Materiały: Scenariusze zajęć

„Cztery pory roku” – zabawy i ćwiczenia przygotowujące do czytania i pisania.

„Cztery pory roku” – zabawy i ćwiczenia przygotowujące do czytania i pisania.

Temat zajęć: „Cztery pory roku” – zabawy i ćwiczenia przygotowujące do czytania i pisania.

UMIEJĘTNOŚCI:

a) próby utrwalenia wiadomości na temat zjawisk przyrodniczych występujących w czterech porach roku,

b) czytanie wyrazów zbudowanych na zasadzie zgodności fonetyczno–gramatycznej i przeliczanie głosek,

c) spostrzeganie, wyobrażanie i logiczne myślenie.

d) odczuwanie nastrojów i zmian zachodzących w 4 porach roku,

e) ćwiczenie funkcji wzrokowej, koordynacji wzrokowo–ruchowej, płynności ruchów ręki, współdziałanie myśli z ruchem,

f) trening intelektualny mający przygotować dzieci do nauki matematyki w szkole,

g) liczenie i wiązanie treści zadania ze znakiem graficznym danej liczby,

h) samodzielne poszukiwanie rozwiązań i czerpanie radości z sukcesu.


PRZEBIEG ZAJĘĆ:

1. Wejście z piosenką „Śpiewanka gwiazdek”.

2. Przywitanie piosenką „Hey, hello”.

3. Zagadka wzrokowa:

Spójrzcie na tablicę, na której przypięte zostały kartki z wyrazami. Pod każdym wyrazem umieszczona jest cyfra oznaczająca kolejną głoskę wyrazu, którą wybieramy i układamy w wyraz. Prawidłowo ułożone litery tworzą wyraz, który trzeba odczytać i wtedy dowiecie się, o czym dziś będziemy rozmawiać.

TULIPAN KONWALIA
(5) (2)
BRATEK FORSYCJA
(2) (5)
ASTER STOKROTKA
(5) (3)
MAK KROKUS
(3) (5)

hasło brzmi: PORY ROKU

4. Rozmowa o porach roku:

- kto powie ile mamy pór roku?
- kto potrafi je wymienić?
- jakie kolory możemy przypisać poszczególnym porom roku?

Posłuchajcie uważnie 4 zagadek dźwiękowych i spróbujcie je przyporządkować do kolejnych pór roku (warkot traktora, śpiew ptaków, dzwonki u sań, szum deszczu i wiatru).

5. Przyporządkowywanie podpisów: WIOSNA, LATO, JESIEŃ, ZIMA do sylwet lalek.

Spójrzcie, przygotowałam dla was 4 lalki, co one obrazują? (4 pory roku)

Przeczytajcie napisy umieszczone na tych kartkach (WIOSNA, LATO, itd.) i przyporządkujcie je do każdej z tych lal.

Bardzo dobrze poradziliście sobie z tym zadaniem, dlatego teraz w nagrodę zabawimy się przy muzyce.

6. Taniec integracyjny „Yossis Lied” (IZRAEL) wg pedagogiki KLANZA.

7. Dobieranie napisów do pór roku.

W różnych miejscach na sali zostały postawione nasze lale, które przypominają pory roku. Wybierzcie sobie dowolny kartonik z dywanu i przeczytajcie co na nim jest napisane, a następnie ułóżcie go przed tą lalką, do której będzie on pasował.

(Dzieci mają napisy : sasanka, zawilec, bałwan, narty, krokus, bazie, sanki, kozaki, lodowisko, gil, basen, namiot, wakacje, motyl, truskawka, bocian, skowronek, tulipan, słota, wykopki)

1. Czytanie zdań przygotowanych na paskach i dopasowywanie do pór roku.

Każdy z Was otrzyma teraz do przeczytania jedno zdanie, które należy dobrać do odpowiedniej pory roku. Macie napisane zdania 4 kolorami, każde jest ponumerowane. Proszę, aby podeszły do mnie dzieci, które mają zdania w kolorze żółtym. Kto ma zdanie z numerem 1? Proszę przeczytaj je. (Dzieci kolejno czytają zdania opisujące LATO, itd.)

