5-latki
6-latki
3-latki
4-latki
Rozwój mowy
Scenariusz
...

Zajęcia logopedyczne - ćwiczenia usprawniające narządy mowy

I. Ćwiczenia sprawności języka (szczególnie ważne przy terapii głosek: sz, ż, cz, dż, r, l):
- podnoszenie języka do nosa; opuszczanie do brody
- karuzela – kręcenie języczkiem wokół
- "głodny miś" – oblizywanie warg
- "miotełka" – oblizywanie ząbków górnych i dolnych po wewnętrznej stronie, tzw. czyszczenie ząbków
- "winda"- języczek wjeżdża do góry i zatrzymuje się tam (za górne ząbki); zjeżdża na dół
- "konik" – kląskanie językiem
- liczenie ząbków górnych i dolnych – dotykanie po kolei każdego ząbka językiem.

II. Ćwiczenia warg (szczególnie ważne przy sz,ż,cz,dż – tu zaokrąglanie - i przy głoskach wargowych – w,f)
- "rybka" – układanie ust w kształt "dziubka"
- "całuski" – układamy wargi tak jak do całusa i posyłamy buziaki
- "wesoły miś" – szeroki uśmiech z pokazaniem złączonych ząbków
- "smutny miś" – kąciki warg do dołu
- "wąsy"- wywijanie górnej wargi do góry; przytrzymywanie nią, np. słomki ułożonej między nosem a górną wargą
-" parskający konik" – parskamy, wypuszczając mocno powietrze ustami, tak, aby wargi zadrżały.

III. Ćwiczenia podniebienia miękkiego (szczególnie ważne przy wymowie głosek tylnojęzykowych: k, g, h):
- "chory miś" – kasłanie
- "zaspany miś" – ziewanie
- "śpiący miś" – chrapanie
- "uciekający języczek" - cofanie języka w głąb jamy ustnej przy odchylonej do tyłu głowie.
event_note
05.04.2013
perm_identity
Anna Świdzińska-Mikos