Materiały: Scenariusze zajęć

Moja stolica - Warszawa

Moja stolica - Warszawa

Scenariusz zajęć
Temat: Stolica Polski - Warszawa

Cel ogólny:
• rozwijanie mowy oraz koncentracji uwagi;
Cele szczegółowe: Dziecko:
• wie, skąd się wzięła nazwa Warszawa.
• wie co oznacza słowo stolica.

Formy pracy:
• indywidualna

Metody:
• słowna,


Środki dydaktyczne: opowiadanie W. Chotomskiej Wars i Sawa, ilustracje do opowiadania, gazety ze zdjęciami Warszawy, klej, nożyczki, rymowanka, kolorowy papier,.

Przebieg zajęć.
1. Przywitanie dzieci oraz sprawdzenie obecności.

2. Oglądanie albumów, książek przedstawiających Warszawę.

3. Wyjaśnienie znaczenie słowa stolica. Nazywanie przez nauczyciela najważniejszych zabytków i znanych obiektów stolicy (Stare Miasto, Łazienki, pomnik Syrenki, Belweder, Pałac Kultury i Nauki...).

4. Słuchanie opowiadania W. Chotomskiej Wars i Sawa.
Dawno, bardzo dawno temu, nad brzegiem Wisły mieszkał młody rybak Wars. Któregoś dnia, gdy szedł nad rzekę, by zarzucić sieci, usłyszał piosenkę:
„Siedem fal mnie strzeże i siedem błyskawic.
Kto się ich nie lęka, niech się tutaj zjawi”.
Piosenkę śpiewała dziewczyna. A głos miała tak piękny, słodki i wdzięczny, że Wars nie zawahał się ani chwili:
– Nie bój się niczego! – zawołał. Wskoczył do swojej łodzi i popłynął. Ledwo jednak odbił od brzegu, rozpętała się straszna burza.
– Roztrzaskamy ci wiosła!– syczały błyskawice.
– Porwę twoje sieci na strzępy! – ryczał wiatr.
– Zatopimy łódź! – groziły fale.
Ale Wars płynął tak szybko, że ani wiatr, ani fale, ani błyskawice nie mogły go dogonić. Kiedy był już na środku rzeki, wśród wzburzonych fal ujrzał dumną postać: pół rybę, pół dziewczynę.
Była to syrena.
Zdziwił się Wars. Podpłynął bliżej, wyciągnął rękę. Syrena podała mu tarczę i miecz. I nagle... zmieniła się w piękną dziewczynę.
– Na imię mam Sawa – powiedziała. – Teraz ty broń mnie, rzeki i miasta.
A potem było jak w bajce:
– Żyli długo i szczęśliwie dzielny Wars i piękna Sawa.
Rosło miasto nad Wisłą – dzielna, piękna Warszawa.
Fale płyną jak dawniej... Wiatr powtarza piosenkę.
– Jaki herb ma Warszawa? – Syrenkę!

5. Rozmowa na temat opowiadania.
− Gdzie mieszkał Wars?
− Kto śpiewał piosenkę?
− Jak miała na imię syrena? Jak wyglądała?
− Co Sawa dała Warsowi? Po co dała mu miecz i tarczę?
− Jak nazywa się miasto, które powstało z rybackiej osady?
− Skąd powstała nazwa Warszawa?
− Nad jaką rzeką leży Warszawa? Jaki ma herb?


6. Podziękowanie dzieciom za aktywny udział w zajęciach.
Grupy wiekowe
Komentarze
Avatar
Aby dodawać komentarze musisz się zalogować lub zarejestrować
pozostało:
Brak komentarzy.