1. Słońce mocno grzeje.
2. Opalamy się na słońcu.
3. Gramy w piłkę na plaży lub kąpiemy się w morzu.
4. Dni są bardzo długie i upalne.

Jak myślicie, jaka pora roku jest opisana w tych zdaniach? (lato)

Bardzo dobrze. Teraz proszę, by przyszły do mnie dzieci mające zdania niebieskie. Ustawcie się wg kolejności numerów. Przeczytajcie zdania:

1. Napadało wiele śniegu.
2. Taki śnieg to raj dla dzieci.
3. Stefan ma sanki, a Darek ma łyżwy.
4. Natalka ma narty, a Nela ma nartosanki.

Jaką tym razem opisano porę roku? (zimę)

Świetnie. Wobec tego proszę, aby podeszły teraz do mnie dzieci ze zielonymi zdaniami. Ustawcie się również wg kolejnych numerów i przeczytajcie powoli zdania:

1. Na dachu bociany zrobiły gniazdo.
2. I mamy także wiosenne kwiaty.
3. Obok fontanny rosną: żonkile, konwalie, krokusy i tulipany.
4. Witaj, wiosno!

A tym razem o jakiej porze roku jest mowa w zdaniach? (wiosna)

Oczywiście i tym razem macie rację. Zostały nam jeszcze zdania w kolorze pomarańczowym, proszę podejdźcie z nimi do mnie i przeczytajcie je:

1. Ale ulewa!
2. Mokre domy, auta, koty i płoty.
3. A wysoko na niebie bure chmury.
4. Ala ma kalosze i parasol.
5. Ola ma kalosze i płaszcz przeciwdeszczowy.

Te zdania opisywały co? (jesień)

2. Zabawa rozluźniająca i odprężająca „Spacer” do muzyki relaksującej.

Widzę, że czytanie nie sprawiło Wam żadnej trudności i świetnie poradziliście sobie, wobec tego zabawimy się w spacerowanie na siedząco. Pokażę wam, jak to się robi, a wy mnie naśladujcie.

Wyruszamy w drogę.
(uderzamy dłońmi płasko w uda
Teraz trochę pobiegniemy.
(szybciej uderzamy)
Wyprzedza nas jeździec na koniu.
(wyklepujemy rytm galopującego konia)
Przechodzimy przez most.
(bijemy pięściami w pierś)
Na brzegu lasu widzimy sarenkę,
skradamy się po cichutku, żeby jej nie spłoszyć.
(czubkami palców dotykamy ud)
Zaczyna wiać wiatr, coraz silniejszy huragan.
(wydmuchujemy powietrze, naśladujemy wiatr)
Sarenka ucieka wielkimi skokami.
(uderzamy mocno dłońmi w uda, unosimy je w górę i ponownie uderzamy w uda)
Wracamy powoli do domu, niektórzy są zmęczeni i wloką się na końcu, szurając nogami.
(dłonie udają wolne kroki)

3. Zabawa matematyczna pt. „Ile?”

Mam teraz dla Was następne zadanie, popatrzcie uważnie i powiedzcie co trzymam w ręku? (wieszak)

Czy to jest zwykły wieszak? (nie)

Dlaczego nie jest to zwyczajny wieszak? (bo są na nim naklejone cyfry)

Kto zechce teraz podejść do mnie i zapiąć na wieszaku tyle klamerek, ile wskazuje cyfra?
(dzieci podchodzą i przypinają kolejno: 8, 4, 7, 3, 10 klamerek na wieszakach).

