Scenariusz
...

Jestem duży, byłem mały...

Temat zajęć: Jestem duży, byłem mały.
Cele ogólne:
- Dostrzeganie zmian w swoim rozwoju fizycznym na przestrzeni kilku lat( wzrost, proporcje ciała).

Cele szczegółowe:
Dziecko:
- słucha wiersza,
- odpowiada na pytania dotyczące utworu,
- wie, że człowiek rośnie
- rozumie, że należy prowadzić zdrowy tryb życia i zdrowo się odżywiać
- wskazuje wymienione części ciała,
- dostrzega różnice miedzy postaciami na obrazkach
- układa obrazki w odpowiedniej kolejności
- naśladuje ruchy wykonywane przez nauczyciela
- uczestniczy w zabawie ruchowej
- dostrzega rytmy w prezentowanym materiale
- odtwarza prezentowany rytm za pomocą ruchu
- koloruje kredkami obrazek
-współdziała w grupie
- przestrzega zasad bezpiecznej zabawy
Metody pracy z dziećmi:
• czynna (metoda zadań stawianych dziecku, kierowania własną działalnością dziecka)
• oglądowa (pokaz obrazków, prezentacja układania rytmu dwuelementowego na tablicy interaktywnej)
• słowna (rozmowa, zapoznanie z wierszem, objaśnienia)

Formy pracy:
Indywidualna
Zbiorowa

Pomoce dydaktyczne: Wiersz Doroty Gellner "Jestem duży", obrazki – niemowlęcia, dziecka 3-letniego, nastolatka, tablica interaktywna, szablon do kolorowania małego dziecka , szablon do kolorowania przedszkolaka , kredki.
Przebieg zajęć
1. Powitanka " Wszyscy są". Zabawa Witam wszystkie dzieci….
2. Nauczyciel zaprasza dzieci do wysłuchania wiersza Doroty Gellner pt. "Jestem duży"
WIERSZ
Jestem duży (Dorota Gellner)
Jestem duży!
Byłem mały!
Wróżki mnie zaczarowały!
Jakie wróżki?
Dobre wróżki!
I urosły moje nóżki,
i urosły moje ręce,
włosów też mam
chyba więcej.
Patrzcie, jak urosłem cały,
chociaż byłem taki mały!
3.Rozmowa na temat wysłuchanego wiersza
- Jacy jesteście ?
-Jacy byliście?
- Dlaczego urośliście?
- Czy na pewno sprawiły to wróżki?
-Co wam urosło?
- Czy się zmieniliście?
- Dlaczego ludzie się zmieniają ?
4. Oglądanie obrazków zawieszonych na tablicy magnetycznej.
Nauczyciel umieszcza na tablicy trzy obrazki: niemowlęcia, dziecka 3-letniego , nastolatka. Dzieci wypowiadają się na temat obrazków. Określają kto jest na obrazku. Następnie prosi , aby wskazały obrazki : najmłodszego dziecka, starszego i najstarszego.

5. Ilustracja ruchowa wiersza.
Dzieci na prośbę nauczyciela wstają. Nauczyciel prosi, aby dzieci podczas recytacji wiersza naśladowały jego ruchy.
Jestem duży! Wyciąga ręce nad głowę.
Byłem mały. Trzyma dłonie nad podłogą.
Wróżki mnie zaczarowały! Wykonuje ruch czarowania.
Jakie wróżki?
Dobre wróżki!
I urosły moje nóżki, Pokazuje nogi.
i urosły moje ręce, Pokazuje ręce.
włosów też mam chyba więcej. Dotyka rękami włosów.
Patrzcie, jak urosłem cały, Pokazuje swoją postać od głowy do stóp.
chociaż byłem taki mały.
4. Zabawa ruchowa "Duży , mały"
Dz. maszerują w rytmie muzyki . Na hasło "duży" przy dźwiękach tamburynu- wspinają się na palce i wyciągają ręce do góry, a na hasło "mały" przy dźwiękach grzechotki kucają.
6. Układnie rytmów.
Nauczyciel na tablicy interaktywnej układa rytm dwuelementowy: małe dziecko – duże dziecko, rytm powtarza się trzy razy. Czyta z dziećmi powstały zapis. Następnie dzieci wspólnie z nauczycielem ilustrują powstały zapis rytmiczny: małe dziecko- kucają- duże dziecko- wstają .
7. Nauczyciel zaprasza dzieci do pracy indywidualnej przy stolikach. Dzieci mają pokolorować kredkami wybrany przez siebie obrazek małego dziecka lub przedszkolaka.
7. Zakończenie. Pochwalenie dzieci za aktywność i wykonaną prace. Nagrodzenie dzieci pieczątką. Nauczyciel w celu ewaluacji zajęć prosi dzieci o wybranie smutnej buźki – jeśli zajęcia im się nie podobały lub uśmiechniętej buźki- jeśli im się podobały.



event_note
22.05.2022
perm_identity
Katarzyna Redzik