Materiały: Scenariusze zajęć

ZIMOWE ZABAWY - KSZTAŁCENIE NA ODLEGŁOŚĆ

ZIMOWE ZABAWY - KSZTAŁCENIE NA ODLEGŁOŚĆ

Cele ogólne:
• zachęcenie do aktywności ruchowej i uprawiania sportu
• poznanie różnych zabaw wykorzystujących śniegowe kule
• rozwijanie orientacji w schemacie własnego ciała i w przestrzeni
• doskonalenie umiejętności przeliczania
• stwarzanie bezpiecznych warunków do poszerzania doświadczeń matematycznych
• rozwijanie sprawności fizycznej
• zachęcanie do częstego pobytu na świeżym powietrzu i zabaw na śniegu
Metody pracy:
• słowna - rozmowa, wiersz
• czynna - zadań stawianych do wykonania
Formy pracy:
• indywidualna
• praca dziecka z rodzicem
Środki dydaktyczne:
Rymowanki, wiersz „Sport to zdrowie”, gazety, białe kartki, instrument ( pudełko), obręcz (sznurek, pasek lub wstążka), kartki z liczbą kropek od 0 do 5, link do piosenki „Tak się zachmurzyło, słonko się ukryło” oraz filmu edukacyjnego „Pora Na Zimowy Sport”, krzesła, kółka narysowane.

Przebieg zajęcia:

1. Przywitanie. Ilustrowanie treści rymowanek ruchem ciała.

• Na paluszki się wspinamy
W górę rączki wyciągamy
Do podłogi dotykamy
I ze sobą się witamy.
Dzień dobry.

• Prawą nogą wypad w przód
I rączkami zawiąż but
Powrót, przysiad, dwa podskoki
W miejscu bieg i skłon głęboki
Wymach rączek w tył, do przodu
By rannego nie czuć chłodu.
2. Rozmowa na temat aktywności ruchowej.
Przybliżenie dzieciom tematyki związanej z aktywnością ruchową, a w szczególności zwrócenie uwagi na korzyści płynące z jej uprawiania.
3. Recytacja przez Rodzica wiersza H. Świder pt. "Sport to zdrowie".

Tato mówi:
"Sport to zdrowie".
A więc Tomek na boisku,
Piłkę kopie.

Darek piłkę rzuca w górę,
Leci piłka ponad siatkę
A odrzuca ją Beatka.

W zimie sanki, łyżwy, narty,
Wszyscy bawią się wspaniale
I ty kolego pamiętaj, nie leż,
Nie śpij, biegaj stale.

Baw się z nami na podwórzu,
Tam jest mniej pyłu i kurzu,
Nabierzesz siły i zdrowia,
Możesz się zahartować,
Nie będziesz nigdy chorować.
4. Rozmowa na temat treści wiersza.

