5-latki
Rosliny i zwierzęta
Scenariusz
...

Tajemnica małego nasionka - scenariusz zajęć dla 5 - latków

TEMAT ZAJĘCIA: "Tajemnica małego nasionka."
GRUPA: 5–latki

CEL GŁÓWNY: - wdrażanie dzieci do uważnego słuchania opowiadania ze zrozumieniem treści
- utrwalenie wiadomości dotyczących etapu wzrostu roślin

CELE OPERACYJNE:
- uważnie słucha opowiadania ilustrowanego obrazkami przez nauczycielkę
- potrafi odpowiedzieć na pytania nauczycielki
- rozpoznaje wiosenne kwiaty
- dzieli wyrazy na sylaby,
- wie, jakie są etapy wzrostu roślin i czego potrzebują
- potrafi zaśpiewać i zatańczyć do piosenki
- potrafi samodzielne wysiać nasiona

METODY PRACY:
Podająca - objaśnienia, opowiadanie
Eksponująca - obrazki do opowiadania, zdjęcia wiosennych kwiatów, nasiona różnego rodzaju,
Praktycznego działania - zabawa dydakt. "Ułóż historyjkę obrazkową", "Podziel wyraz na sylaby i dopasuj prawidłową ilość kwadratów", Zabawa muzyczno ruchowa "Małe nasionko", wysiewanie nasion.

FORMY PRACY:
Z całą grupą.

POMOCE: historyjka obrazkowa, wiersz pt. "Prośba do słoneczka" B. Formy, zdjęcia kwiatów, kwadraciki, napisy do globalnego czytania, różne rodzaje nasion, płyta CD oraz niebieskie worki, pojemniki z watą, nasiona rzeżuchy, woda.


PRZEBIEG ZAJĘCIA :


1. Powitanie piosenką "Wszyscy są".
2. Słuchanie wiersza pt. "Prośba do słoneczka" B.Formy
"Malutka główka krokusa
nad śniegiem się pojawiła.
To znaczy, że już wkrótce
Przybędzie wiosna miła.
Słoneczko nasze kochane,
Bardzo cię prosimy,
Ogrzewaj mocno ziemię,
Zacieraj ślady zimy.
Pod śniegiem mocno bije
Pani przyrody serce.
Słoneczko wyślij promienie,
Daj ciepła, jak najwięcej.
Urośnie młoda trawka,
Rozwiną się pąki na drzewach.
Dla ciebie, miłe słoneczko,
Każdy ptaszek zaśpiewa."
Odpowiadanie na pytania n-lki:
- po czym poznamy nadejście wiosny?
- jakie znamy pierwsze kwiaty pojawiające się wiosną?

3.Zabawa dydaktyczna "Wiosenne kwiaty" – praca na tablicy interaktywnej:
- nazywanie kwiatów na zdjęciach
- globalne odczytywanie napisów
- dzielenie nazw na sylaby i układanie takiej samej liczby kwadracików pod obrazkiem

4. Słuchanie opowiadania pt. "Tajemnica małego nasionka" J.Wasilewskiej
"Było sobie ziarenko. Ziarenko było maleńkie i słabe. Bało się, że zjedzą je ptaki, albo polna myszka. Ale zaopiekował się nim ogrodnik, który był duży i silny. Chodził po ogrodzie z łopatą i kopał ziemię. Włożył ziarenko do świeżo skopanej ziemi. A tam pod ziemią było ciemno, ciepło i cicho. Teraz sobie pośpię – pomyślało ziarenko. Leżało spokojnie przez jakiś czas, aż nagle poczuło,że wokół zrobiło się mokro. Ach! To pewnie ogrodnik podlał ziemię! Rozzłościło się okropnie. Ze złości zaczęło się nadymać i pęcznieć tak mocno, aż pękło. Ale nic złego się nie stało. W miejscu pęknięcia pojawił się mały, biały kiełek. Małe ziarenko zaczęło szybko rosnąć. Ogrodnik podlewał je, a słońce ogrzewało swoimi promieniami i w niedługim czasie zamieniło się w piękny, kolorowy kwiat."

- odpowiadanie na pytania n-lki :
• kto zaopiekował się ziarenkiem?
• co zrobiło ziarenko w ziemi?
• dlaczego się rozzłościło i co zrobiło ze złości?
• co pojawiło się w miejscu pęknięcia?
• co wyrosło z ziarenka?
- chętne dziecko układa historyjkę we właściwej kolejności
- oglądanie różnych nasion przez dzieci

5. Zabawa muzyczno – ruchowa "Małe nasionko" (KLANZA)
Dzieci dzielą się na trójki, w których jedno to "nasionko" a pozostała dwójka to "chmurki", które otrzymują nadmuchane niebieskie worki (czyli chmurki). Dzieci śpiewają piosenkę, a podczas refrenu "chmurki" poruszają się zgodnie ze słowami i pokazem n-lki:

1. zwrotka "nasionko" śpi, "chmurki" chodzą dookoła "nasionka"
ref. "chmurki" – stukają 3x o siebie, 3x o podłogę, 3x o "nasionko"
2. zwrotka "nasionko" wstaje ("chmurki" wtedy kucają)i rozgląda się z zachwytem, następnie "nasionko" kuca, a wstają "chmurki" i powtarza się refren.

6. "Siejemy rzeżuchę"- wysiewanie nasion rzeżuchy przez dzieci do przygotowanych pojemników i ustawienie ich na parapecie okiennym.
event_note
28.09.2014
perm_identity
Beata Kłopacz