Materiały: Scenariusze zajęć

Dziecięca matematyka - folder

Dziecięca matematyka - folder

MATEMATYKA TO:
• Orientacja przestrzenna
• Rytmy
• Klasyfikacja
• Kształtowanie umiejętności liczenia, a także dodawania i odejmowania
• Dostrzeganie przyczyny i skutku oraz przewidywanie zdarzeń
• Wspomaganie rozwoju operacyjnego myślenia
• Wprowadzenie dziecka w sens pomiaru długości
• Zapoznanie dzieci z wagą i sensem ważenia
• Mierzenie płynów
• Intuicje geometryczne
• Konstruowanie gier przez dzieci i dla dzieci

EDUKACJA MATEMATYCZNA SPRZYJA:
• Stymulowaniu uzdolnień matematycznych u dzieci
• Przygotowaniu dzieci do nauki matematyki w szkole
• W rozwijaniu myślenia
• Hartowaniu dziecięcej odporności

PUŁAPKI W NAUCZANIU MATEMATYKI:

• Wynik liczenia nie zależy od kolejności (np. można liczyć od lewej do prawej lub od prawej do lewej).

• Słabo ukształtowana zdolność obdarzania uwagą drugiej osoby i brak nawyku słuchania, powoduje że zajęcia z edukacji matematycznej nie przynoszą zbyt dużego rezultatu

• Treści bardzo atrakcyjne dla dziecka nie mogą w żadnym wypadku przesłonić zagadnień z matematyki

PRZYKŁADOWE ZABAWY:

• Magiczna liczba siedem- piosenka z pokazywaniem

• Laurencjo ma…- piosenka z klaskaniem

• Układanie przedmiotów wedle zaprezentowanego wzoru/rytmu

• Centymetr z castoramy i kolorowe spinacze- przesuwamy się po centymetrze o tyle co rzucona kostka pokaże oczek.

• Ludzik z cyferkami ( szablon ludzika wypełniony jest cyferkami od 1 do 6, dziecko rzuca kostką i skreśla cyfrę, której ilość oczek na kostce odpowiada, wygrywa osoba, która jako pierwsza zakreśli wszystkie oczka)

• Marsjanie pozdrawiają- ( Marsjanin z numerem 5, pozdrawia Marsjanina z numerem 13, by pozdrowienia dotarły musi sam wystawić czułka czyli po dwa palce przy uszach, po jednym dziecku po jednej i drugiej stronie, i tak samo u dzieci, które chcą odebrać pozdrowienia.

• Cyferkowy parasol- ( osoba w środku koła stoi z parasolem i wypowiada słowa : „ Mój parasol kolorowy, chowa numer nowy”, wypowiada numer lub zagadkę np. liczbę o jeden większą od 5, lub cyfrę której suma cyfr jest 3, osoba z wywołanym numerem wchodzi pod parasol)

• Podaj rękę partnerowi- Tworzymy dwa koła, mniejsze wewnątrz, większe na zewnątrz, odwracamy się do siebie twarzami, tworzymy pary. Dzieci wykonują ruch zgodnie z instrukcją w wierszyku : „Podaj rękę partnerowi, potem podaj drugą, stań na baczność, pokręć głową, potem tupnij nogą, klaśnij w dłonie i w kolana, niech zabawa trwa” Zmieniają partnera, przechodzi osoba z zewnętrznego koła do osoby obok.

• Taniec francuski- (dzieci w kole 4 kroki w prawo, prawa noga do przodu, w bok, w tył i dołączamy do lewej, następnie lewa noga tak samo, przód, bok, tył, dołącz i kroki 4 w prawo).


ZABAWKI I ŚRODKI DYDAKTYCZNE POMAGAJĄCE W NAUCE MATEMATYKI
• Liczbowe domina,
• Patyczki,
• Historyjki obrazkowe,
• Zegary,
• Gry planszowe,
• Puzzle cyfrowo-obrazkowe
• Klocki do układania rytmów,
• Klocki -układanki od największego do najmniejszego
• Klocki Dienesa -figury geometryczne o różnych kolorach grubościach i wielkościach.

REGUŁY DO PRZESTRZEGANIA PRZY EDUKACJI MATEMATYCZNEJ:

• treści bardzo atrakcyjne dla dziecka nie mogą w żadnym wypadku przesłonić zagadnień z matematyki,

• treści matematyczne należy łączyć z innymi w sposób naturalny tylko wtedy, gdy to jest możliwe,


• edukacja matematyczna musi być prowadzona systematycznie, najlepiej trzy razy w tygodniu

• przy wprowadzaniu nowych, abstrakcyjnych pojęć trzeba przestrzegać zasad stopniowania trudności








Grupy wiekowe
Tematyka
Komentarze
Avatar
Aby dodawać komentarze musisz się zalogować lub zarejestrować
pozostało:
Brak komentarzy.