4-latki
Rosliny i zwierzęta
Matematyka
Scenariusz
...

Poznajemy kreta

SCENARIUSZ

Prowadząca : Gabriela Kopczyńska
Temat: Poznajemy kreta
Grupa wiekowa: 4 latki

Cel główny:
- poznaje kreta,
- rozumie pojęcia: do góry, w dół, na bok, w przód, w tył

Cele szczegółowe :
- uczestniczy z zabawie słowno- ruchowej
- uważnie słucha wiersza i odpowiada na pytania,
- wie jak wygląda kret i gdzie mieszka,
- liczy w zakresie 5

Formy pracy: indywidualna, grupowa, zespołowa

Metody:
-metoda pokazu, objaśnienia
-metoda zadań stawianych dziecku
-metoda samodzielnych doświadczeń,


Pomoce dydaktyczne: opowieść pt.: "Wycieczka do lasu", sylweta kreta oraz jego domu, wiersz pt.: "Kret" B. Forma, bębenek, ilustracje przedstawiające różną ilość kretów, kontury kreta

Przebieg zajęć:
1. Zabawa słowno- ruchowa na podstawie opowieści "Wycieczka do lasu".

Jesteśmy w lesie. Idziemy cicho, aby nie spłoszyć zwierząt żyjących w lesie(dzieci skradają się na palcach). Drzewa poruszaj gałęziami drzew, słychać szum wiatru ( dzieci naśladują ruch gałęzi drzew i szumu wiatru). Na ścieżce spotykamy wiewiórkę, która wesoło skacze i szuka orzechów na zimę( skaczą na ugiętych nogach). Z drzewa na drzewo przelatuje dzięcioł. Właśnie usiadł na drzewie. Posłuchajcie jak stuka dziobem w korę ( uderzanie rytmiczne piąstkami o podłogę). Idziemy dalej, przedzieramy się przez gęste zarośla, podnosimy wysoko nogi omijając wysokie trawy. Nagle w oddali pojawił się niedźwiedź. Cicho pomrukuje i szuka kryjówki, aby położyć się do zimowego snu. Na niebie pojawiły się ciemne chmury i zaczął padać deszcz ( dzieci naśladują ruchem palców padający deszcz). Niestety nasza wycieczka dobiega końca więc siadamy cichutko na dywanie, by nie zbudzić ze snu niedźwiedzia.

2. Nauczyciel przedstawia dzieciom sylwetę kreta. Pyta dzieci czy wiedzą co to za zwierze? gdzie żyje i czym się odżywia ? Jeśli dzieci wiedzą, nauczyciel dopełnia informacje, że krety żyją pod ziemia, odżywiają się robakami oraz drążą korytarze. Zwraca uwagę również na jego specyficzny wygląd ryjka oraz łapek, a także to, że krety są ślepe.

3. Wiersz pt.: "Kret" B. Forma
Jestem sobie miły krecik,
chcę by dzieci mnie poznały.
Bardzo miłe mam futerko,
nim pokryty jestem cały.

Najśmieszniejsze moje łapki,
ciągle ziemię wypychają.
Silne, płaskie jak łopatki,
zawsze w pracy pomagają.

Swoim ryjkiem bardzo lubię,
korytarzy drążyć wiele.
Spulchniać zbite bryły ziemi,
wiercić przejścia i tunele.

Gdy na dworze silne mrozy,
w miłej norce wśród zapasów,
siedząc marzę o przetrwaniu,
do wiosennych lepszych czasów.

Następnie nauczycielka zadaje pytania dzieciom do wiersza:
- Gdzie mieszka kret ?
- Dlaczego krety mieszkają pod ziemią?
- Czym kret się żywi?
- Jakie kret ma futro ?
- Po czym można poznać, że w pobliżu jest kret ?

4. Zabawa ruchowa, " Spacer kreta"
Nauczyciela zaczyna grać na bębenku oraz wypowiada słowa: " Kret rozpoczyna wędrówkę". W międzyczasie dzieci zaczynają maszerować w rytm bębenka, a następnie wykonują polecenia nauczyciela:
-Kret idzie dwa kroki do przód,
-Kret idzie trzy kroki do tyłu,
-Kret idzie trzy kroków w bok,
-Kret idzie w dół, przejście do przysiadu,
-Kret idzie w górę, wstajemy

5. Przeliczanie kretów- zabawa matematyczna
Na tablicy wywieszone są 4 obrazki przedstawiające : jednego kreta, dewa krety, trzy krety, cztery krety. Zadaniem wybranego dziecka jest policzyć ile kretów jest na danym obrazku oraz wskazać ten obrazek, na którym jest najwięcej kretów, a na którym jest najmniej.

6. Praca plastyczna, kolorowanie konturów kreta farbami.
event_note
25.01.2018
attachment
1
perm_identity
Gabriela Kopczyńska