Materiały: Scenariusze zajęć

"Maszerują żołnierze"

SCENARIUSZ ZAJĘĆ W RAMACH REALIZACJI
MIEJSKIEGO PROGRAMU PROFILAKTYKI LOGOPEDYCZNEJ
„Maszerują żołnierze”

Grupa: 4 latki
Prowadząca: Anna Borkowicz-Żyłka
Logopeda: Katarzyna Wojtaszyk-Stachowska
Temat: „Maszerują żołnierze”
Kategorie zmian do pracy w grupie II w roku szkolnym 2019/2020
1. SŁUCH
Rozwijanie percepcji słuchowej poprzez rozpoznawanie, różnicowanie i odtwarzanie dźwięków oraz ćwiczenia słuchu fonemowego.

2. EKSPRESJA
Praca nad rozwojem ekspresji słownej poprzez ćwiczenia w spontanicznym formułowaniu wypowiedzi słownych, poprawnych pod względem gramatycznym.

3. SPRAWNOŚĆ APARATU ARTYKULACYJNEGO
Usprawnianie narządów artykulacyjnych poprzez ćwiczenia języka, warg I podniebienia miękkiego.

Cel ogólny:
-usprawnianie motoryki aparatu artykulacyjnego
-rozwijanie percepcji słuchowej, słuchu fonemowego


Cele szczegółowe (dziecko):

-wykonuje ćwiczenia usprawniające motorykę aparatu artykulacyjnego
-usprawnia język w zakresie pionizacji
-dokonuje analizy i syntezy sylabowej wyrazów
-rozpoznaje i naśladuje dźwięki z otoczenia
-uważnie słucha poleceń nauczyciela i je wykonuje


Metody:
-słowna: żywego słowa, rozmowa, objaśnienia
-czynna: zadań stawianych do wykonania
-percepcyjne: pokaz, obserwacja

Formy aktywności:
- słowna, ruchowa
- logorytmika
- ćw. inspirujących

Środki dydaktyczne:
- płyta CD z muzyką marszową, płyta CD – odgłosy toalety porannej „Co to? Kto to? Ćwiczenia i zabawy z dźwiękiem”, , płyta CD- muzyka do występu orkiestry marszowej – tu trzeba dopisać tytuły płyt, płyta CD z utworem do relaksu- jaka?
- instrumenty perkusyjne: jakie?
- kompas, podkoszulek wojskowy, komin zimowy, bluza wojskowa moro, chlebak: niezbędnik i menażka, pokrowiec na pelerynę dla oficerów, kabura, plecaki wojskowe, opinacze, beret koloru czarnego – pododdziały czołgów w jednostce 11 Dywizji Kawalerii Pancernej w Żaganiu, czołg zabawka, pałatka wojskowa/peleryna przeciwdeszczowa (2 szt.), symbole narodowe: flaga, godło.
- szablony odznaczeń wojskowych, kredki ołówkowe, pastele olejne, flamastry.

Przebieg zajęć
*** Dzieci z panią wchodzą do sali w rytmie muzyki marszowej.

1. Powitanie.
Krótka improwizacja słowno-ruchowa
(głośno, szeptem).
Gdy sie dzieci chcą przywitać,
To dzień dobry mówią wszystkim,
Buziak miły przesyłają,
Prawa rączką pomachają.
2. Zagadka słowna o żołnierzu- nauczyciel zadaje dzieciom zagadkę:

Z karabinem i w mundurze
Wiernie swej ojczyźnie służy
I choć leje deszcz za kołnierz
Pełni wartę dzielny …………

3.*** Niespodzianka.
Nauczyciel informuje dzieci, że przygotował dla nich niespodziankę, ale musi wyjść na chwilę z sali: „Proszę poczekajcie w ciszy”.
Zmiana odzieży przez nauczyciela, wniesienie kartonu z atrybutami żołnierza polskiego.
Nauczyciel: Co zmieniło się w moim wyglądzie?
Kto nosi takie ubranie?
Na czym polega służba wojskowa? Jakie zadania mają do wykonania żołnierze?
Swobodne wypowiedzi dzieci. Zwrócenie uwagi, aby dzieci odpowiadały całym zdaniem.
4. „Atrybuty żołnierza” – ćwiczenie analizy i syntezy sylabowej wyrazów- nauczyciel prezentuje dzieciom przedmioty będące atrybutami żołnierza, podając ich nazwy, następnie wszyscy wspólnie dokonują analizy sylabowej. Następnie, nauczyciel wypowiada nazwę wyrazu, dokonując jego analizy sylabowej, a zadaniem wybranego dziecka jest dokonanie syntezy sylabowej wyrazu i wskazanie odpowiedniego przedmiotu.
Prezentacja atrybutów żołnierza:
- kompas
- podkoszulek wojskowy
- komin zimowy
- bluza wojskowa moro
- chlebak: niezbędnik i menażka
- pokrowiec na pelerynę dla oficerów
- kabura
- plecaki wojskowe
- opinacze
- beret koloru czarnego – pododdziały czołgów w jednostce 11 Dywizji Kawalerii Pancernej w Żaganiu, czołg zabawka
- pałatka wojskowa/peleryna przeciwdeszczowa
- symbole narodowe: flaga, godło.

