Materiały: Scenariusze zajęć

Uroczystość „Czyste powietrze wokół nas” w MP 14 w Płocku

Uroczystość „Czyste powietrze wokół nas” w MP 14 w Płocku

Scenariusz uroczystości przedszkolnej
zorganizowanej w Miejskim Przedszkolu nr 14 w Płocku
w ramach realizacji programu profilaktycznego
„Czyste powietrze wokół nas”

Data: 24 listopada 2016 r.
Prowadzące: Aleksandra Dawid, Diana Budnicka
Czas trwania uroczystości: 60 min.
Uczestnicy: dzieci 4, 5, 6 letnie (grupy: Motylki, Biedronki, Skrzaty, Misie)
Metody:
- słowne - objaśnienie, rozmowa, wiersz, opowiadanie
- oglądowe - pokaz, obserwacja
- czynne - zadań stawianych do wykonania, ćwiczeń utrwalających
Środki dydaktyczne: sylweta kuli ziemskiej, kontury kul ziemskich do pracy projektowej, kredki świecowe i ołówkowe, rekwizyty do wiersza „Sznurek Jurka”, pojemniki na odpady, odpady do segregowania, Kodeks Ekologa, talerzyk z farbą plakatową, maskotka Dinka, płyta CD, odtwarzacz CD
Cele ogólne:
- kształtowanie świadomości ekologicznej i idei ochrony środowiska
- zwiększenie wrażliwości dzieci na szkodliwość dymu papierosowego
- budzenie odpowiedzialności za warunki panujące w naszym środowisku oraz świadomości, że każdy może się przyczynić do ich poprawy
- kształtowanie właściwego stosunku do otaczającej nas przyrody
Cele operacyjne:
- rozumie, jak szkodliwa może być działalność człowieka
- wie, jak należy dbać o przyrodę
- wspólnie z rówieśnikami rozwiązuje problemy i powierzone zadania