- Co mówił tato Tomkowi? (sport to zdrowie..).
- Kto na boisku kopał piłkę? (Tomek).
- W co grali Darek z Beatką? (w siatkówkę).
- Na czym dzieci jeździły zimą? (na łyżwach, sankach, nartach).
- O czym należy pamiętać jeżdżąc zimą na sankach, nartach, łyżwach? (o bezpiecznej zabawie).
- Dlaczego tak ważne jest aby bawić się na dworze?
5. Zestaw ćwiczeń gimnastycznych.
Część wstępna
- „Narty, łyżwy, sanki” – zabawa orientacyjno-porządkowa
Dziecko maszeruje w rytmie granym przez Rodzica na dowolnym instrumencie (można zastąpić pudełkiem), omijając rozłożone na podłodze gazety. Rodzic zaprasza dziecko do uprawiania zimowych sportów. Na hasło: narty – dziecko porusza się slalomem między gazetami, naśladując jazdę na nartach. Na zapowiedź: sanki – siada na gazecie w siadzie skulnym. Na hasło: łyżwy – staje na gazecie na jednej nodze. Zabawę należy powtórzyć wielokrotnie. • potrzebny instrument, gazeta
Część główna
– „Śnieżna kula” – zabawa na czworakach. Dziecko zgniata gazetę, robi z niej śnieżną kulkę. Porusza się na czworakach i toczy ją przed sobą – potrącając ją raz prawą, raz lewą ręką. Na zapowiedź Rodzica.: podrzucamy śnieżkę – siada w siadzie skrzyżnym. Podrzuca i łapie śnieżną kulę.
– „Zbudujemy bałwanka!” – zabawa z elementem rzutu do celu.
Rodzic układa 3 obręcze (hula- hop - można zastąpić sznurkiem, wstążką lub skakanką) na środku pokoju w taki sposób, aby przypominały kontur bałwanka. Zaprasza dziecko do koła i zachęca do wrzucania kulek do środka obręczy. Po chwili bałwanek jest gotowy. Zabawę należy powtórzyć wielokrotnie. • potrzebne gazety, hula–hop
– „Raz, dwa, trzy, w górę!” – zabawa z elementem skoku.
Dziecko jest w pozycji przysiadu. W dłoniach trzyma kulkę. Na hasło: raz, dwa, trzy, w górę! – odlicza razem z Rodzicem, a następnie wyskakują do góry, jednocześnie wyrzucając kulę. Zabawę należy powtórzyć wielokrotnie. • potrzebna gazeta
Część końcowa
„Lodowe figurki” – zabawa przy piosence „Tak się zachmurzyło, słonko się ukryło” https://youtu.be/I-CJzAB2kbw
Dziecko porusza się przy piosence. Gdy muzyka cichnie, zatrzymuje się, zastygając w bezruchu. Ponowne dźwięki muzyki zachęcają dziecko do ruchu, ale to Rodzic podaje, które części figurki lodowej już rozmarzły i mogą tańczyć, np. same palce, głowa, biodra. Po chwili w pełni rozmarznięte figurki pląsają po sali aż do kolejnej przerwy. Zabawę należy powtórzyć wielokrotnie.
6. „Kule śniegowe” – zabawy matematyczne. Przed rozpoczęciem zabawy prosimy dziecko, aby wykonało piętnaście kul śniegowych z białych kartek.
– „Połóż kulę…” – ćwiczenia orientacji w schemacie ciała i w przestrzeni. Rodzic prosi, aby dziecko położyło kulę śniegową: przed sobą, za sobą, obok siebie, między nogami, na głowie, nad głową, na krześle, na stole, pod krzesłem, itp. • potrzebna kula śniegowe zrobiona z białej kartki
– „Zbiory kul śniegowych” – układanie zbiorów, ćwiczenia w liczeniu. Rodzic rozkłada na podłodze kilka obręczy np. 5 ( można wykorzystać wstążkę, pasek, sznurek itp.) Przy każdym kole kładzie karteczkę przedstawiającą liczbę elementów – kartki z liczbą kropek od 0 do 5. Na znak Rodzica. Dziecko tworzy zbiory, wkładając do obręczy odpowiednią liczbę kul śniegowych. • potrzebne kartki z liczbą kropek od 0 do 5, pięć kół - obręcze, 15 kul śniegowych zrobionych z białych kartek
– „Przerzucamy kule” – zabawa ruchowa, ćwiczenia w określaniu liczby elementów (gdzie jest mniej elementów, a gdzie więcej). Rodzic dzieli pokój na dwie równe części. Po każdej stronie jest równa liczba osób ( można zaprosić do zabawy wszystkich domowników). Każda osoba otrzymuje śniegową kulę. Na sygnał Rodzica wszyscy uczestnicy przerzucają swoje kule na pole drużyny przeciwnej tak, aby mieć ich jak najmniej w swoim polu. Na kolejny gwizdek Rodzica uczestnicy przestają przerzucać kule. Jedna z drużyn układa swoje kule wzdłuż liny (po swojej stronie). Następnie druga drużyna układa swoje kule wzdłuż liny (po swojej stronie) tak, by dobrać je w pary z kulami przeciwników. Po dobraniu kul w pary dziecko określa, który zespół wygrał, czyli – miał mniej kul i o ile. • potrzebne kule śniegowe zrobione z białych kartek
• „Slalom i kule śnieżne” – zabawa ruchowa. Rodzic rozstawia krzesła w rozsypce w pokoju, kładzie na nich po jednej kuli śniegowej. Na hasło Rodzica np. klaśnięcie, dziecko porusza się rytmicznie, omijając krzesła (zaspy). Gdy Rodzic zacznie tupać nogami, dziecko siada na dowolnym krześle i rytmicznie przerzuca kulę śniegową z ręki do ręki. • potrzebne krzesła, kule śniegowe zrobione z białych kartek
7. „Wycinam kule śniegowe” – ćwiczenia małej motoryki.
Rodzic rysuje dziecku koła ( średnica 10-15 cm) . Dziecko wycina narysowane na kartce kule śniegowe.
8. Rodzic zaprasza dziecko do oglądnięcia muzycznego filmu edukacyjnego „Pora Na Zimowy Sport”
https://youtu.be/aBCqwujwwgU



MIŁEJ ZABAWY!!!


Grupy wiekowe
Komentarze
Avatar
Aby dodawać komentarze musisz się zalogować lub zarejestrować
pozostało:
Brak komentarzy.