*** Dzień z życia żołnierza***
1. Pobudka – zabawa ruchowo-artykulacyjna-
Wstajemy z łóżka- przeciągamy się, naśladujemy ziewanie, rozciągamy się.
Czas na ścielenie lóżka – strzepujemy kołdrę „siup, siup, siup”.
Trzepiemy poduszki – „bum, bum, bum”.
Układamy równo kołdrę i poduszkę na łóżku – „ssss, ssss” (język za dolnymi zębami, ząbki lekko złączone, usta rozciągnięte, jak w uśmiechu).

2. Zaprawa poranna ze śpiewem, zabawa muzyczno-ruchowa:
Zwrócenie uwagi na prawidłową postawę ciała, ułożenie dłoni, podnoszenie kolan, wyraźne i głośne powtarzanie tekstu piosenki z odpowiednią intonacją.

Dziś w żołnierzy się bawimy
Wszystkich w koło zaskoczymy.
Na dywanie się stawiamy
Do zabawy zapraszamy.
Baczność, spocznij wykonamy
Wszystkie te komendy znamy.
Generałów mamy tu
Ania, Kasia to jest dwóch.
*Tekst rymowanki do zabawy ruchowej został ułożony przez dzieci podczas zajęć inicjujących tematykę ojczyzny i zawodu żołnierza
3. Toaleta poranna-
*usprawnianie motoryki aparatu artykulacyjnego-
- Myjemy zęby: przy szeroko otwartej buzi przesuwamy językiem po wszystkich ząbkach na górze i na dole
- Myjemy buzię: przesuwamy językiem po górnej i dolnej wardze, przy szeroko otwartej buzi
-Czeszemy włosy- przesuwamy górnymi zębami po języku
-Ubieramy się- kierujemy język do kącików ust, a następnie w kierunku nosa i na brodę
*usprawnianie percepcji słuchowej- rozpoznawanie odgłosów porannej toalety- zagadki słuchowe z płyty CD
4. Szybkie śniadanie – K. Sąsiadek „Kanapka”- zabawa słuchowo- ruchowo-artykulacyjna- dzieci powtarzają rymowankę za nauczycielem i wykonują konkretne ruchy:

Najpierw chleb pokroję,
Masłem posmaruję.
Na to ser położę,
Pomidora też dołożę.
I posolę i popieprzę,
Żeby wszystko było lepsze.
Już nie powiem ani słowa,
Bo kanapka już gotowa.
5. Apel poranny (rozprowadzenie) z musztrą wojskową
Każdy dowódca drużyny, aby głośno i wyraźnie wydawać komendy swoim żołnierzom musi wyraźnie i poprawnie mówić.
Komendy: dzieci naśladują za nauczycielem prawidłową postawę ciała i wykonują ćwiczenia językiem
Baczność, równocześnie unosimy język „na baczność” do wałka dziąsłowego
Spocznij, układamy język płasko za dolnymi zębami
Salutuj, unosimy język do krawędzi górnych zębów
Wystąp, unosimy język w kierunku nosa
Na prawo patrz, kierujemy język do prawego kącika ust
Na lewo patrz, kierujemy język do lewego kącika ust
6. Maskowanie- JA BYM OPUŚCIŁA MASKOWANIE I WSPOMNIAŁABYM O TYM PRZY MUSTRZE WOJSKOWEJ
Każdy żołnierz podczas ćwiczeń na poligonie musi potrafić się doskonale zamaskować.
Wyjaśnienie słowa: maskowanie; malowanie twarzy.
7. Obiad - grochówka wojskowa- zabawa słowno- ruchowa. Dzieci naśladują ruchy prezentowane kolejno przez nauczyciela (mieszanie zupy, krojenie warzyw, wsypywanie grochu, smakowanie) i powtarzają wyrażenia dźwiękonaśladowcze.
Na środku dywanu leży garnek do którego „na niby” wrzucamy pokrojone warzywa. ???? -jak myślisz?
8. Odpoczynek poobiedni –zabawa słowno-ruchowa- Dzieci powtarzają „głaszczę, klepię i dotykam” (głaszczę głowę, klepię brzuch, dotykam ud – zadanie wykonywane coraz szybciej).
9. Apel popołudniowy - połączony z występem orkiestry wojskowej- zabawa muzyczna z wykorzystaniem instrumentów.
Dzieci podzielone przez nauczyciela na sekcje instrumentalne, grają na instrumentach pod okiem dyrygenta (nauczyciela) do podkładu muzycznego z płyty CD.
10. Kolacja, odpoczynek wieczorny, cisza nocna- relaksacja
Dzieci odpoczywają na dywanie w rytmie cichej muzyki, na plecach kolegi rysują to, co żołnierze mogli przygotować sobie na kolację.
Ewaluacja zajęć: Nauczyciel prosi, aby wszyscy żołnierze, którym podobały się dziś zajęcia ustawili się na baczność w szeregu na wyznaczonym brzegu dywanu; ewentualnie dopytuje pozostałe dzieci, dlaczego nie podobały się im zajęcia, co sprawiło im trudność.
7. Żołnierz na medal – praca plastyczna
Dzieci ozdabiają odznaczenia wojskowe z symbolem orła białego mocowane na taśmę dwustronną.


Grupy wiekowe
Tematyka
Komentarze
Avatar
Aby dodawać komentarze musisz się zalogować lub zarejestrować
pozostało:
Brak komentarzy.