"Przyjaciel z Gimnazjum – Kolega z Przedszkola" SCENARIO
5-latki
6-latki
3-latki
4-latki
Umiejętności społeczne
Poznawanie siebie i otoczenia
Scenariusz
...

"Przyjaciel z Gimnazjum – Kolega z Przedszkola"

"Przyjaciel z Gimnazjum – Kolega z Przedszkola"
1. Wstęp
W ramach współpracy z panią Eweliną Szpejcher pedagogiem z Gimnazjum
w Rogowie zainicjowałyśmy realizacje projektu pt. "Przyjaciel z gimnazjum – kolega z przedszkola" . Projekt ma na celu kształtowanie umiejętności niesienia pomocy młodszym kolegom, rozwijania empatii, podniesienia samooceny
u uczniów gimnazjum. U dzieci przedszkolnych projekt ma na celu kształcenie umiejętności komunikowania się ze starszymi, zwracania się
o pomoc. Projekt ma na celu wytworzenie dobrej relacji oraz pozytywnych emocji między dzieckiem a starszym kolegą/koleżanką. Projekt "Przyjaciel z gimnazjum – kolega z przedszkola" jest zainspirowany programem "Starszy Brat - Starsza Siostra", który jest przykładem mentoringu planowanego. Mentoring jest uznaną
i sprawdzoną metodą wspierania rozwoju osobistego ludzi młodych, dobrze prowadzony może zmienić scenariusz życiowy młodych ludzi: ograniczyć spożywanie przez nich alkoholu, narkotyków, naruszania prawa i co szczególnie istotne - pozwala lepiej wykorzystać ich możliwości edukacyjne oraz walory osobowe.
W projekcie "Przyjaciel z gimnazjum – kolega
z przedszkola" nie ma przypisanego wolontariusza do konkretnego dziecka tak, jak to jest
w programie "Starszy Brat - Starsza Siostra". Uczniowie z gimnazjum przychodzą do grupy na zasadzie wolontariatu obejmującego dwie godziny tygodniowo i dostosowanego do ich planu zajęć. Uczniowie gimnazjum w zależności od planu dnia dzieci w przedszkolu pomagają młodszym kolegom, np. w uzupełnieniu kart prac (jeżeli dziecko było nieobecne dłuższy czas w przedszkolu), obsłudze komputera i korzystaniu z programu Power point. Pomagają również w ćwiczeniach jeżeli dziecko ma trudności w głoskowaniu lub rysowaniu szlaczków, grają z dziećmi w gry planszowe, itp.
Projekt "Przyjaciel z gimnazjum – kolega
z przedszkola" uczy również ważnych kompetencji społecznych: zawierania przyjaźni, planowania, organizacji zajęć i podejmowania decyzji. Motywuje dzieci do nauki. Rozwija interpersonalne więzi emocjonalne oraz zainteresowania dzieci.

2. Cele i Zadania Przedszkola
Celem przedszkola jest szeroko pojęta opieka nad zdrowiem, bezpieczeństwem i prawidłowym rozwojem dzieci, wszechstronne ich wychowanie
i przygotowanie do szkoły oraz pomoc rodzicom
w zapewnieniu ich dzieciom opieki wychowawczej.

Zadaniem przedszkola jest organizowanie różnorodnych sytuacji edukacyjnych sprzyjających nawiązaniu przez dziecko wielorakich kontaktów społecznych oraz realizowaniu dążeń dziecka do wypowiadania siebie w twórczości plastycznej, muzycznej, ruchowej i werbalnej.

3. Cele ogólne programu:
Program zakłada cele profilaktyczne
i prewencyjne:

Przedszkolaki:
rozwijanie:
• umiejętności współpracy,
• nazywania uczuć,
• wyrażania emocji,
• zwracania się o pomoc,

kształcenie umiejętności:
• nawiązywania kontaktów,
• komunikowania o swoich potrzebach,
• funkcjonowania w grupie rówieśniczej,
• przełamanie nieśmiałości,
• podniesienia samooceny,
• intelektualnych i edukacyjnych,

Uczniowie z gimnazjum:
rozwijanie:
• odpowiedzialności,
• wrażliwości i empatii,
• angażowania się bezinteresownie
w pomaganie innym,
• dzielenia się z innymi swoją
energią, umiejętnościami,
• rozwijanie inteligencji emocjonalnej,
• komunikacji,
• wyrażania uczuć,

kształcenie umiejętności:
• słuchania,
• cierpliwości,.
• niesienia pomocy,
• bycia przyjacielem – doradcą -
korepetytorem,
• dokonywania wyborów,

4. Treści zajęć
Treść zajęć obejmuje wiele obszarów – rozwijanie umiejętności komunikacji, kompetencji językowych, sprawności manualnych, umiejętności graficznych, sprawności fizycznej, ogólnej wiedzy, zabawy konstrukcyjne.
Uczniowie z gimnazjum służą pomocą w poznawaniu zasad gier planszowych, uzupełnianiu kart prac, obsłudze komputera, ćwiczeniach graficznych, głoskowaniu, itp. Podejmowane działania zależne są od grupy wiekowej dzieci.

