KONCEPCJA PRACY PRZEDSZKOLA SIÓSTR NAZARETANEK IM. BŁ. FRANCISZKI SIEDLISKIEJ Współdziałamy z rodziną, aby umożliwić dziecku pełny i harmonijny rozwój w myśl zasad personalizmu i pedagogiki chrześcijańskiej. Towarzyszymy dziecku w drodze życia i wspomagamy go w tworzeniu jego własnej, niepowtarzalnej osobowości, w oparciu o kulturę i wartości chrześcijańskie Przygotowujemy dziecko na spotkanie z Bogiem, Dawcą wszelkiego dobra, odkrywając razem z nim piękno człowieka i świata. Przyjmując dziecko do przedszkola przyjmujemy całą Jego Rodzinę. Ukazujemy rodzinom, jako wzór wzajemnej miłości i zawierzenia Bogu, Najświętszą Rodzinę z Nazaretu. Działania podejmowane w naszej placówce umożliwiają realizację potrzeb wszystkich członków wspólnoty przedszkolnej poprzez: - WŁAŚCIWĄ ORGANIZACJĘ PROCESU WYCHOWAWCZO – DYDAKTYCZNEGO Przedszkole posiada: Opracowany Program autorski „Przedszkolak w świecie piękna”. Program adaptacyjny Program wychowawczy przedszkola. Działania edukacyjne prowadzone są w czterech oddziałach przedszkolnych obejmujących grupę dzieci 3, 4, 5, 6 – letnich. - WYPRACOWANY PROGRAM WSPÓŁPRACY ZE ŚRODOWISKIEM Współpraca z rodzicami ma na celu integrację systemu wychowania w rodzinie i w przedszkolu, pogłębia pozytywne relacje między rodziną a przedszkolem, ukazuje rodzinom wzór życia rodzinnego poprzez wskazywanie zasad oraz wartości życia zgodnego z Ewangelią. Przedszkole prowadzi: FORMACJĘ RELIGIJNĄ RODZIN: comiesięczne Msze Św. rekolekcje i skupienia dla rodziców, pielgrzymki, biblioteka książek religijnych, słuchanie Słowa Bożego: „Kilka słów o Słowie”, wspólne przeżywanie wydarzeń roku liturgicznego /Spotkania Opłatkowe, Jasełka, Spotkania przy Wielkanocnym stole/ WSPÓŁPRACĘ WYCHOWAWCZĄ Z RODZICAMI DZIECI : Warsztaty z Pozytywnej Dyscypliny, książki z Biblioteczki przedszkolnej, wykłady dotyczące zagadnień pedagogicznych i psychologicznych INTEGRACJĘ RODZICÓW W PRZEDSZKOLU: Festyny Rodzinne, spotkania indywidualne i grupowe z rodzicami, spotkania integracyjne w grupach / bal karnawałowy dla rodziców i dzieci/. WSPÓŁPRACĘ Z RODZICAMI NA RZECZ PRZEDSZKOLA: udział rodziców w uroczystościach przedszkolnych, w czynnościach porządkowych, pomoc przy organizacji uroczystości przedszkolnych. Współpraca ze środowiskiem lokalnym sprzyja rozwijaniu cech kreatywnych u dzieci. Jest okazją do nauki gościnności i dobroci. Stwarza również sposobność do pełnego rozwoju społeczno – emocjonalnego. Przedszkole prowadzi: WSPÓŁPRACĘ ZE ŚRODOWISKIEM LOKALNYM : spotkania integracyjne z innymi placówkami oświatowymi / Przedszkola i Szkoły Katolickie, Poradnia psychologiczno – pedagogiczna/, spotkania z dziećmi niepełnosprawnymi, seniorami, udział w konkursach i imprezach kulturalnych: teatr, filharmonia, muzeum, kino, wycieczki bliższe i dalsze. WSPÓLPRACĘ Z INSTYTUCJAMI KOŚCIELNYMI . WYKWALIFIKOWANĄ KADRĘ PRZEDSZKOLNĄ Nauczyciele posiadają: Wymagane kwalifikacje zawodowe. Świadomość koncepcji pracy przedszkola. Umiejętność dzielenia się ze sobą doświadczeniem zawodowym. Poszukujący i otwarty styl pracy. Potrzebę podnoszenia poziomu swoich kwalifikacji i kompetencji w różnych formach doskonalenia. Styl pracy o charakterze twórczym i nowatorskim. Umiejętność współpracy. Przekonanie o konieczności aktywnego uczestniczenia w życiu przedszkola. Umiejętność projektowania sytuacji edukacyjnych, które pozwalają im odkrywać i rozwijać możliwości każdego dziecka, oraz wspomagać jego indywidualny rozwój, kreatywność i samodzielność BAZĘ PRZEDSZKOLA DOSTOSOWANĄ DO REALIZACJI ZADAŃ PROGRAMOWYCH Przedszkole posiada: Budynek z urządzeniami, sprzętem zapewniający poczucie bezpieczeństwa. Pomieszczenia wyróżniające się funkcjonalnością, czystością i