6-latki
Matematyka
Scenariusz
...

Sklep z książkami

Cel główny: Kształtowanie umiejętności liczenia oraz wykonywania działań matematycznych, doskonalenie sprawności dokonywania złożonych czynności myślowych.

Cele operacyjne:
• Poprawnie liczy w zakresie 10,
• wykonuje działania dodawania i odejmowania wspomagając się liczeniem na palcach,
• rozpoznaje cyfry od 1- 9,
• współdziała z innymi dziećmi w sytuacjach zadaniowych,
• interesuje się książkami i wypowiada się na temat znanych bajek.

Metody:
- czynna - zadań stawianych dziecku,
- słowna- objaśnienia, metody żywego słowa,
- oglądowa – obserwacji i pokazu.

Formy: indywidualna, zbiorowa.

Środki dydaktyczne:

Przebieg zajęć

I część wstępna:

1. "Zaproszenie do świata bajek" – wprowadzenie w tematykę zajęcia. Nauczyciel mówi, że wydaje mu się, że słyszał kogoś za drzwiami. Zaczekajcie tutaj chwileczkę mówi – sprawdzę kto to taki? Niestety nikogo nie spotkałam, ale znalazłam kopertę, która jest zaadresowana do was. Może sprawdzimy co jest w środku i nauczycielka odczytuje list.

Witam was serdecznie.
Jestem bajkową wróżką i przybywam do was z "Krainy bajek" gdzie:
Idzie, idzie bajka w świat w czarodziejskiej szacie,Przyjrzyjcie się dobrze – może ją poznacie...? Na krainę bajek, z której pochodzę spadło wielkie nieszczęście. Otóż zły czarodziej rzucił na nią klątwę i ukrył bajkowe postacie .
Nikt teraz nie wie, gdzie są ukryte jednak czarodziej zostawił zagadki sądząc, że nikomu nie uda się ich odgadnąć. Czy chcecie im pomóc i zdjąć zaklęcie z bajkowej krainy? Jeżeli tak, to musicie wykonać wszystkie zadania złego czarodzieja . Przekazuję wam koperty, w których czarodziej ukrył zadania. Aby je wykonać musicie podzielić się na 5 zespołów. Życzę wam powodzenia i pozdrawiam Bajkowa Wróżka. Nauczycielka drogą losowania wyłania 5 zespołów.

II część główna:

2. Zadanie 1 – Nauczycielka rozdaje dzieciom obrazki, które są zakryte 6 elementami czystych kartek z działaniem dodawania lub odejmowania oraz osobno 6 karteczek z wynikami 2,3, 4,5,6. Zadaniem dzieci jestem rozwiązanie działania i przyklejenie karteczki z wynikiem. Po zakończeniu wszystkich działań sprawdzamy ich poprawność i wspólnie ściągamy karteczki z poprawnym wynikiem odsłaniając ukrytą pod nim bajkową postać. Każda z grup odnajduje bajkową postać, krótko prezentujemy z jakiej bajki pochodzi.
3 + 2= 5 +1=
3+3= 4 – 1=
6 – 2= 9 – 7 =
3. Zadanie 2 – Nauczycielka gratuluje dzieciom rozwiązanego zadania i ogłasza, że dzieci odnalazły głównego bohatera z bajki, jednak czarodziej ukrył również bajkowych przyjaciół naszej postaci. Zadaje pytanie: Czy pomożemy odnaleźć pozostałych bohaterów? Następnie przekazuje grupom kolejną kopertę z podpowiedzią gdzie ich można znaleźć. W kopercie schowane są proste mapy. Nauczyciel objaśnia w jaki sposób odczytać mapę. Na mapach zaznaczone jest miejsce w której siedzi każda grupa( ludziki), krótka droga przez salę odmierzana jest krokami np. 3 kroki do przodu do narysowanego stoliczka tak jak umiejscowiony jest stół a potem 5 kroków w prawo w stronę okna tam znajdziecie ukryte postaci (np. pod parapetem przyklejona jest koperta z obrazkiem pozostałych bohaterów), punkt ten zaznaczony jest symbolem X . Mapa dla każdej drużyny jest zrobiona w inną stronę tak by nie przecinały sobie drogi.
4. Zadanie 3 – dzieci siadają do stolika. Nauczyciel mówi że, teraz przenosimy się do księgarni czyli sklepu w którym sprzedaje się książki. Na każdym stoliku rozłożone są książki ok.10 na jeden stół. Zadaniem dzieci w grupach jest odnalezienie książek z naszymi postaciami bajkowymi i policzenie ile książek mieli i ile odnaleźli z poszukiwanymi bohaterami.

III zakończenie

5. Zadanie 4 -Nauczyciel mówi, że złamiemy zaklęcie czarodzieja i wszyscy bajkowi bohaterowie wrócą na półkę z książkami jeśli wszyscy wspólnie policzą do 10. W nagrodę za pomoc dobra wróżka zostawiła dla dzieci malowanki z ulubionymi bohaterami dzieci.
event_note
30.06.2015
perm_identity
Justyna Diakun