Materiały dydaktyczne dla nauczycieli!

Znajdź materiały
Wydarzenia kalendarzowe
Temat
expand_less
Rosliny i zwierzęta
0
Zjawiska atmosferyczne
0
Muzyka, śpiew, taniec
0
Widz i aktor
0
Poznawanie siebie i otoczenia
0
Czynności samoobsługowe, higiena
0
Plastyka
0
Bezpieczeństwo
0

Pokaż więcej

arrow_drop_down
Rodzaj materiałów
expand_less
Wiersz
0
Scenariusz
0
Książka
0
Piosenka
0
Grupa wiekowa
expand_less
5-latki
0
4-latki
0
6-latki
0
3-latki
0
Przedszkole Mruczek
Wiersz
...

Okres świąt Bożego Narodzenia to wyjątkowy czas pełen radości, ciepła i rodzinnych chwil. Dla przedszkolaków to także okazja, by podziękować swoim rodzicom za miłość i opiekę oraz złożyć im własnoręcznie przygotowane życzenia. W artykule znajdziecie pomysły na krótkie, piękne i proste w formie życzenia, które najmłodsi mogą przekazać swoim bliskim. Życzenia świąteczne dla rodziców to niezwykły gest, który z pewnością wywoła uśmiech na każdej twarzy.

Życzenia świąteczne dla rodziców od przedszkolaków

Przedszkolaki uwielbiają tworzyć coś własnymi rękami, a składanie życzeń świątecznych to świetny sposób na wyrażenie uczuć. Oto kilka przykładowych życzeń, które można nauczyć dzieci w przedszkolu:

„Wesołych Świąt, mamusiu i tatusiu!
Dużo uśmiechu, radości i zabawy,
I żeby prezenty były ciekawe!”

„Życzę Wam dużo zdrowia i szczęścia,
I czasu na wspólne przytulania,
Niech Święty Mikołaj przyniesie radość,
A Wasze marzenia się spełniają co noc!”

„Kochani Rodzice, Wesołych Świąt!
Niech gwiazdka świeci jasno nad domem,
A nasze serca zawsze będą razem!”

Takie krótkie wierszyki są proste do zapamiętania dla dzieci i pozwalają im wyrazić swoje uczucia w piękny sposób.

Życzenia świąteczne dla rodziców - przedszkole, pomysły i inspiracje

W przedszkolu można wykorzystać różne formy, aby dzieci mogły złożyć swoim rodzicom świąteczne życzenia. Oto kilka inspiracji:

  1. Kartki świąteczne z życzeniami
    Dzieci mogą własnoręcznie ozdobić kartki świąteczne rysunkami, naklejkami czy kolorowymi brokatami. W środku warto wpisać krótkie, proste życzenia:
    „Wesołych Świąt, kochani Rodzice!
    Ciepła, miłości i dużo radości!”

  2. Świąteczne występy
    Podczas przedszkolnych jasełek lub świątecznego spotkania dzieci mogą wyrecytować życzenia na scenie. Przykładowy tekst:
    „Kochani Rodzice, dziękujemy Wam za wszystko,
    Życzymy zdrowia, uśmiechu i szczęścia blisko.
    Niech Święta będą piękne jak gwiazdka na niebie,
    A my zawsze będziemy pamiętać o Waszym uśmiechu dla siebie!”

  3. Małe prezenty z dedykacją
    Dzieci mogą przygotować symboliczne prezenty – np. ozdoby na choinkę czy rysunki – i dołączyć krótkie życzenia:
    „Wesołych Świąt! Niech wszystkie Wasze marzenia się spełnią!”

Organizując takie aktywności, przedszkole tworzy wspaniałe wspomnienia zarówno dla dzieci, jak i rodziców. To także sposób, by nauczyć najmłodszych wyrażania wdzięczności i serdeczności wobec najbliższych.

Wykorzystując powyższe pomysły, można sprawić, że życzenia świąteczne dla rodziców od dzieci staną się niezapomnianym elementem świątecznej atmosfery. Przedszkole jest idealnym miejscem, by zaszczepiać w najmłodszych tradycje i wartości, które będą im towarzyszyć przez całe życie.

event_note
20.11.2024
perm_identity
Jakub Borowiec
Przedszkole Mruczek
Wiersz
...

Jasełka z przesłaniem to nie tylko tradycyjna opowieść o narodzinach Jezusa, ale także okazja do przekazania dzieciom uniwersalnych wartości, takich jak miłość, dobroć i wzajemna pomoc. Poniższy scenariusz został dostosowany do wieku przedszkolaków, łącząc prostą fabułę z pięknym przekazem, który poruszy zarówno małych aktorów, jak i widzów.


Jasełka z przesłaniem - scenariusz: "Gwiazda miłości"

Postacie:

  • Narrator (nauczyciel lub starsze dziecko)

  • Maryja i Józef

  • Aniołek (jeden lub kilku)

  • Gwiazda Betlejemska

  • Pastuszkowie (kilkoro dzieci)

  • Trzej Królowie

  • Zwierzątka (np. owieczki, krowa, osiołek)

  • Dzieci jako mieszkańcy Betlejem


Scena 1: W poszukiwaniu miejsca

Dekoracja: Droga, domek z napisem "Betlejem," papierowa gwiazda.