estetyką. Powiększony i dostosowany do potrzeb dzieci ogród z placem zabaw wyposażonym w urządzenia terenowe., boisko Wyposażenie sal; sprzęt, zabawki, pomoce dydaktyczne umożliwiające realizację zadań statutowych. Dużą ilość zieleni w pomieszczeniach i wokół niego. Salę audiowizualną. Magazyn pomocy dydaktycznych. Urządzenia audiowizualne: telewizory, magnetofony, rzutniki, prezentery, monitor multimedialny, interaktywna podłoga DOSTOSOWANIE PROGRAMU I DZIAŁAŃ EDUKACYJNYCH DO INDYWIDUALNEGO ROZWOJU DZIECKA Przedszkole: Realizuje swoje zadania opiekuńcze, wychowawcze i dydaktyczne w oparciu o podstawę programową, oraz program uwzględniający potrzeby i możliwości rozwojowe wychowanków. Prowadzi systematyczną obserwację rozwoju dziecka. Diagnozuje dzieci za pomocą odpowiednich narzędzi diagnostycznych Informuje na bieżąco o postępach dziecka. Pomaga rodzinom w rozpoznawaniu możliwości rozwojowych dziecka i podjęciu wczesnej interwencji specjalistycznej. Uzgadnia wspólnie z rodzicami kierunki i zakres pracy wychowawczej z dzieckiem . Udziela pomocy psychologiczno – pedagogicznej (zatrudniony jest pedagog, pedagog specjalny, psycholog i logopeda) TWORZENIE DOBREGO KLIMATU I TROSKĘ O KULTURĘ Pracownicy przedszkola: Tworzą pozytywną atmosferę wpływającą korzystnie na kreowanie środowiska wychowawczo – dydaktycznego placówki. Utrzymują przyjazne relacje z rodzinami dzieci. Odznaczają się wysokim poziomem kultury osobistej. Świadczą swoją postawą o wartościach chrześcijańskich. Dzieci pozostawiane pod naszą opieką są podzielone pod względem wieku na cztery grupy: - "Przyjaciół Kłapouchego" – do której uczęszczają najmłodsze z nich, przechodzą tutaj adaptację i poznają przedszkolną rzeczywistość, aby pewnego dnia móc z pełną mówić o Przedszkolu Sióstr Nazaretanek „swoje przedszkole”; - "Przyjaciół Kubusia Puchatka" – nieco starsze dzieci większość swojego czasu poświęcają na beztroską zabawę, pełną okazji do poznawania świata, uczenia się samodzielności oraz zasad panujących w grupie; to okres intensywnego zadawania pytań i wybuchu dziecięcej dociekliwości; - "Przyjaciół Królika" – ruchliwe i jeszcze bardziej dociekliwe dzieci, niż ich młodsi koledzy, którzy na każdym kroku chcą dowiedzieć się czegoś nowego; - "Przyjaciół Tygryska" – w ten grupie zaczynają się już przygotowania do opuszczenia murów przedszkola, aby dzieci mogły w pełni wkroczyć na drogę do zdobywania wiedzy, jednak zdobywanie nowych umiejętności nadal wiąże się z mnóstwem dobrej zabawy. W Przedszkolu Sióstr Nazaretanek przestrzeń jest urządzona tak, żeby odpowiadała potrzebom naszych podopiecznych. Wszystkie pomieszczenia wyróżniają się u nas funkcjonalnością, czystością oraz estetyką, a cały budynek jest wyposażony w sprzęt zapewniający poczucie bezpieczeństwa. W ogrodzie dzieci mogą spędzać czas bawiąc się na naszym własnym placu zabaw oraz pośród licznej zieleni. Zajęcia dodatkowe w przedszkolu: rytmika, taniec, Gimnastyka korekcyjna, Klub Małego Piłkarza, szachy, robotyka Absolwent naszego przedszkola Ufa Bogu i wie, że jest Jego ukochanym dzieckiem oraz wartościowym człowiekiem. Kocha swoją rodzinę i pragnie, aby była podobna do Najświętszej Rodziny z Nazaretu. Pielęgnuje wartości moralne takie jak: dobro, prawda, uczciwość, pracowitość, obowiązkowość. Ma poczucie przynależności narodowej i regionalnej, zna i szanuje swoją ojczyznę, poznaje jej historię, kulturę i tradycje. Dostrzega piękno w otaczającym świecie, tworzy je poprzez swoje zachowania i działania artystyczne. Troszczy się o zdrowie i sprawność fizyczną. Jest otwarty na pogłębianie wiedzy o Bogu, świecie, ludziach i sobie samym. Wchodzi w relacje i współdziała z innymi. Jest gotowy do podjęcia nauki w szkole.