Materiały: Scenariusze zajęć

„Mały  żółty i mały niebieski”, czyli skąd się wzięły kolory/przyjaźń/tolerancja?

„Mały żółty i mały niebieski”, czyli skąd się wzięły kolory/przyjaźń/tolerancja?

Scenariusz zajęcia w gr. 4–latków

Temat: „Mały żółty i mały niebieski”, czyli skąd się wzięły kolory/przyjaźń/tolerancja?

Cele główne:
- rozbudzenie zainteresowań czytelniczych u dzieci,
- inspirowanie zainteresowań poznawczych dzieci, rozwijanie myślenia,
- rozwijanie prawidłowej percepcji i nazywania kolorów,
- wyrabianie znajomości i umiejętności mieszania barw podstawowych dla uzyskania kolorów pochodnych,
- zachęcanie do eksperymentowania,
- zapoznanie dziecka z tolerancją i akceptacją odmienności,
- odnalezienie spokoju, kontrola ruchów, dzięki metodzie M.Montessori.

Cele operacyjne:
Dziecko:
- zna i rozróżnia kolory podstawowe: żółty, niebieski i czerwony oraz kolory pochodne: pomarańczowy, fioletowy, zielony ,
- potrafi wymieszać kolory podstawowe w taki sposób, by uzyskać odpowiedni kolor pochodny,
- wie, co to przyjaźń i tolerancja,
- szybko reaguje na sygnał barwny i dźwiękowy,
- aktywnie uczestniczy w zajęciach,
- odczuwa radość i zadowolenie z wykonywanej pracy.

Pomoce dydaktyczne:
Książeczka L.Lionni „Mały żółty i mały niebieski”, białe kartony, pojemniki z atomizerem, farby, kolorowe obręcze dla dzieci, nagranie CD, plastelina, bibuła, przeźroczyste naczynia, chusta animacyjna, pompony, butelki z emocjami .

Przebieg zajęcia:
1. Ćwiczenie ciszy M.Montessori.
2. Zaproszenie do wysłuchania tekstu książeczki L.Lionni „Mały żółty i mały niebieski” (jednoczesne oglądanie ilustracji).
3. Rozmowa na temat treści książki:
- podjęcie tematu odmienności i tolerancji, (co różni bohaterów książki? czy przez to przestają się lubić?),
- na czym polega przyjaźń,
- mój przyjaciel.
4. Zwrócenie uwagi na występujące w książce kolory podstawowe- demonstracja mieszania kolorów.
Nauczyciel przygotowuje białe kartony. Do pojemników z atomizerem wlewa farby: czerwoną, żółtą i niebieską. Eksperymentowanie poprzez nakładanie wybranych kolorów na siebie, w celu uzyskania nowej barwy.
BARWY PODSTAWOWE: żółty, czerwony, niebieski
BARWY POCHODNE: pomarańczowy (żółty+ czerwony)
zielony (żółty + niebieski)
fioletowy (niebieski + czerwony)
5. Zabawa ruchowa „Kolory”.
Każde dziecko dostaje kółeczko w jednym z czterech kolorów (żółty, niebieski, czerwony, zielony). Dzieci biegają po całej sali w rytm dowolnej rytmicznej melodii. Na przerwę w muzyce dzieci ustawiają się na chuście animacyjnej na odpowiednich kolorach. Zabawa powtarza się kilkakrotnie.
6. Zabawa w czarowanie.
Dzieci wrzucają do przeźroczystego naczynia z woda kawałki żółtej bibuły. Woda zabarwia się na żółto. Następnie wrzucamy bibułę czerwoną. Powstaje kolor pomarańczowy. W podobny sposób postępujemy chcąc otrzymać kolor zielony i fioletowy.
7. Ćwiczenie sensoryczno- logopedyczne z pomponami – dzieci, leżąc na brzuchu na dywanie, dmuchają kolorowe pomponiki (odpowiednio do tempa muzyki).
8. Zajęcie plastyczne.
Dzieci dostają kawałki plasteliny w dwóch różnych kolorach. Mają ulepić dwie kulki (bohaterów książeczki), a następnie połączyć je w jedną i sprawdzić, jaki kolor powstał.
9. Ewaluacja. Zaproszenie dzieci na środek dywanu. Wybór odpowiednich butelek z emocjami, jako podsumowanie zajęcia.




Ewa Zielińska
nauczyciel PS nr 40 Kielce


Grupy wiekowe
wpis edytowano 2018-03-03, 12:05
Komentarze
Avatar
Aby dodawać komentarze musisz się zalogować lub zarejestrować
pozostało:
Brak komentarzy.