5-latki
Umiejętności społeczne
Scenariusz
...

Dogadajmy się. Uczymy się rozwiązywać problemy

Temat zajęcia : "Dogadajmy się". Uczymy się rozwiązywać problemy
Grupa : 5-latki
Cel główny: porozumiewanie się z dorosłymi i dziećmi, zgodne funkcjonowanie w zabawie i
w sytuacjach zadaniowych, rozwijanie umiejętności współdziałania w toku pracy zespołowej.
Cele szczegółowe:
potrafi pracować w grupie,
potrafi słuchać innych,
potrafi rozwiązać konflikty,
Forma: zbiorowa
Metody: metoda czynna - drama, zadań stawianych dziecku, metoda słowna-rozmowa, samodzielnych doświadczeń, aktywizująca, metoda praktycznego działania, burza mózgów, metoda Ruchu Rozwijającego wg Weroniki Sherborne 
Środki dydaktyczne: kolorowe kartki z bloku technicznego, kredki pastelowe, mazaki, gotowe elementy do przyklejenia, klej, serca z papieru, nożyczki, koc, płyta CD, zabawka-maskotka

Przebieg:
1. "Iskierka" – powitanie, grupa dzieci siedzi w kręgu przekazujemy kolejno uścisk sąsiadowi, zaczyna nauczyciel. Powitanie poprzez: uderzanie stopami o podłogę, stukanie kolanami o siebie, stukanie łokciami o podłogą, głaskanie bioder, mruganie oczami, poruszanie palcami dłoni (w sposób zaproponowany przez nauczyciela).
2. Zabawa dramowa "Podróż do krainy: złości, radości, smutku, strachu."
Dzieci przy muzyce naśladują gesty nauczycielki. Na przerwę w muzyce zatrzymują się w krainie złości, radości, smutku, strachu przedstawiają mimiką, gestem różne uczucia i emocje. 
3. Rozmowa kierowana, nauczycielka zadaje pytania dzieciom typu: "Co się dzieje, gdy ludzie się kłócą?", "Co czujesz, gdy się nie zgadzasz z kolegą/koleżanką?...itp.
4. Następnie na środku sali rozkłada koc. Wyjaśnia dzieciom, że ten koc to grupowy "rozjemca". Jeśli dojdzie do konfliktu między dziećmi mogą one wtedy usiąść na kocu i rozmawiając szukać rozwiązania problemu.
5. Nauczycielka czyta wiersz: "Zapraszam do pokojowego koca, gdzie każdy mówi co chce. Wspólnie rozmawiamy, by w końcu pogodzić się".
6. Na środku koca kładziemy zabawkę i nauczycielka mówi: Wyobraźmy sobie, że…(imię dziecka) i … (imię dziecka) chcą się bawić tą zabawką. Mają jednak problem kto ma bawić się pierwszy. Czy wiecie jak można rozwiązać ten problem? Po kilku minutach rozmowy z dziećmi na temat propozycji właściwych rozwiązań konfliktu, wspólnie dekorujemy koc. Układamy serca z wypisanymi na nich imionami wszystkich dzieci z grupy. W przyszłości można wykorzystać koc i zachęcić dzieci do rozmowy i rozwiązania problemu w pokojowy sposób.
7. "Start rakiety"- sposób na pozbycie się złości- zabawa ruchowa. Nauczyciel pokazuje dzieciom w jaki sposób pozbyć się złości, dzieci naśladują jego ruchy.
8. "Szukam przyjaciela" zabawa orientacyjno – porządkowa. Dzieci swobodnie poruszają się po sali przy akompaniamencie muzycznym. Podczas pauzy muszą odnaleźć przyjaciela- osobę, którą przytulą.
9. Nauczycielka dziękuje dzieciom za udział w zajęciu .
event_note
31.01.2016
perm_identity
Ewa Wójcik