Advertisement

Materiały: Scenariusze zajęć

Kosmos

Kosmos

Temat: Mali odkrywcy tajemnic kosmosu.
Adresat zajęć: grupa V, 6- latki
Miejsce i czas realizacji: Przedszkole

Obszary podstawy programowej:
4.4 rozpoznaje litery, którymi jest zainteresowane na skutek zabawy i spontanicznych odkryć, odczytuje krótkie wyrazy utworzone z poznanych liter w formie napisów drukowanych dotyczące treści znajdujących zastosowanie w codziennej aktywności;
4.12 klasyfikuje przedmioty według: wielkości, kształtu, koloru, przeznaczenia, układa przedmioty w grupy, szeregi, rytmy, odtwarza układy przedmiotów i tworzy własne, nadając im znaczenie, rozróżnia podstawowe figury geometryczne (koło, kwadrat, trójkąt, prostokąt);

Cel główny: powtórzenie i uściślenie (usystematyzowanie) wiadomości na temat kosmosu i układu słonecznego,

Cele operacyjne:
Dziecko:
• naśladuje w zabawie zachowanie nauczycielki; przestrzega zasad panujących podczas zabaw ruchowych;
• zna nazwę planety na której mieszka;
• wyodrębnia pierwszą i ostatnią głoskę w wyrazach, rozpoznaje głoskę po jej obrazie graficznym;
• wypowiada się pełnymi zdaniami;
• wie, że „ Ziemia krąży wokół Słońca”;
• rozróżnia podstawowe figury geometryczne,
• przelicza elementy, wie, że liczba końcowa to wynik liczenia;
• podporządkowuje obrazki do prawidłowej grup;

Metody pracy:
Czynne: zadań stawianych do wykonania, zabawy naśladowcze
Słowne: rozmowa, wypowiedzi dzieci, objaśnienie i instrukcje
Percepcyjne: obserwacji, pokazu.

Formy pracy: indywidualna, grupowa, zbiorowa,

Środki dydaktyczne: nagranie na płycie CD, wiersz, makieta z układem słonecznym, planety z papieru, bibuła, kartki papieru, kartoniki z literkami, butelki po wodzie, papier aluminiowy, nożyczki, klej, papier kolorowy

Przebieg zajęć:
1. Wprowadzenie do tematu:

Rozmowa z dziećmi nt. naszego miejsca we wszechświecie:
-Czy wiecie gdzie mieszkamy?
-Jak nazywa się miejscowość, kraj, kontynent na którym mieszkamy?
-Jak nazywa się planeta, na której mieszkamy?
- A gdzie znajduje się nasza planeta?
- Co to jest kosmos?- burza mózgów.


2. Zabawa ruchowo- naśladowcza

Opowieść ruchowa „Lecimy w kosmos” (wg K. Kutyła)

Skoro wszystkim udało się odgadnąc o czym dziś będziemy rozmawiać to czy nie chcielibyście wybrać się teraz w kosmiczną podróż?.... zanim wystartujemy musimy najpierw odpowiednio się ubrać, a więc wkładamy kosmiczny kombinezon - najpierw prawa, teraz lewa noga...gotowe?....jeśli tak to ...szuuuu.....zapinamy w naszych kosmicznych kombinezonach suwak...to jednak nie koniec naszej kosmicznej garderoby - nie mamy jeszcze butów, rękawic i kosmicznego hełmu... prawda?...od czego więc zaczniemy?...oczywiście od butów - uwaga wkładamy: prawy but, teraz lewy but i gotowe. ..teraz prawa i lewa rękawica i na końcu hełm...
Uwaga! Włączamy silnik: najpierw jedną, potem drugą ręką, zapinamy pasy, wyglądamy przez okno i 10, 9,8,7,6,5,4,3,2,1,0 - startujemy...lecimy wysoko, coraz wyżej i powoli „wchodzimy” w przestrzeń kosmiczną....uwaga turbulencje...zobaczcie z lewej strony mijamy burzę kosmiczną, w naszym kierunku leci mnóstwo odłamków skalnych...więc „gaz do dechy”!...uciekamy!.. musimy mocno skręcić w prawą stronę...udało się, możemy odetchnąć z ulgą – uff. Wyjrzycie przez okno z prawej strony z pewnością zobaczycie planetę - przyjrzyjcie się jej uważnie, to Mars, może zobaczycie na niej jakiegoś ufoludka? O, jest! Lądujmy na tej pięknej planecie, może uda nam się z nim przywitać. Trzy- czte-ry lądujemy! Podejdźmy do niego powoli, żeby się nie przestraszył! Może się z nim ładnie przywitamy? Co należy powiedzieć, jak się z kimś wita? ( dzień dobry). Czy macie jakieś pytania do kosmity? On powiedział, że nazywa się Ufuś i miło mu was poznać
( dz. zadają pytania, a nauczycielka udaje, że kosmita szepcze jej do uch odpowiedzi.......ioioio...to ostrzeżenie, że kończy nam się tlen w kombinezonach, musimy więc wracać na Ziemię! Pożegnajmy się z naszym nowym przyjacielem. Znów wsiadamy do rakiet. Lecimy…spójrzcie przez okno czy widzicie Ziemię?...tak, to właśnie ta niebieska planeta ... uwaga trzymajcie się mocno za chwilę będą turbulencje...uwaga zbliżamy się do Ziemi...lądujemy...uff...udało się ...mamy za sobą pierwszy lot w kosmos...rozpinamy pasy, zdejmujemy rękawice, hełm, buty, kosmiczny skafander... Dziękuję Wam za wspólną kosmiczną podróż i zapraszam do ostatniej zabawy.

