Jesteśmy przyjaciółmi przyrody
Cel główny: kształtowanie umiejętności rozpoznawania oznaczeń segregacji odpadów, kształtowanie postawy proekologicznej;
Cele operacyjne:
• Rozpoznaje symbole związane z segregacją odpadów,
• zna kolory pojemników na odpady,
• wie jakie przedmioty należy wrzucać do poszczególnych pojemników,
• rozumie potrzebę ochrony środowiska.
Metody:
- czynna - zadań stawianych dziecku,
- słowna- objaśnienia, metody żywego słowa,
- oglądowa – obserwacji i pokazu.
Formy: indywidualna, zbiorowa.
Środki dydaktyczne: worek z przedmiotami, płyta CD z muzyką, pudełka, ilustracje.
Przebieg zajęć
I część wstępna:
1. Wysłuchanie wiersza pt. "Segregujcie śmieci".
II część główna:
2. Nauczyciel wiesza na tablicy obrazki ilustrujące pojemniki na odpady oraz przyporządkowane do nich przedmioty. Wraz z dziećmi nauczyciel omawia co przedstawiają rysunki.
3. Co to jest?- Nauczyciel przynosi w worku kilka przedmiotów i wysypuje je na rozłożone gazety (plastikowa i szklana butelka, puszka po napoju, papierek od cukierka, plastikowy kubeczek, słomka, rolka po papierze toaletowym, pudełka po produktach ,stare gazety). Dzieci rozpoznają i nazywają prezentowane przedmioty. Nauczyciel zadaje pytanie jak jednym słowem można określić wszystkie te przedmioty- "ŚMIECI". Nauczyciel rozkłada 4 pudełka niebieskie, zielone, żółte, czerwone. Kolejno prosi dzieci aby wybrały przedmiot z wysypanego wcześniej worka i wrzuciły do odpowiedniego pudełka. Po wrzuceniu wszystkich elementów bardzo dziękuje w imieniu " Naszej Ziemi".
4. Nauczyciel zadaje pytania dzieciom:
• Co dzieje się z segregowanymi odpadami? Posegregowane śmieci mogą być powtórnie wykorzystane.
• Co znaczy taki znak?
(Nauczyciel pokazuje znak ekologiczny – materiał do powtórnego użycia)-Opakowania te można powtórnie wykorzystać.
Nauczyciel prosi dzieci aby rozejrzały się po sali i sprawdzili czy mamy w sali przedmioty, które mają taki znak. Gdy dzieci je odnajdą nauczyciel przeprowadza rozmowę dlaczego to takie ważne aby segregować śmieci. Nauczyciel wyjaśnia, że zagrożenia wynikające
z zaśmiecania ziemi mają wpływ na nasze zdrowie i zdrowie wszystkich istot żyjących na świecie.
III zakończenie
5. "Moja Planeta" – wspólne zaśpiewanie piosenki Majki Jeżowskiej.
perm_identityJustyna Diakun