Materiały: Scenariusze zajęć

Dzień owocowy

Dzień owocowy

CELE OGÓLNE:
– promowanie zdrowego stylu życia, uświadamianie dzieciom znaczenia spożywania owoców dla zdrowia
– zachęcanie dzieci do spożywania owoców oraz ich przetworów,
- uświadamianie dzieciom wartości odżywczych owoców dla prawidłowego rozwoju,
- wyrabianie nawyku zdrowego odżywiania się,
- doskonalenie umiejętności współpracy w grupie,
- dostarczenie dzieciom radości ze wspólnej zabawy,

CELE SZCZEGÓŁOWE:
dziecko
– poznaje walory smakowe owoców egzotycznych i polskich,
– wie, co należy jeść, aby być zdrowym,
- utrwala zdobyte wiadomości NT. owoców,
– nazywa wybrane owoce, rozpoznaje je po wyglądzie, smaku, dotyku,
– wykonuje szaszłyki z owoców,
- odpowiada na pytania nauczycielki,
- rozwija sprawność ruchowa poprzez wykonywanie określonych czynności,
- doskonali poczucie rytmu,
- rozwija wyobraźnię ruchową i muzyczną.

METODY: słowna, oglądowa, czynna

FORMY: jednostkowa, zbiorowa.

POMOCE:

Owoce do degustacji (cytryna, kiwi, pomarańcza, banan, śliwka, jabłko, winogron, gruszka), owoce do zabaw ruchowych, korony w trzech koronach, berła, trony, pytania do quizu, kręgle, rękawice kuchenne, miska, czepki kuchenne, wykałaczki małe i duże, pompony , magnetofon, płyty CD.

Przebieg:

1. Powitanie wszystkich dzieci, piosenka „Chodźcie do koła”.
2. Wysłuchanie krótkiej bajki: Dawno , dawno temu, z górami, z lasami były sobie trzy krainy: Zielona Kraina, w której mieszkały same kiwi ( starszacy), Żółta Kraina, w której mieszkały same cytryny (Średniacy) i Pomarańczowa Kraina , w której mieszkały pomarańcze (maluchy). W każdej krainie mówili o sobie: jesteśmy najpiękniejsi, najzdrowsi, mamy najwięcej witaminek, najpiękniej wyglądamy, mamy najpiękniejsze uśmiechy pod słońcem, jesteśmy najbardziej wysportowani, jesteśmy najdzielniejsi, najbardziej muzykalni i potrafimy najpiękniej tańczyć…Trwało to wiele lat, pomarańcze, cytryny i kiwi zawsze się spierały o to, kto jest najmądrzejszy i najlepszy. Pewnego dnia do tych krain przywędrowała Wróżka Zdrowinka. Postanowiła pogodzić wszystkie owoce i sprawić, żeby już więcej się nie kłóciły. Jak myślicie, udało im się to?
3. Podróż trzema pociągami do owocowych krain, gdzie odbędzie się Owocowa Olimpiada Zdrowia – maszynista trzyma w ręku flagę jednej z krain – zabawa przy muzyce.
4. Wybór władców krain – wręczenie korony i berła w odpowiednim kolorze, usadzenie ich na tronie.
5. Nauka hasła: Jedz zdrowe owoce, będziesz miał magiczne moce!
6. I konkurencja: „Zbijanie kręgli” - wybór 1 przedstawiciela każdej z krain, każdy zbija kręgle swoim owocem.
7. II konkurencja: „Owocowy sad” – na dywanie leżą owoce, przedstawiciele krain zbierają je w założonych rękawicach kuchennych, wkładają do jednej misy.
8. Przerywnik: rytmizacja tekstu: Jedz zdrowe owoce , będziesz miał magiczne moce! – mówimy i klaszczemy w dłonie, mówimy i tupiemy, mówimy i skaczemy na obu nogach, mówimy i skaczemy na jednej nodze.
9. III konkurencja: „Owocowy quiz” – wybór po 2 dzieci z każdej krainy, prowadząca mówi zdania, dzieci odpowiadają za pomocą podnoszonych do góry kółek (prawda – białe, fałsz – czarne). Zdania do quizu:
• Owoce są zdrowe, mają dużo witamin.
• Pomarańcze rosną na jabłoni.
• Wszystkie owoce mają pestki.
• Banany rosną pod ziemią.
• Z owoców można robić soki.
• Suszonych owoców się nie je.
• Kiwi ma jedną pestkę.
• Cytryny są różowe.
10. IV konkurencja „Jaki to owoc?” – smakowanie owoców z zamkniętymi oczami, rozpoznawanie ich po smaku.
11. Przerywnik: zabawa „Czy grubi, czy chudzi.
12. V konkurencja „Zatańcz ze mną” – wybór po 2 dzieci z każdej krainy, taniec z pomponami. Na przerwę w muzyce – dzieci oddają pompony innym, zabawa trwa do końca piosenki.
13. Vi konkurencja - :Idź za muzyką”: wybrane dwoje dzieci z każdej grupy, jedno ma zasłonięte oczy i idzie za głosem bębenka, na którym gra drugie dziecko.
14. Okazało się, że wszystkie krainy świetnie sobie radzą we wszystkich konkurencjach, wszystkie są mądre, wysportowane, piękne i mają najpiękniejsze uśmiechy pod słońcem. Władcy wszystkich krain uściskali się i zapowiedzieli, że już nigdy nie będą się kłócić.
15. Przerywnik: dzieci chodzą po sali, na przerwę w muzyce dobierają się po trzy osoby (starszak, średniak, maluch) i tańczą razem.
16. Rozstrzygnięcie konkursu „Owoce i warzywa w nietypowej roli” – wręczenie nagród.
17. Zaproszenie do sal na owocowy bal – robienie i degustacja owocowych szaszłyków.


Grupy wiekowe
Komentarze
Avatar
Aby dodawać komentarze musisz się zalogować lub zarejestrować
pozostało:
Brak komentarzy.