3-latki
Rosliny i zwierzęta
Rozwój mowy
Scenariusz
...

Zwierzęta łąki i zwierzęta domowe–zajęcia otwarte z wykorzyst. zab. fundamentalnych

Opracowanie i prowadzenie: Urszula Bazyluk
Grupa wiekowa: 3-latki
Podstawa Programowa Wychowania Przedszkolnego:
Obszar 1. Kształtowanie umiejętności społecznych dzieci: porozumiewanie się z dorosłymi i dziećmi, zgodne funkcjonowanie w zabawie i w sytuacjach zadaniowych
Obszar 3. Wspomaganie rozwoju mowy dzieci
Obszar 8. Wychowanie przez sztukę – muzyka i śpiew, pląsy i taniec
Obszar 9. Wychowanie przez sztukę – różne formy plastyczne

Cele zajęcia:
- prezentacja umiejętności przez dzieci;
- inspirowanie dzieci i rodziców do wspólnej działalności zabawowej;
- poszerzenie czynnego słownika dzieci o nazwy wybranych zwierząt domowych i zwierząt łąki;
- rozwijanie sprawności językowych dzieci;
- rozwijanie percepcji wzrokowej;
- kształtowanie poczucia rytmu;
- rozwijanie umiejętności tworzenia prostych form plastycznych według wzoru.
Metody: czynna, słowna, oglądowa.
Formy: zbiorowa, indywidualna.
Pomoce: ilustracje żaby i bociana; CD "Ekoludek dla 6-l." (utwór "Wiosenna zabawa"); plakat namalowany na szarym papierze (łąka, staw i dwa bociany); papierowe elementy żaby dla każdego dziecka (głowa, oczy, tułów, łapki); kleje; obrazki wybranych zwierząt domowych; koperty z puzzlami "Zwierzęta domowe" dla każdego dziecka; CD "Przedszkole 3-latka (utwory "Wiosenne porządki" i "Kurka"); nagrody dla dzieci.

PRZEBIEG ZAJĘCIA:

Powitanie przybyłych gości.

"Żuczek" – recytacja wiersza przez wszystkie dzieci
Jedna żabka z drugą żabką napotkały żuka, Stał na drodze, głośno płakał, swojej mamy szukał.
Pocieszały żabki żuka, twoja mama w lesie, widziałyśmy, szła z koszykiem, jagód ci przyniesie.
Żuczek zaraz przestał płakać, otarł oczy łapką, ale zanim poszedł dalej, podziękował żabkom.

"Zwierzęta łąki" – rozwiązywanie zagadek słownych przez dzieci.
Chętne dzieci losują karteczkę w wybranym kolorze (czerwony, zielony) z treścią zagadki. Nauczycielka odczytuje treść zagadki i wyznacza do odpowiedzi dziecko, które podniesie rączkę.
Czerwone mam nogi
i białe piórka,
kiedy żaby mnie zobaczą
dają nurka.
(bocian)
Skacząc połące szybko uciekam,
gdy dziób bociana ujrzę z daleka.
(żaba)

"Bociany, żabki, ptaszki" – zabawa rytmiczna z reakcją na przerwę w muzyce (Zabawa fundamentalna "Poruszamy się w takt muzyki")
Dzieci poruszają się w takt muzyki (utwór "Wiosenna zabawa"). Zadaniem dzieci jest rozpoznanie odgłosów zwierząt rozbrzmiewających podczas przerwy w muzyce oraz naśladowanie charakterystycznego poruszania się tychże zwierząt.

"Wiosenna łąka" – opisywanie plakatu (Zabawa fundamentalna "Przyimki")
Nauczycielka zadaje dzieciom pytania dotyczące plakatu przedstawiającego wiosenną łąkę z użyciem przyimków (np. Czy bociany są w stawie czy obok stawu?, Czy żabka siedzi na kamieniu czy pod kamieniem, itp.)

"Zielona żabka" – wykonanie żabki z papierowych elementów.
Dzieci z pomocą rodziców wykonują żabkę z papierowych elementów według wzoru zaprezentowanego przez nauczycielkę.

"W naszym ogródeczku" – ilustracja ruchowa do piosenki "Wiosenne porządki"
W naszym ogródeczku (ręce wyciągamy przed siebie jakbyśmy pokazywali ogródek)
zrobimy porządki, zrobimy porządki, zrobimy porządki. (naśladujemy czyszczenie dłoni o dłoń)
Wygrabimy ścieżki, (naśladujemy grabienie)
przekopiemy grządki, przekopiemy grządki, (naśladujemy przekopywanie łopatą x2)
raz, dwa, trzy. (klaszczemy w dłonie x3)
Potem w miękką ziemię wsiejemy nasionka, wsiejemy nasionka, wsiejemy nasionka. (naśladujemy wysiewanie nasion)
Będą się wygrzewać na wiosennym słonku, na wiosennym słonku (wyprostowane ręce unosimy do góry i naśladujemy dłońmi świecące słonko)
raz, dwa, trzy. (klaszczemy w dłonie x3)
Przyjdzie ciepły deszczyk (naśladujemy rączkami padający deszcz)
i wszystko odmieni, i wszystko odmieni, i wszystko odmieni. (zataczamy przed sobą duże koło obiema rękami x3)
W naszym ogródeczku (ręce wyciągamy przed siebie jakbyśmy pokazywali ogródek)
grządki zazieleni, grządki zazieleni, (ręce wyciągamy przed siebie, paluszkami naśladujemy rosnącą trawkę)
raz, dwa, trzy (klaszczemy w dłonie x3)

"Zwierzęta domowe" – zagadki obrazkowe (Zabawa fundamentalna "Co to jest?")
Nauczycielka stopniowo odsłania obrazki przedstawiające zwierzęta domowe. Zadaniem dzieci jest odgadnięcie, co to za zwierzę.

"Zwierzęta domowe" – układanie puzzli (Zabawa fundamentalna "Koordynacja ruchu ręki i wzroku")
Każde dziecko otrzymuje kopertę z obrazkiem zwierzątka pociętym na części. Zadaniem dzieci jest ułożenie obrazka i nazwanie znajdującego się na nim zwierzęcia.

"Kurka" – zabawa ruchowa ze śpiewem z udziałem rodziców (Zabawa fundamentalna "Zapamiętywanie sekwencji czynności").
Puk, puk, puk (naśladujemy pukanie prawą ręką)
Puk, puk, puk (naśladujemy pukanie lewą ręką)
Kto tam? (przykładamy prawą dłoń do prawego ucha jakbyśmy nasłuchiwali)
Kto tam? (przykładamy lewą dłoń do lewego ucha jakbyśmy nasłuchiwali)
To ja kurka mała (wskazujemy na siebie obiema rączkami)
Wejść bym bardzo chciała (krzyżujemy ręce na klatce piersiowej)
Raz, dwa, trzy, raz, dwa, trzy (klaszczemy w dłonie)
Już otwieram kurce drzwi (rozkładamy ręce na boki)

Rozdanie dzieciom nagród za aktywny udział w zabawach.

Podziękowanie przybyłym za wspólną zabawę. Pożegnanie.
event_note
11.06.2016
perm_identity
Urszula Bazuluk