5-latki
6-latki
4-latki
Rozwój mowy
Scenariusz
...

Zabawy rozwijające inteligencję językową

Temat: Zabawy rozwijające inteligencję językową
Wszystkie grupy wiekowe
1.Rozmowa nt. obrazka, wypowiadanie się nt. ilustracji i własnych doświadczeń. Posługiwanie się określeniami: nad, pod, obok, po lewej, po prawej.

2. Układanie historyjek obrazkowych. Opowiadanie ich.

3. Rozmowy nt. własnych wrażeń, spostrzeżeń. Przezwyciężanie nieśmiałości, bogacenie wypowiedzi.

4. Zabawa "Opisz co widzisz na obrazku?"- dziecko otrzymuje obrazek, opisuje go dzieciom, które obrazka nie widzą. Słuchacze mogą zadawać pytania, zgadują co obrazek przedstawia.

5. Zgadywanka słowna- nauczycielka pokazuje dzieciom jedną dłoń i wypowiada słowo- WIE i pyta co oznacza, następnie pokazuje drugą dłoń i wypowiada słowo WIÓRKI- pyta co oznacza. Łącząc obie dłonie mówi WIEWÓRKI. Następne słowa łącza dzieci np.: KOŁO- WROTKI, ŚPI- WÓR, KIER-OWCA.

6. Rymowanki. Nauczycielka mówi zdania, akcentując określone słowa, a dzieci dobierają rym.
Owoce spadają, a dzieci je….
Sowa to mądra….
Ten kwiatek nazywa się…
Mała Ania nie jadła …

7. Wymyśl rym. Dzieci wymyślają rym do wypowiadanych przez nauczycielkę wyrazów, np.:
Woda…
Słoń…
Wanna…
Zgoda…
Domek…
Czytanie…
Pogoda…

8. Rozumienie znaczeń przeciwstawnych. Nauczycielka rozpoczyna zdanie, a dzieci je kończą, np.: Dom jest duży, a domek…
Niedźwiedź jest gruby, a lis…
Wełna jest miękka, a żelazo…
Sufit jest u góry, a podłoga…

9. Zabawa "Gość z kosmosu"- przedstawienie dzieciom Ufoludka (pacynka, kukiełka wykonana z nieużytków). Ufoludek wita się z dziećmi: DZIEŃ DO-BRY DZIE-CI. Wyjaśnienie, że Ufoludek mówi sylabami. Uzmysłowienie dzieciom, ze one również posługują się sylabami np.; podczas wyliczanek. Następnie dzieci mówią sylabami, mogą odgadywać to co sylabami mówi Ufoludek. Pomocne jest również klaskanie, które pomaga utrzymać rytm.

10. Zabawa "Słowa"- Dzieci bawią się przy muzyce. Na pauzę zatrzymują się. Nauczycielka dotyka chusteczka dziecko i mówi: "Mama mówi o mnie…", a dziecko odpowiada np.: kochanie, słoneczko.

11. Rysowany wierszyk. Nauczycielka mówi wiersz, a dziecko rysuje, np.:
Pudełeczko

Cztery nóżki

szyja, łepek

i dwa różki


oko, bródka



teraz wiecie, że to kózka ma być przecież.

12. Pytania i odpowiedzi – Nauczycielka zadaje pytania dzieciom. Na zadawane pytania należy udzielić, jak największej ilości odpowiedzi, np. Co jest czerwone? – burak, pomidor, jabłko, krew… albo: Co jest mniejsze od człowieka? – mrówka, kot, krokus…



Bibliografia:
1. Franczak A, Krajewska K., Zabawy i ćwiczenia na cały rok. Propozycje do pracy z dziećmi młodszymi i specjalnych potrzebach edukacyjnych, Kraków 2005
2. Salach I., Propozycje zajęć i zabaw doskonalące umiejętność czytania, Płock 2002
event_note
23.01.2018
perm_identity
Ewa Wójcik