4. Rozwiązywanie zadań arytmetycznych.

Zajmijcie miejsca w półkolu, przed każdą podkładką – dywanikiem. Posłuchajcie treści zadania i ułóżcie z cyfr działania matematyczne posługując się gotowymi kartonikami z kopert - np. 2+4=6 itp.

a) W ZOO urodziły się małe niedźwiadki:
- 3 brunatne,
- 2 białe,
- 3 czarne.
Ile niedźwiadków przyszło na świat w ZOO?

b) W misiowej spiżarni jest 10 słoików pełnych miodu. Miś wyjadł miód z 4 słoików.
Ile zostało pełnych słoików miodu misiowi?

c) Miś umoczył sobie łapy w miodzie. Przyleciało do niego 6 pszczół. Szybko oblizał łapy, ale przyleciały jeszcze 3 pszczoły.
Ile pszczół przyleciało do misiowych słodkich łap?

5. Ćwiczenie relaksujące „Na łodzi”.

Powiedźcie mi jaką porę roku lubicie najbardziej? Dlaczego? Czy chcielibyście teraz wybrać się na przejażdżkę łodzią? Połóżcie się swobodnie na kocach w dowolnej pozycji.

Zamknijcie oczy, wsłuchajcie się w muzykę i spróbujcie wyobrazić sobie, że jesteście na morzu, w łodzi. Leżycie na burcie łodzi, czujecie dotyk ciepłego, drewnianego dna. Czujecie zapach drewna, ciepło słońca, jest wam przyjemnie. Czujecie delikatne kołysanie się łodzi, w górę i w dół, w górę i w dół. Czujecie, że wasz oddech ma ten sam rytm – wdech i wydech. Ogarnia was spokój. Jesteście rozgrzani słońcem, swobodni i spokojni. Słyszycie jak fale delikatnie uderzają o burtę. Dźwięk ten działa uspokajająco. Jesteście zupełnie spokojni i odprężeni. Słyszycie szum morza, patrzycie na niebo. Widzicie małą chmurkę na horyzoncie. Pozwalacie się nieść falom. Jesteście spokojni, rozluźnieni, odprężeni. Nic wam nie przeszkadza. Czujecie się doskonale we własnej skórze. Jesteście zupełnie spokojni i całkowicie odprężeni. Poruszajcie powoli palcami, potrzyjcie dłonią o dłoń, otwórzcie powoli oczy, przeciągnijcie się i wyciągnijcie. Powoli wstańcie.

6. Ćwiczenia graficzne przygotowujące do pisania.

Usiądźcie przy stolikach, macie przygotowane kartki. Każda z nich podzielona jest na 4 części, w które będziecie rysować proponowane przeze mnie znaki literopodobne.

a) Powiedzcie, jaki kształt mają góry? (^)

Narysujcie w powietrzu palcem ten kształt. A teraz obiema rękami równocześnie. Weźcie flamaster i w 1 polu narysujcie ten kształt.

b) Powiedzcie, jaki kształt mają fale? (~)

Narysujcie w powietrzu palcem ten kształt. A teraz obiema rękami równocześnie. Weźcie flamaster i w 2 polu narysujcie ten kształt.

c) Odgadnijcie moją zagadkę:

Jak o tym wiecie,
własny dom nosi na grzbiecie.
Nikogo o pomoc nie prosi,
gdy go z miejsca na miejsce przenosi!
(ślimak)

Dom ślimaka ma kształt spirali. Narysujcie w powietrzu palcem ten kształt. A teraz obiema rękami równocześnie. Weźcie flamaster i w 3 polu narysujcie ten kształt.

d) O czym mówią następujące słowa?

Mam korali troszeczkę.
Nawlekę je na niteczkę.
(o koralach)

Narysujcie w powietrzu palcem kształt koralika. A teraz obiema rękami równocześnie. Weźcie flamaster i w 4 polu narysujcie ten kształt.

7. Pożegnanie. Na tym kończymy nasze zajęcie. Do zobaczenia wkrótce.

Konspekt zajęć przeprowadzonych na ocenę pracy zawodowej w grupie dzieci 6–letnich dnia 2004-05-05 przez nauczycielkę Annę Szeremeta.

Źródło materiału: strona autorki konspektu http://nauczycielpp.republika.pl/
Grupy wiekowe
wpis edytowano 2012-06-13, 10:48
Komentarze
Avatar
Aby dodawać komentarze musisz się zalogować lub zarejestrować
pozostało:
Brak komentarzy.