Materiały: Scenariusze zajęć

„Krecik piecze ciasto” - grupowe zajęcia logopedyczne profilaktyczno-stymulujące

„Krecik piecze ciasto” - grupowe zajęcia logopedyczne profilaktyczno-stymulujące

Grupowe zajęcie logopedyczne profilaktyczno-stymulujące dla 3- i 4-latków

Temat: „Krecik piecze ciasto”

Cele:
  • usprawniania aparatu artykulacyjnego
  • doskonalenie pamięci słuchowej
  • wzbogacanie słownictwa biernego i czynnego
  • wydłużanie fazy wydechowej, utrwalanie prawidłowego toru oddechowego


Pomoce:
  • maskotka-pacynka Krecik
  • kartki ilustrujące przedmioty wymienione w wierszyku
  • kawałki krepiny w kolorze żółtym
  • wiersz – materiał własny
  • ciasto – ilustracja do pokolorowania


1. Ćwiczenia wstępne – przywitanie dzieci z Krecikiem.
Dzieci siedzą w kole, każde z nich po kolei na przywitanie macha do Krecika, a następnie wyklaskuje swoje imię.

2. Ćwiczenia wzbogacające słownictwo i doskonalące pamięć słuchową.
Dzieci siedzą w kole, Krecik opowiada im o skarbach, które zgromadził w swojej norce. Prosi dzieci, aby uważnie słuchały i starały się zapamiętać wszystkie rzeczy, które usłyszą. Mówiąc wierszyk, prezentujemy narysowane na kartkach przedmioty:

Krecik mieszka w swym kopczyku,
skarbów tutaj ma bez liku.
W krecikowym pudełeczku
trzyma: gwoździk na sznureczku,
garść rodzynek, drożdży kulkę,
trochę mąki, starą szpulkę,
cukru kostkę, jajko małe
i dwa jabłka niedojrzałe.

Ma też Krecik w norce szafkę,
w której trzyma: dzban, karafkę,
dwie patelnie, garnek spory,
lejek, słoje na przetwory,
dużą misę, sito wielkie,
łyżki, noże i widelce.
Jest tam także szklanka jasna
i foremka jest do ciasta.

3. Ćwiczenia w budowaniu wypowiedzi słownych (na podstawie wierszyka).
Chowamy kartki . Krecik prosi dzieci, aby wymieniły jak najwięcej zapamiętanych przedmiotów. Następnie Krecik zadaje dzieciom pytania:
  • Gdzie mieszkam?
  • Gdzie trzymam swoje skarby?
  • Co udało się zebrać w pudełku?
  • Co udało się zebrać w szafce?

Na koniec wspólnie z dziećmi ustala które przedmioty będą potrzebne do upieczenia ciasta.

4. Ćwiczenia artykulacyjne – pieczemy ciasto z Krecikiem.
Krecik zaprasza dzieci do wspólnego pieczenia ciasta. Dzieci siedzą w kole, logopeda prezentuje wykonanie ćwiczeń:
  • Zamieniamy buzie w miski – otwieramy i zamykamy buzie
  • Wkładamy do miski mąkę – wysuwamy i chowamy język
  • Rozbijamy jajka – robimy górkę z języka
  • Wlewamy mleko – robimy miskę z języka
  • Dokładamy rodzynki – liczymy językiem górne zęby
  • Mieszamy ciasto – ruszamy zamkniętymi buziami
  • Wkładamy ciasto do piekarnika – otwieramy i zamykamy buzie
  • Ciasto nam pięknie rośnie – buzie powoli zamieniamy w baloniki i zatrzymujemy powietrze, a następnie je wypuszczamy.


5. Ćwiczenia słuchowe i oddechowe.
Po zjedzeniu ciasta zostało na podłodze dużo okruszków (rozsypujemy na podłodze małe kulki z krepiny). Krecik zaprasza dzieci do zabawy, dzieci poruszają się w rytm muzyki. Gdy muzyka ucichnie, każdy podnosi z dywanu okruszek, kładzie go na dłoni i zdmuchuje. Krecik przypomina dzieciom o prawidłowym torze oddechowym. Zabawę powtarzamy trzy razy.

6. Ćwiczenie artykulacyjne – pożegnanie Krecika.
Dzieci wysyłają Krecikowi: raz – szerokie uśmiechy, a raz – „całuski”.

7. Zakończenie.
Krecik rozdaje dzieciom ilustracje przedstawiające ciasto – do pokolorowania.
Grupy wiekowe
Tematyka
wpis edytowano 2018-05-07, 16:43
Komentarze
Avatar
Aby dodawać komentarze musisz się zalogować lub zarejestrować
pozostało:
Brak komentarzy.