5-latki
Umiejętności społeczne
Matematyka
Scenariusz
...

kosmiczna podróż

Temat zajęć: "Kosmiczna opowieść matematyczna"

Cel ogólny:
- utrwalenie pojęć związanych z kosmosem
Cele szczegółowe:
- rozwijanie myślenia matematycznego: położenie przedmiotu, klasyfikowanie i segregowanie, posługiwanie się liczebnikami głównymi,
- integrowanie grupy poprzez wspólne działanie i dążenie do realizacji wyznaczonych celów
Metody pracy:
- słowna, czynna, pokaz, praktycznego działania
Formy pracy:
- z całą grupą, indywidualna
Przebieg zajęcia:
1. Tworzenie nazw planet układu słonecznego, dzielenie na sylaby nazw, przeliczanie liter, przeliczanie sylab. Tworzenie podczas zadania grup do zadań grupowych
Grupa Marsa – czerwoni
Grupa Plutona – Fioletowi
Grupa Jowisz – pomarańczowa
Grupa Neptuna – Niebieska
Grupa Saturna - zieloni
2. "Kosmiczne puzzle" – dzieci podzielone na grupy układają puzzle z tematyką "Kosmos" – przeliczają liczebność elementów.
3. "Układ słoneczny" – dzieci odszukują figury przypominające kształtem planety, odrysowują, wycinają i kreują wygląd swojej planety, następnie przypinają do paska z bibuły i taśmą do przygotowanego wcześniej przez n – la nieba z foli – tworząc własne niebo z planetami. Przeliczanie planet na kolorowych paskach bibuły. W tle piosenka fasolek "Ufoludki".
4. "Rakietą w kosmos" – zabawa ruchowa.
5. "Kosmiczna opowieść matematyczna" – dzieci słuchają i odpowiadają na pytania nauczyciela dotyczące tekstu.

Na jedynym satelicie Ziemi, za siedmioma gwiazdami i siedmioma planetami, mianowicie na Księżycu, dużym szarym obiekcie z pyłów.( Za iloma gwiazdami i planetami znajdował się księżyc). Pewnego niesamowitego dnia 3 kosmici – Gizmo, Mizmo i Bazmo mieszkający na Księżycu, jak co dzień rano, myśląc, że będzie to zwyczajny dzień wypili poranny zielony koktajl z księżycowych pestek dyniowych. Kosmici..( a było ich ?, ilu?) po śniadaniu wybrali się na księżycowy spacer po stromych ścieżkach licząc, jak co dzień planety w układzie słonecznym, Merkury, Wenus, Ziemia, Mars, Jowisz, Saturn, Uran, Neptun – 8 planet – zgadza się powiedział Gizmo, ( ile planet jest w układzie słonecznym?, wymień zapamiętane. Najbardziej jednak kosmici lubili patrzeć na Słońce które stanowi centrum Układu Słonecznego, jego blask był tak piękny, że uwielbiali leżeć i marzyć o podróżach na inne planety. Po wyprawie i marzeniach przychodziła pora na prace przy Latającym spodku, trzeba było umyć 5 okien, które były bardzo ważne podczas wypraw ( ile było okien w spodku). Każdy z kosmitów miał swoje zadanie, Gizmo zajmował się właśnie oknami. Zadaniem Mizmo było dbanie o 10 biegów szybkościowych w ich odlotowym spodku transportowym, uszkodzenie jakiegokolwiek z nich grozić mogło brakiem możliwości powrotu do domu. Toteż co dzień Mizmo sprawdzał czy wszystko jest na swoim kosmicznym miejscu ( ile biegów posiadał odlotowy spodek transportowy). Bazmo miał za zadanie dbać o specjalną lunetę, która miała 20 krotne zbliżenie na obiekty znajdujące się w kosmosie. Kosmici często spoglądali wieczorami na Jowisza i Saturna, dwa największe ciała w układzie słonecznym (jakie przybliżenie miała luneta). Jak co dzień tak i tego dnia Gizmo, Mizmo i Bazmo jak już nadszedł wieczór postanowili przyjrzeć się planetom i właśnie wtedy ujrzeli Kometę – małe ciało niebieskie, które na krótko pojawia się w układzie planetarnym, ciepło tej gwiazdy powoduje że wokół niego powstaje gazowa otoczka która jest podświetlana od światła słońca. Jeszcze nigdy wcześniej nie udało im się ujrzeć tak pięknego zjawiska.
6. Zabawa ruchowa "Ruchomy układ słoneczny" – jak sałatka owocowa tylko że z planetami. Nauczyciel posiada sylwety kolorowych kółek z nazwami planet. Wskazując na planety które zmieniają miejsce.
7. Prezentacja multimedialna "Układ słoneczny"
event_note
03.02.2014
perm_identity
Monika Lewandowska