3-latki
4-latki
Rozwój mowy
Scenariusz
...

"Krecik piecze ciasto" - grupowe zajęcia logopedyczne profilaktyczno-stymulujące

Grupowe zajęcie logopedyczne profilaktyczno-stymulujące dla 3- i 4-latków

Temat: "Krecik piecze ciasto"

Cele:

-usprawniania aparatu artykulacyjnego
-doskonalenie pamięci słuchowej
-wzbogacanie słownictwa biernego i czynnego
-wydłużanie fazy wydechowej, utrwalanie prawidłowego toru oddechowego


Pomoce:

-maskotka-pacynka Krecik
-kartki ilustrujące przedmioty wymienione w wierszyku
-kawałki krepiny w kolorze żółtym
-wiersz – materiał własny
-ciasto – ilustracja do pokolorowania


1. Ćwiczenia wstępne – przywitanie dzieci z Krecikiem.
Dzieci siedzą w kole, każde z nich po kolei na przywitanie macha do Krecika, a następnie wyklaskuje swoje imię.

2. Ćwiczenia wzbogacające słownictwo i doskonalące pamięć słuchową.
Dzieci siedzą w kole, Krecik opowiada im o skarbach, które zgromadził w swojej norce. Prosi dzieci, aby uważnie słuchały i starały się zapamiętać wszystkie rzeczy, które usłyszą. Mówiąc wierszyk, prezentujemy narysowane na kartkach przedmioty:

Krecik mieszka w swym kopczyku,
skarbów tutaj ma bez liku.
W krecikowym pudełeczku
trzyma: gwoździk na sznureczku,
garść rodzynek, drożdży kulkę,
trochę mąki, starą szpulkę,
cukru kostkę, jajko małe
i dwa jabłka niedojrzałe.

Ma też Krecik w norce szafkę,
w której trzyma: dzban, karafkę,
dwie patelnie, garnek spory,
lejek, słoje na przetwory,
dużą misę, sito wielkie,
łyżki, noże i widelce.
Jest tam także szklanka jasna
i foremka jest do ciasta.

3. Ćwiczenia w budowaniu wypowiedzi słownych (na podstawie wierszyka).
Chowamy kartki . Krecik prosi dzieci, aby wymieniły jak najwięcej zapamiętanych przedmiotów. Następnie Krecik zadaje dzieciom pytania:

-Gdzie mieszkam?
-Gdzie trzymam swoje skarby?
-Co udało się zebrać w pudełku?
-Co udało się zebrać w szafce?

Na koniec wspólnie z dziećmi ustala które przedmioty będą potrzebne do upieczenia ciasta.

4. Ćwiczenia artykulacyjne – pieczemy ciasto z Krecikiem.
Krecik zaprasza dzieci do wspólnego pieczenia ciasta. Dzieci siedzą w kole, logopeda prezentuje wykonanie ćwiczeń:

-Zamieniamy buzie w miski – otwieramy i zamykamy buzie
-Wkładamy do miski mąkę – wysuwamy i chowamy język
-Rozbijamy jajka – robimy górkę z języka
-Wlewamy mleko – robimy miskę z języka
-Dokładamy rodzynki – liczymy językiem górne zęby
-Mieszamy ciasto – ruszamy zamkniętymi buziami
-Wkładamy ciasto do piekarnika – otwieramy i zamykamy buzie
-Ciasto nam pięknie rośnie – buzie powoli zamieniamy w baloniki i zatrzymujemy powietrze, a następnie je wypuszczamy.


5. Ćwiczenia słuchowe i oddechowe.
Po zjedzeniu ciasta zostało na podłodze dużo okruszków (rozsypujemy na podłodze małe kulki z krepiny). Krecik zaprasza dzieci do zabawy, dzieci poruszają się w rytm muzyki. Gdy muzyka ucichnie, każdy podnosi z dywanu okruszek, kładzie go na dłoni i zdmuchuje. Krecik przypomina dzieciom o prawidłowym torze oddechowym. Zabawę powtarzamy trzy razy.

6. Ćwiczenie artykulacyjne – pożegnanie Krecika.
Dzieci wysyłają Krecikowi: raz – szerokie uśmiechy, a raz – "całuski".

7. Zakończenie.
Krecik rozdaje dzieciom ilustracje przedstawiające ciasto – do pokolorowania.
event_note
07.05.2018
perm_identity
Justyna Bilińska