Metody:
- słowne
- oglądowe
- zadań stawianych do wykonania

Formy pracy:
- z zespołem
- indywidualnie
- z całą grupą
- z wszystkimi
- przedszkolakami

Środki dydaktyczne:
przybory plastyczne, gry planszowe, puzzle, układanki, karty pracy, komputer, opowiadania, wiersze, obrazki,

5. Osiągnięcia ucznia
Przedszkolaki:
• pewność,
• zyskanie akceptacji,
• poczucie bycia ważnym,
• łatwość i swobodę w nawiązywaniu
kontaktów,
• stymulacja rozwoju intelektualno – emocjonalnego,
Uczniowie z Gimnazjum:
• satysfakcja z poczucie bycia potrzebny,
• podniesienie samooceny,
• angażowania się bezinteresownie w pomaganie innym,
• wykazanie się dojrzałością emocjonalną
w nawiązaniu więzi z młodszym kolegą,
• poczucia odpowiedzialności za drugą osobę,
• odpowiedzialności za składane obietnice
i wypowiadane słowa,
• podjęcie pracy nad własnym rozwojem – edukacją,
• bycie przewodnikiem dla młodszego kolegi,
• wzbogacenie doświadczeń,

6. Rozkład Zajęć
Zajęcia obejmują dwie godziny lub więcej tygodniowo. Czas jest dopasowany do planu zajęć uczniów z gimnazjum. Najczęściej są to godziny popłudniowe.

7. Warunki wdrożenia projektu
W projekcie "Przyjaciel z gimnazjum – kolega
z przedszkola" nie ma przypisanego wolontariusza do konkretnego dziecka. Uczniowie z gimnazjum przychodzą do grupy na zasadzie wolontariatu obejmującego dwie godziny tygodniowo
i dostosowanego do ich planu zajęć. Uczniowie gimnazjum w zależności od planu dnia dzieci
w przedszkolu pomagają młodszym kolegom, np.
w uzupełnieniu kart prac (jeżeli dziecko było nieobecne dłuższy czas w przedszkolu), obsłudze komputera i korzystaniu z programu Power point. Pomagają również w ćwiczeniach jeżeli dziecko ma trudności w głoskowaniu lub rysowaniu szlaczków, grają z dziećmi w gry planszowe, itp.
Zawsze jest obecny nauczyciel, który proponuje działania i czuwa nad przebiegiem.

8. Informacje o ewaluacji projekt
….................................................

9. Czas trwania projektu
Pomysł projektu "Przyjaciel z Gimnazjum – Kolega z Przedszkola" narodził się we wrześniu 2011 roku. Natomiast realizacja projektu rozpoczęła się w październiku 2011 r.
Projekt będzie realizowany w następnych latach.

10. Literatura
Caritas znaczy miłość (2002), wywiad z Piotrem Konczewskim, prezesem Fundacji "Starszy Brat – Starsza Siostra", przeprowadzony przez Mirę Prajsner. "Razem" nr 5 z października.
Gaweł M. (2002), Wydobyć miłość, "Razem" nr 5 z października.
Gaweł P., red. (2004), Mentoring – teoria i praktyka, Fundacja Edukacji i Twórczości, Białystok.
Gwizdek B. (2004), Dobry wolontariusz poszukiwany, "Razem", nr 8 z czerwca.
Kałużny M.A. (2004), Jak to robią na południu, czyli Program SBSS w Nowym Sączu, "Razem" nr 8 z czerwca.
Konczewski P. (2003), Słowo wstępne, "Razem" nr 6 z września.
Kotschy B. (2001), Jesteśmy po to, by wspierać, dawać siebie i kochać, "Razem" nr 2 z grudnia.
McGill D., Kurenie A., Petkute E., Konczewski P. (2002), Standardy i praktyka programu "Starszy Brat – Starsza Siostra", Fundacja "Starszy Brat – Starsza Siostra", Warszawa.
"Razem" (z kolejnych lat: 2001, 2002, 2003, 2004), biuletyn programu Starszy Brat – Starsza Siostra, odpowiednio numery: 2 z grudnia, 5 z października, 6 z grudnia, 6 z września, 7 z grudnia, 8 z czerwca.


opracowała: Alina Mrozek
event_note
29.05.2013
attachment
1
perm_identity
Ala Mrozek