Narrator:
„Dawno temu, w małym miasteczku Betlejem, Maryja i Józef szukali miejsca, w którym mogliby odpocząć. Noc była ciemna, a serca ludzi zamknięte.”

(Maryja i Józef wchodzą na scenę, pukają do drzwi. Dzieci grające mieszkańców potrząsają głowami na znak odmowy.)

Maryja:
„Józefie, nie mamy gdzie przenocować. Może znajdziemy schronienie w stajence?”

Józef:
„Tak, tam będzie ciepło i spokojnie.”

Narrator:
„W skromnej stajence, wśród zwierząt, narodził się Jezus – największy dar dla świata.”

(Maryja i Józef siadają przy żłóbku. Zwierzątka otaczają żłóbek.)


Scena 2: Gwiazda Betlejemska i anioły

Dekoracja: Nocne niebo z gwiazdami, aniołowie w białych strojach.

Narrator:
„W tym samym czasie na niebie pojawiła się jasna Gwiazda Betlejemska, która miała prowadzić ludzi do stajenki.”

(Na scenę wchodzi dziecko jako Gwiazda Betlejemska, z dużą, błyszczącą gwiazdą.)

Gwiazda Betlejemska:
„Prowadzę Was do Jezusa, gdzie odnajdziecie miłość i nadzieję.”

(Aniołowie śpiewają kolędę „Gore gwiazda Jezusowi” i wędrują w stronę stajenki.)


Scena 3: Pastuszkowie i ich dary

Dekoracja: Polana z owieczkami, nocne niebo.

Narrator:
„W polu, niedaleko Betlejem, pastuszkowie czuwali nad swoimi owcami, gdy nagle ukazał im się anioł.”

(Anioł wchodzi na scenę.)

Anioł:
„Nie bójcie się! Narodził się Zbawiciel. Idźcie do stajenki i oddajcie Mu pokłon.”

Pastuszek 1:
„Zabierzmy to, co mamy, i podarujmy Jezusowi.”

(Pastuszkowie przynoszą koszyk z owocami, chlebem i szalem, który kładą przy żłóbku.)


Scena 4: Trzej Królowie

Dekoracja: Gwiazda prowadząca do stajenki, królowie z darami.

Narrator:
„Trzej Królowie, widząc Gwiazdę Betlejemską, ruszyli w podróż, by oddać pokłon nowonarodzonemu Królowi.”

(Królowie wchodzą na scenę, trzymając złoto, kadzidło i mirrę. Uklękają przed żłóbkiem.)

Król 1:
„Przynoszę złoto, symbol królewskiej godności.”
Król 2:
„Przynoszę kadzidło, znak modlitwy i wiary.”
Król 3:
„Przynoszę mirrę, symbol życia i nadziei.”


Scena 5: Przesłanie dla świata

Dekoracja: Stajenka otoczona wszystkimi postaciami.

Narrator:
„Wszyscy zrozumieli, że największym darem na świecie jest miłość. To ona rozświetla mrok i daje nadzieję.”

(Dzieci wspólnie śpiewają kolędę „Lulajże Jezuniu.”)

Maryja:
„Niech miłość i dobroć zamieszkają w sercach każdego z Was.”

(Wszyscy aktorzy mówią razem: „Wesołych Świąt!”)


Przedstawienie kończy się wspólnym ukłonem. Jasełka z przesłaniem to piękny sposób na wprowadzenie dzieci w ducha świąt i przekazanie im ważnych wartości, które będą dla nich drogowskazem w życiu.

event_note
15.11.2024
perm_identity
Jakub Borowiec
Przedszkole Mruczek
Wiersz
...

Wzruszające przedstawienie na Boże Narodzenie to wyjątkowa okazja, aby wprowadzić przedszkolaki i ich rodziców w magiczny nastrój świąt, ucząc jednocześnie o miłości, przyjaźni i wzajemnej pomocy. Historia pełna ciepła i prostych wartości może być łatwa do zrozumienia dla najmłodszych, a także wzruszyć każdego widza, który zobaczy tę opowieść na scenie.


Wzruszające przedstawienie na Boże Narodzenie - Scenariusz: "Świąteczna gwiazda i magia dobroci"

Postacie:

  • Narrator (nauczyciel lub starsze dziecko)

  • Gwiazdka (dziecko w złotej pelerynie i czapeczce)

  • Dzieci jako zwierzątka (np. zajączek, jeżyk, wiewiórka, sowa)

  • Aniołek (w białej sukni z aureolą)

  • Dzieci jako mieszkańcy wioski (2–3 osoby)

  • Maryja i Józef

  • Dzieci jako pastuszkowie i Trzej Królowie

  • Chór (reszta grupy, śpiewająca kolędy)


Scena 1: Narodziny Gwiazdki

Dekoracja: Nocne niebo z gwiazdami (z kartonu i folii), na środku jedna większa gwiazda z błyszczącym papierem.

