Materiały: Scenariusze zajęć

Scenariusz edukacji plastycznej

Scenariusz edukacji plastycznej

SCENARIUSZ Z AKTYWNOŚCI PLASTYCZNEJ



TEMAT: „Jesienne drzewo, czyli co można zrobić z serwetki” – zajęcia z elementami D. Dziamskiej „Edukacja przez ruch”
PROWADZĄCY: Agnieszka Kardas
GRUPA: II „Motylki” 4-latki

CELE OGÓLNE:
- rozwijanie sprawności manualnej i koordynacji wzrokowo-ruchowej
- stwarzanie okazji do twórczej aktywności inspirowanej muzyką i rekwizytem
- wdrażanie do słuchania i wykonywania zadań zgodnie z poleceniami nauczyciela
- rozwijanie oraz uwrażliwianie dzieci na zmianę rytmu
- rozwijanie umiejętności współpracy

CELE OPERACYJNE:
Dziecko:
- swobodnie kreśli w rytmie słyszanej melodii
- potrafi zgodnie współpracować z innymi dziećmi
- wykonuje polecenia nauczyciela
- ugniata papier
- formuje pień z papieru
- tworzy liście z serwetek gastronomicznych
- tworzy drzewo poprzez doklejanie serwetek
- reaguje na zmianę tempa melodii

METODY:
- zadaniowa
- naśladowcza
- pokazu
- słowna
- elementy systemu „Edukacji przez ruch” D. Dziamskiej

FORMY:
- indywidualna
- zespołowa

ŚRODKI DYDAKTYCZNE:
Arkusze szarego papieru, pastele, brystole, taśma klejąca, kleje, serwetki gastronomiczne w kolorach: żółtym, czerwonym, zielonym, pomarańczowym, brązowym, odtwarzacz CD, melodie do kreślenia D. Dziamska

PRZEBIEG ZAJĘĆ:
1. Zabawa orientacyjno – porządkowa „Katar”.
Dzieci dowolnie biegają po dywanie. Na hasło nauczycielki „Katar” przystają i naśladują kichanie w chusteczkę.
2. Rozmowa nawiązująca do tematu zajęć: Jaka jest obecnie pora roku? Czym się charakteryzuje? Jakie kolory można zobaczyć na jesiennych drzewach?
3. Omówienie pracy plastycznej.
Dzieci ustawione w kilkuosobowych grupkach wokół stolików, na których przymocowane są arkusze szarego papieru. Każde z dzieci trzyma w ręku pastele w kolorach: brązowym, czarnym, szarym. Po usłyszeniu melodii dzieci maszerują jeden za drugim i bazgrają po arkuszu szarego papieru w dowolnych jego miejscach. Należy zwrócić uwagę na tempo granej melodii. Dzieci dostosowują ruch do usłyszanych dźwięków. Co jakiś czas pauzujemy melodię i robimy zmianę kierunku marszu. Staramy się, aby cały arkusz był zapełniony kolorami. Następnie odrywamy papier i dajemy dzieciom do pogniecenia z uwagą na jego nieporwanie. Z kawałków papieru formujemy pień oraz gałęzie drzewa i przyklejamy na kolorowy brystol.
Następnie rozdajemy dzieciom kolorowe serwetki gastronomiczne i demonstrujemy jak zgniatać, by wyszedł liść. Powstałe liście przyklejamy do drzewa.
4. Prezentacja zespołowo powstałych prac. Omawianie ich estetyki, kolorystyki i wspólnej pracy.
5. Doklejanie przez dzieci uśmiechniętego lub smutnego listka do tablicy. Uzyskiwanie informacji zwrotnej o przeprowadzonych zajęciach.




Grupy wiekowe
Tematyka
Komentarze
Avatar
Aby dodawać komentarze musisz się zalogować lub zarejestrować
pozostało:
Brak komentarzy.