Materiały: Scenariusze zajęć

Dzień słoneczka

Dzień słoneczka

Dzień Słoneczka


Cele główne:

● uświadomienie dzieciom korzystnego wpływu słońca na przyrodę i człowieka
● rozwijanie twórczej inwencji muzycznej i plastycznej

Cele szczegółowe:

● dziecko reaguje ruchem na muzykę (uczestniczy w zabawach muzyczno- ruchowych)
● śpiewa z pokazywaniem piosenkę pt.: „Słoneczko”
● wypowiada się na temat wiosennej pogody
● odgaduje zagadki
● potrafi wykonać pracę plastyczną do podanego tematu

Metody:

● podające, praktyczne, eksponujące

Formy pracy:

● indywidualna, w małych grupach, zespołowa

Środki dydaktyczne:

● tekturowe słonko, promienie z żółtej bibuły dla każdego dziecka
● znaczki dla dzieci: słonko, chmurka, kropelka deszczu
● płyta CD z piosenką pt.: „Słoneczko”
● zagadki wiosenne
● brystol, żółta farba


Przebieg zajęć:

I. Nauczyciel rozpoczyna zajęcia od rozmowy na temat zmian zachodzących wiosną w przyrodzie.
Dzieci wymieniają: jest cieplej, dzień jest dłuższy, słonko mocniej i dłużej świeci, wieje cieplejszy wiatr, zielenią się łąki i drzewa, zakwitają kwiaty, przylatują ptaki, które pięknie śpiewają i zakładają gniazda, rolnicy wychodzą w pole, by siać, sadzić, uprzątnąć swoje podwórka po zimie, zakładamy stosowne ubrania itp.
N-l zwraca uwagę na wpływ słońca na samopoczucie.

II
Dzieci losują zagadki z koszyka i próbują znaleźć rozwiązanie:

Już ciepły wietrzyk z łąki powiewa,
drobniutkie pąki rosną na drzewach.
Jaka to pora roku? wiosna

Żółte i gorące na błękitnym niebie,
ogrzewa ziemię, zwierzęta i ciebie. Słońce

Czujemy go na twarzy
włosy nam rozwiewa.
Jest niezbędny dla żeglarzy,
głośno szumi w drzewach. wiatr

Konewki mu nie trzeba,
A podlewa kwiaty, warzywa i drzewa. deszcz

Chodzi po niebie mała lub duża,
gdy skryje słońce, świat się zachmurza. chmura

Barwny most na niebie,
najczęściej po burzy,
kolorami świeci i pogodę wróży. tęcza

Kolorowe i pachnące
w ogrodzie i na łące.
Chętnie je zbieramy na bukiet dla mamy. kwiaty

Zielony dywan pokryty kwiatami
w lesie się ukrywa pomiędzy drzewami. łąka

Na zielonej łące kwitnie ich tysiące.
W swej nazwie „sto” mają.
Jak się nazywają? stokrotki

Tu cytrynek, tu paź królowej,
wszędzie piękne, kolorowe.
Lekko unoszą się nad łąką,
gdy tylko zaświeci słonko. motyle

Przysiadły na topoli,
stare gniazdo poznały.
Dzieciom na powitanie o wiośnie klekotały. bociany

Wiosną na drzewie rozwija się z pąka.
Jesienią złoty po świecie się błąka. liść


Rośnie nad potoczkiem,
patrzy żółtym oczkiem.
Przypomina skromnie:
nie zapomnij o mnie! niezapominajka

Nie ma lepszej lotniczki.
ogon niczym nożyczki.
Lepi gniazdo pod strzechą,
jest dla ludzi pociechą.
W powietrzu toczy kółka.
Kto to taki? Jaskółka

III
Zapoznanie z piosenką „Słoneczko”. Dzieci powtarzają tekst i improwizację ruchową za n-lem.
Słoneczko późno dzisiaj wstało
I w takim bardzo złym humorze,
I świecić też mu się nie chciało,
Bo mówi, że zimno na dworze.

Lecz gdy piosenkę usłyszało,
To się tak bardzo ucieszyło,
Zza wielkiej chmury zaraz wyszło
I nam radośnie zaświeciło.

Słoneczko nasze, rozchmurz buzie,
Bo nie do twarzy ci w tej chmurze,
Słoneczko nasze, rozchmurz się,
Maszerować z tobą będzie lżej!

IV
Na środku umieszczamy tekturowe żółte słoneczko. Dzieci otrzymują po jednej
żółtej wstążce, przy muzyce tańczą dookoła słonka umieszczając promyki wokół
niego, najpierw dziewczynki, potem chłopcy. Gdy wszystkie promyki znajdą się
wokół słońca, dzieci w rytmie muzyki przeskakują po jednym promyku, następnie
po dwa, na jednej nodze, jak żabki, itp.

V. Zabawa ruchowa w małych grupach.

Dzieci siadają na dywanie i otrzymują znaczki do przyklejenia na ubranie: słońce, chmurki i kropelki deszczu. W rytmie piosenki dzieci chodzą swobodnie po dywanie. Na słowa nauczyciela: „Słonko chowa się za chmurkę” do każdego „dziecka- słoneczka” dołącza się dziecko- chmurka” i w ten sposób dzieci łączą się w pary. Na słowa nauczyciela: „Zachmurzyło się i pada” do każdej pary dochodzi „dziecko- kropelka deszczu” i razem tańczą. Na słowo: „Przestało padać” „dzieci- kropelki” odłączają się od „chmurek i słoneczek”. Na słowo: „Zaświeciło słonko” „dzieci- chmurki” odłączają się od „dzieci- słoneczek” i znów wszyscy swobodnie poruszają się w rytmie muzyki. (można powtórzyć dwa razy)


V. Praca plastyczna.
Praca zespołowa- malowanie palcami. Dzieci wspólnie na brystolu malują palcami słonko. Muszą dbać o zachowanie odpowiedniego kształtu i namalowanie promieni.


Grupy wiekowe
Komentarze
Avatar
Aby dodawać komentarze musisz się zalogować lub zarejestrować
pozostało:
Brak komentarzy.