Przebieg uroczystości

1. Powitanie
Nauczycielki witają dzieci:
- witamy wszystkich, którzy mają dobry humor,
- witamy wszystkich, którzy są uśmiechnięci,
- witamy wszystkich, którzy zjedli śniadanie,
- witamy wszystkich, którzy lubią czyste powietrze,
- witamy wszystkich, którzy dbają o środowisko
Nauczycielki omawiają cel spotkania.
2. Prezentacja wiersza, recytowanego przez dzieci
Patrz na kominy z dymami jak smoła.
Spójrz, ile śmieci rzuconych dokoła.
Popatrz na auta bez końca pędzące.
I nowe miasta na łąkach rosnące.
Oto nasz świat – chory w ruinie.
Musimy go chronić, bo inaczej zginie.
3. Rozmowa na temat wiersza
- Jak wygląda świat?
- Co jest przyczyną choroby świata?
- Gdzie mieszka zdrowie?
4. Zabawa „Kula ziemska” połączona z ćwiczeniami oddechowymi
Przedstawiciele grup rozdmuchują papierowe chmurki, pod którymi znajduje się kula ziemska - smutna i poszarzała. Nauczyciel zadaje pytania:
- Dlaczego Ziemia jest smutna?
- Co możemy zrobić, aby nasza Ziemia była zawsze szczęśliwa?
5. Praca projektowa „Ziemia moich marzeń”
Przedstawiciele poszczególnych grup otrzymują duże kule ziemskie. Ich zadaniem jest przyozdobienie kul roślinami i zwierzętami, tak aby je uszczęśliwić.
6. Taniec dookoła wesołej kuli ziemskiej z piosenką „Ziemia, wyspa zielona”
W trakcie tańca, nauczycielka odwraca sylwetę smutnej kuli ziemskiej, na drugiej stronie znajduje się ziemia wesoła.
7. Zabawa relaksacyjna w formie opowieści ruchowej „Kwiatki”
Nauczyciel mówi: Wyobraźcie sobie, że...
Jesteście kwiatami w dużym, pięknym ogrodzie. Na niebie świeci piękne słoneczko, a was kołysze delikatny, przyjemny wietrzyk (dzieci kładą się na dywanie). Każdy kwiatek oddycha świeżym powietrzem. Pokażcie, jak taki kwiatek wygląda, co się z nim dzieje?
Nagle jednak ktoś wtargnął do tego ogrodu samochodem, który produkuje straszne spaliny, wysiadł z niego i zapalił papierosa. Kwiatki chciałyby oddychać świeżym powietrzem, ale nie mogą, bo czują tylko strasznie brzydki zapach. Pokażcie, co teraz dzieje się z kwiatami, jak wyglądają?
O... Ten ktoś już opuścił nasz ogród. I już jest miło i przyjemnie. Powietrze znów jest czyste. Co się teraz dzieje z kwiatami?
8. Słuchanie wiersza „Sznurek Jurka” (treść zmieniona dla potrzeb uroczystości)
Nauczycieli recytują wiersz prezentując jednocześnie rekwizyty, o których jest mowa w wierszu
Sznurek Jurka
Za przedszkolem, bardzo blisko,
Było miejsce na boisko.
Kiedyś tam wyrzucił Jurek
Poplątany stary sznurek.
A nazajutrz obok sznurka
Od banana spadła skórka,
Wyrzucona przez Karola.
Tam też wkrótce Jaś i Ola
Wyrzucili bez wahania
Swoje torby po śniadaniach.
Stos papierków po cukierkach
Wysypała tam Walerka.
Na papierki spadła ścierka,
Jakaś pusta bombonierka,
I od lodów sto patyków,
Pustych kubków moc z plastiku,
Stare trampki, piłka z dziurą,
Połamane wieczne pióro,
Starych gazet wiele
Od dezodorantów puste spreje
Oto tak, od sznurka Jurka,
Wnet urosła śmieci górka.
A z tej górki, wielka góra,
Której szczyt utonął w chmurach.
Nie ma miejsca na boisko,
Lecz śmietnisko mamy blisko.
9. Omówienie treści wiersza:
- Co miało powstać koło przedszkola?
- Co przeszkodziło w wybudowaniu tam boiska?
- Kto wyrzucał śmieci koło przedszkola?
- Gdzie te śmieci powinny być wyrzucone?
10. Zabawa „Segregujemy odpady”
Nauczycielki ustawiają w sali pojemniki na śmieci i pytają o ich przeznaczenie. Dzieci tłumaczą, że odpady i śmieci należy segregować, aby móc je powtórnie wykorzystać. Następnie nauczycielki rozsypują różnego rodzaju śmieci, a zadaniem grup jest posegregowanie ich do odpowiednich pojemników:
Motylki - plastiki - pojemnik niebieski
Misie - papier - pojemnik żółty
Biedronki - metal - pojemnik czerwony
Skrzaty - szkło - pojemnik zielony
Reprezentanci grup segregują odpady, reszta dzieci dopinguje powtarzając wierszyk:
Papier, puszki, szkoło, plastiki
Posprzątamy w pojemniki
Posprzątamy sprawnie, pięknie,
Bo nam świat przez śmieci pęknie.
11. Zabawy ruchowe przy piosenkach „Gimnastyka” i „Głowa, ramiona...”, zabawy przy znanych piosenkach dyskotekowych
Nauczycielki wyjaśniają: abyśmy byli naprawdę zdrowi, musimy się też ruszać i gimnastykować. Poćwiczmy teraz razem!
12. Prezentacja Kodeksu Ekologa
Nauczycielki wyjaśnią, że aby przedszkolaki dbały o środowisko, muszą przestrzegać Kodeksu. Odczytują kolejne punkty, a dzieci za każdym razem potwierdzają - ZGADZAMY SIĘ!
13. Podpisywanie Kontraktu Ekologa
Reprezentanci w imieniu swojej grupy podpisują Kodeks, odciskając pod nim swoją dłoń umoczoną wcześniej w farbie plakatowej.
14. Ewaluacja
W celu ewaluacji, nauczycielki przeprowadzają „Quiz wiedzy ekologicznej”. Dzieci siedzą w kole. Przy dźwiękach muzyki podają sobie maskotkę programu „Czyste powietrze wokół nas” - Dinka. Gdy muzyka milknie, osoba trzymająca maskotkę odpowiada na pytanie zadane przez nauczyciela.
Quiz wiedzy ekologicznej
1. Fruwają w powietrzu...
2. Żyje w wodzie...
3. Pora roku po zimie...
4. Zawierają dużo witamin...
5. Są ozdobą ogrodów...
6. Rosną w nim różne drzewa...
7. Bawiłeś się na placu zabaw. Kolega poczęstował cię cukierkiem. Zjadłeś cukierek, a papierek:
- rzuciłeś na trawę
- zakopałeś w piaskownicy
- wrzuciłeś do kosza.
8. Zabrałeś do lasu napój owocowy w kartoniku. Po wypiciu go powinieneś:
- schować kartonik tak, aby go nie było widać
- zakopać kartonik w ziemi
- zabrać kartonik z powrotem do domu
9. W lesie nie wolno krzyczeć, gdyż:
- można sobie zedrzeć gardło
- można wystraszyć zwierzęta
- można przestraszyć grzybiarzy
10. Na skraju leśnej drogi zauważyłeś lisa, który przed tobą nie ucieka, więc:
- podchodzisz, aby go pogłaskać
- przepędzasz zwierzę
- trzymasz się od lisa z daleka, a o spotkaniu informujesz dorosłych
11. Co to jest makulatura?
- czy są to stare gazety, niepotrzebne papiery
- czy są to stare meble
- czy są to niepotrzebne leki
12. Co to są odpady?
- czy są to rzeczy do jedzenia
- czy są to rzeczy do ubrania
- czy są to rzeczy do wyrzucenia
13. Co można robić w lesie?
- krzyczeć i straszyć zwierzęta
- odpoczywać, zbierać grzyby i jagody
14. Gdzie można wyrzucać papierki?
- pod łóżko
- do kosza
- na chodnik
15. Zakończenie uroczystości
Nauczycielki dziękują wszystkim dzieciom za aktywny udział w uroczystości i proszą, aby dla dobra nas wszystkich, zawsze pamiętały o przestrzeganiu zasad ekologicznych
Grupy wiekowe
Komentarze
Avatar
Aby dodawać komentarze musisz się zalogować lub zarejestrować
pozostało:
Brak komentarzy.