
A czwarty bałwanek w dużym kapeluszu.
Chyba nic nie słyszy, no bo nie ma uszu.

A piąty bałwanek dużą miotłę trzyma.
I chce, żeby długo była mroźna zima.
A szósty bałwanek, zupełnie malutki.
Szepce cichuteńko: „Chcę mieć własne butki”.


A siódmy bałwanek, jakby większy nieco.
Woła: „Patrzcie w górę, płatki śniegu lecą”.
A ósmy bałwanek ma kilka wąsików,
kapelusz na głowie i osiem guzików.

Bałwanek dziewiąty to wielka chudzina.
Ale głośno krzyczy:
„Niech mróz długo trzyma!”

- odpowiadanie na pytania nauczycielki : Jak wygląda trzeci bałwanek? , Jak wygląda szósty bałwanek? ...., Który z kolei stoi bałwanek trzymający miotłę......., Ile bałwanków brakuje, by wszystkich było dziesięć

9. Zakończenie ,,Puchaty bałwanek"- praca grupowa- wyklejanie kulkami z waty dziesiątego bałwanka w rytmie znanej piosenki

opracowała i przeprowadziła
nauczycielka Monika Prośniak
Grupy wiekowe
Komentarze
Avatar
Aby dodawać komentarze musisz się zalogować lub zarejestrować
pozostało:
Brak komentarzy.