Informacje na temat placówki
Niepubliczne Przedszkole Ogród Montessori istnieje na rynku od 2014 roku. Oferuje program wychowania i edukacji oparty na pedagogice dr Marii Montessori oraz realizuje cele i zadania wynikające z ustawy o systemie oświaty. Celem placówki jest pomoc każdemu dziecku w jego integralnym rozwoju, przy pełnym poszanowaniu jego wolności i godności. Szacunek dla indywidualności dziecka i wiara w jego wewnętrzny potencjał są podstawą pracy przedszkola. Intencją jest stworzenie warunków, w których dzieci będą mogły w pełni rozwinąć swoje unikalne umiejętności, realizowane w ścisłej współpracy z rodzicami.
Pedagogika Marii Montessori daje dziecku szansę wszechstronnego rozwoju: fizycznego, duchowego, kulturowego i społecznego. Wspiera jego spontaniczną i twórczą aktywność, pomaga w rozwijaniu indywidualnych cech osobowości, w formowaniu prawidłowego charakteru, zdobywaniu wiedzy, umiejętności przedszkolnych i współdziałania. Cele te realizowane są poprzez pomoc dziecku w rozwijaniu samodzielności i wiary we własne siły, wypracowaniu szacunku do porządku i do pracy, zamiłowania do ciszy i pracy indywidualnej i zbiorowej, osiąganiu długotrwałej koncentracji nad wykonywanym zadaniem, wypracowaniu postaw posłuszeństwa opartego na samokontroli, uniezależnieniu od nagrody, formowaniu postaw wzajemnej pomocy bez rywalizacji, szacunku dla pracy innych, rozwijaniu indywidualnych uzdolnień i umiejętności współpracy, osiąganiu spontanicznej samodyscypliny wynikającej z dziecięcego posłuszeństwa.
Zadania Pedagogiki Montessori obejmują uczenie przez działanie, samodzielność, koncentrację, lekcje ciszy, porządek, społeczne reguły, obserwację oraz indywidualny tok rozwoju każdego dziecka. Materiał Montessori, będący ważną częścią pedagogiki, charakteryzuje się prostotą, precyzją i estetyką wykonania, uwzględnia zasadę stopniowania trudności, jest dostosowany do potrzeb rozwojowych dziecka, umożliwia samodzielną kontrolę błędów i jest ograniczony do jednego egzemplarza. Otoczenie dziecka w metodzie Montessori wspomaga harmonijny rozwój osobowości dziecka, sprawiając, że czuje się ono szczęśliwe i radosne, szybko i chętnie się uczy. Nauczyciel jest pośrednikiem pomiędzy otoczeniem a dzieckiem, pomagając mu samodzielnie odkrywać rzeczywistość.