Otwórz okienko - inscenizacja utworu SCENARIO
4-latki
Zjawiska atmosferyczne
Gotowość do nauki czytania i pisania
Widz i aktor
Scenariusz
...

Otwórz okienko - inscenizacja utworu

Konspekt zajęcia koleżeńskiego z wychowania umysłowego

ŚRODKI TEATRALNE

Temat: Inscenizacja utworu H. Bechlerowej "Otwórz okienko".

CELE:

* poznawcze
- wzbogacanie przeżyć dzieci poprzez wiązanie słowa z działaniem;
- utrwalenie wiadomości na temat zjawisk przyrodniczych występujących w czterech porach roku.

* kształcące
- kształcenie umiejętności czytania wyrazów zbudowanych na zasadzie zgodności fonetyczno-gramatycznej i przeliczanie głosek;
- kształcenie spostrzegawczości, wyobraźni i myślenia, inicjowanie różnych form scenicznych.

* wychowawcze
- uwrażliwienie dzieci na piękno przyrody, stwarzanie okazji do odczuwania nastrojów i zmian zachodzących w 4 porach roku;
- wdrażanie do słuchania ciekawej literatury dziecięcej;
- wyrabianie u dzieci właściwego stosunku do wszystkiego co żyje.


PRZEBIEG ZAJĘCIA:

1. Przywitanie, usadzenie dzieci.

2. Zagadka wzrokowa.

Spójrzcie na tablicę, na której przypięte zostały kartki z wyrazami, pod każdym wyrazem umieszczona jest cyfra oznaczająca kolejną głoskę wyrazu, którą wybieramy i nakrywamy nią daną literę. Prawidłowo ułożone litery tworzą wyraz, który trzeba odczytać i wtedy dowiecie się w co będziemy się dziś bawić:

BRATEK ASTER KONWALIA BŁAWAT FORSYCJA
(4) (4) (5) (6) (3)

hasło brzmi: TEATR

3. Przedstawienie – teatr małego aktora.

Na dziś przygotowaliście przedstawienie pt. "Otwórz okienko" proszę, aby aktorzy zajęli miejsca w swoich domkach a pozostałe dzieci będą widownią.

(dzieci przedstawiają bajkę)

4. Rozmowa o spektaklu

- Powiedzcie mi, kto występował w bajce?
- Kto był najważniejszy w spektaklu?
- Jaki był Krasnal?
- Kogo poszukiwał Krasnal?
- Jakie były te zwierzęta? Opisz mi je.
- Dlaczego zwierzęta nie chciały wybrać się w podróż z Krasnalem?
- W jakiej porze roku można wybrać się w daleką podróż morską?
- Ile mamy pór roku i jakie?

5. Rozmowa o porach roku

- Jaką porę roku przedstawia ten obraz? (dzieci opisują wiosnę);
- A to jaka pora roku jak myślicie? (zima);
- Który z tych obrazów przedstawia jesień?
- Na ostatnim napewno jest co? (lato)

Przeczytajcie napisy umieszczone na tych kartkach (WIOSNA, JESIEŃ, LATO, ZIMA) i przyporządkujcie do odpowiedniego obrazu.

Bardzo dobrze wykonaliście zadanie, dlatego teraz w nagrodę zabawimy się przy muzyce.

6. Zabawa ruchowa do muzyki

Proszę, aby: miś, zając, pies, kot, kaczor, wiewiórka wybrali sobie dowolne miejsce na sali, a te dzieci, które chcą być misiem – stają za misiem, te, które chcą być zającem – stają za zającem itd. natomiast Krasnal jako najważniejszy będzie spacerował i przyglądał się dzieciom, czy prawidłowo wykonują ćwiczenia.

Za chwilę usłyszycie muzykę – są to fragmenty 4 pór roku, każde dziecko będzie naśladować ruchem zachowanie się zwierząt w danej porze roku.

7. Dobieranie napisów do pór roku

Spójrzcie przygotowałam dla Was 4 lalki, co one obrazują? (4 pory roku)

Wybiorę sobie dziecko, które będzie trzymało WIOSNĘ, drugie dziecko – LATO, trzecie – JESIEŃ, czwarte – ZIMĘ. Pozostałe dzieci mają za zadanie wybrać sobie dowolny kartonik z dywanu i przeczytać napis, a następnie ustawić się za tą osobą, o której mówi wyraz.

(dzieci mają kartki z wyrazami)

WIOSNA: krokus, zawilec, sasanka, bazie, bocian, skowronek, tulipan;
LATO: mak, basen, namiot, wakacje, pływanie, motyl, bławat, truskawka;
JESIEŃ: kapusta, cebula, słota, jabłko, wykopki;
ZIMA: bałwan, narty, sanki, kozaki, lodowisko, gil;
oraz rysunki: zboże, śnieg, szalik, czapka.

8. Rozmowy w parach o przeżyciach podczas podróży.

- Nasza bajka skończyła się, gdy wszyscy przyjaciele wsiedli na statek. Ale możemy sobie wyobrazić co było dalej. Pomoże nam w tym muzyka. (dzieci słuchają muzyki żywej, groźnej, lekkiej i bardzo spokojnej)

- Gdy podróżnicy opłynęli cały świat dookoła, szczęśliwie powrócili do domu i opowiadali wszystkim o swoich przygodach.

- Dobierzcie się parami i przeprowadźcie taką rozmowę między sobą po cichu a następnie, kto będzie chciał, może nam wszystkim opowiedzieć.

9. Pożegnanie.


Opracowała: Anna Szeremeta

Nauczyciel Przedszkola Publicznego Nr 11 w Rzeszowie

Źródło materiału - strona autorki: http://nauczycielpp.republika.pl/
event_note
18.06.2012
attachment
1
perm_identity
Kamila Szumska