3. Faza realizacyjna:

a) Prezentacja makiety układu słonecznego.

-Objaśnienie co przedstawia:

Przyjrzyjcie się planetom krążącym wokół Słońca - to Układ Słoneczny. Planety krążą wokół ogromnej gwiazdy - Słońca.

• MERKURY (najmniejsza i położona najbliżej Słońca, jedna półkula jest ciągle oświetlona przez Słońce)
• WENUS (jest trzecim pod względem jasności ciałem niebieskim po Słońcu i Księżycu – nazywana gwiazdą pasterzy; otoczona grubą warstwą chmur, wybuchają tam ciągle burze, bez przerwy błyska i jest bardzo gorąco)
• ZIEMIA (jest jedynym miejscem we wszechświecie ,w którym występuje życie)
• MARS (barwa rdzawo-czerwona, oddychanie jest niemożliwe, nie ma wody, wszystko tam jest gigantyczne)
• JOWISZ (największa planeta w Układzie Słonecznym, tak wielka, że zmieściłyby się tam wszystkie planety)
• SATURN (charakterystyczną cechą są pierścienie, składające się głównie z lodu i odłamków skalnych)
• URAN (turkusowa barwa, w składzie ma skruszony lód i zamarzniętą wodę)
• NEPTUN (najbardziej oddalona od Słońca, brat bliźniak Uranu, wieją tam wielkie wiatry)

b) przeliczanie wszystkich planet, odczytywanie globalne nazw, utrwalenie nazw planet i kolejności ich występowania,
c) ułożenie z podpisów nazw planet, ułożenie w kolejności planet na własnej kartce





4. Faza podsumowująca

a) Słuchanie wiersza „Planety” B. Formy

Słońce to gwiazda, świeci na niebie.
Ciepłe promienie wysyła do Ciebie.
Merkury, Wenus to Słońca sąsiedzi,
może je człowiek kiedyś odwiedzi?

Potem jest Ziemia, wszyscy ją znamy.
Za Ziemią Mars częściowo zadbany.
Pokryty pyłem oraz skałami
i nieczynnymi już wulkanami.

A dalej Jowisz, Saturn i Uran,
Neptun hen w gwiezdnych chmurach.
Wokoło Słońca się przemieszczają
i tajemnice swoje wciąż mają.

b) Pytania mające na celu usystematyzowanie wiedzy:

-Jak nazywa się miejsce, w którym znajdują się słońce i planety?- kosmos, przestrzeń
kosmiczna, wszechświat
- Czym jest słońce?- gwiazdą
- Co robią planety w stosunku do słońca?- krążą
- Jak nazywa się tor po którym poruszają się planety?- orbity
- Ile planet krąży wokoło słońca? 9 (w tym Pluton to planeta karłowata)
- Czy potraficie podać kolejno nazwy planet w Układzie Słonecznym?
- Którą planetą z kolei od słońca jest ziemia?- trzecią
- Która planeta jest największa, a która najmniejsza?
- W jaki sposób można udać się w kosmos i kto może tego dokonać?

c) Wykonanie pracy plastycznej – statki kosmiczne


5. Ewaluacja

Osoby, którym zajęcia się podobały biorą udział w zabawie „ Słońce parzy”

Dzieci ustawiają się w kręgu, a nauczyciel stoi w środku koła. Rzuca piłką do każdego dziecka po kolei i podaje nazwę planet np. Jowisz, Mars. Zadaniem dziecka jest złapać piłkę i odrzucić do nauczyciela. Dopiero kiedy padnie słowo „Słońce” to nie można łapać, a ten kto złapie odpada.

Pliki do pobrania
Grupy wiekowe
Tematyka
wpis edytowano 2018-05-08, 19:31
Komentarze
Avatar
Aby dodawać komentarze musisz się zalogować lub zarejestrować
pozostało:
Brak komentarzy.