Narrator:
„Dawno, dawno temu, w niebie pojawiła się wyjątkowa gwiazdka. Była mała, ale bardzo jasna i miała jedno marzenie – chciała pomóc ludziom odnaleźć w sercu dobro.”

(Gwiazdka wchodzi na scenę, podskakując radośnie.)

Gwiazdka:
„Czy uda mi się sprawić, by ludzie byli dla siebie lepsi? Wyruszę w drogę i spróbuję ich nauczyć magii dobroci!”


Scena 2: Zwierzątka w lesie

Dekoracja: Las zimowy (choinki, śnieg z waty, dekoracje zwierzątek).

Narrator:
„Gwiazdka dotarła do zimowego lasu, gdzie zwierzątka martwiły się, że święta nie będą radosne, bo nie mają czym się podzielić.”

Zajączek:
„Nie mamy jedzenia na wigilijną ucztę. Co zrobimy?”
Jeżyk:
„Nie martwcie się, możemy się podzielić tym, co mamy!”

(Zwierzątka układają mały koszyk z szyszkami, orzechami i jabłkami.)

Gwiazdka:
„Wspaniale! Razem zawsze znajdzie się rozwiązanie. Pamiętajcie, że dobro zawsze wraca!”

(Śpiew kolędy: „Przybieżeli do Betlejem”.)


Scena 3: Pomoc mieszkańcom wioski

Dekoracja: Wioska z chatką i małym stoiskiem.

Narrator:
„Gwiazdka udała się do wioski, gdzie ludzie byli smutni, bo nie mieli choinki ani ozdób.”

Mieszkaniec 1:
„Nasze święta będą szare i smutne.”
Mieszkaniec 2:
„Nie mamy nawet jednej bombki.”

(Gwiazdka przynosi gwiazdę, a zwierzątka wchodzą z gałązkami choinki i papierowymi ozdobami.)

Gwiazdka:
„Nie liczy się to, co macie, ale to, jak dzielicie się sercem. Oto Wasza choinka!”

(Dzieci ustawiają choinkę, śpiewają: „Cicha noc”.)


Scena 4: Betlejemska Stajenka

Dekoracja: Szopka z żłóbkiem, Maryją, Józefem, pastuszkami i zwierzątkami.

Narrator:
„Na koniec Gwiazdka zaprowadziła wszystkich do stajenki w Betlejem, by przypomnieć, co jest najważniejsze w te święta.”

Maryja:
„Niech dobroć wypełni Wasze serca, a miłość gości w każdym domu.”

Gwiazdka:
„Pamiętajcie, że magia świąt to być razem i czynić dobro!”

(Wszyscy śpiewają: „Dzisiaj w Betlejem.”)


Zakończenie

Narrator:
„I tak Gwiazdka nauczyła wszystkich, że święta to czas dzielenia się i wzajemnej pomocy. Każdy z nas może stać się małą gwiazdką, która rozświetli świat.”

(Wszyscy na scenie układają serce z rąk i wspólnie mówią „Wesołych Świąt!”)


Przedstawienie kończy się wspólnym ukłonem i aplauzem rodziców.

event_note
15.11.2024
perm_identity
Jakub Borowiec
Przedszkole Mruczek
Wiersz
...

Dzień życzliwości to wspaniała okazja, by od najmłodszych lat uczyć dzieci wartości takich jak empatia, szacunek i pomaganie innym. Dzieci w przedszkolu uwielbiają angażujące i kreatywne działania, które jednocześnie uczą ich, jak ważne są miłe gesty wobec innych.

Dzień życzliwości - pomysły

Świętowanie Dnia Życzliwości z przedszkolakami może być niezwykle radosne i wartościowe. Oto kilka pomysłów, które pozwolą dzieciom aktywnie uczestniczyć w tym dniu:

  1. Stworzenie "drzewka życzliwości" – Dzieci piszą lub rysują dobre uczynki na liściach, które wspólnie przyklejają na papierowe drzewko.

  2. Kartki z uśmiechem – Przedszkolaki wykonują kolorowe kartki dla kolegów i koleżanek, by przekazać miłe słowa.

  3. Zabawa w "łańcuch miłych słów" – Każde dziecko mówi coś miłego o osobie obok.

  4. Kącik dobrych uczynków – Dzieci opowiadają, jak pomogły komuś w domu lub w przedszkolu.

  5. Uśmiechnięte buźki – Malowanie uśmiechów na kamieniach i rozdawanie ich rodzicom lub sąsiadom.

  6. Pudełko dobrych gestów – Losowanie karteczek z pomysłami na miłe gesty, np. "przytul kolegę" lub "pomóż komuś w zabawie."

  7. Ułożenie piosenki o życzliwości – Dzieci wspólnie tworzą słowa do znanej melodii.

  8. Wspólne pieczenie ciastek – Przygotowanie słodkiego poczęstunku i rozdanie go innym grupom w przedszkolu.

  9. Rysowanie plakatów – Dzieci przedstawiają na rysunkach, jak można być życzliwym.

  10. Teatrzyk o życzliwości – Proste przedstawienie, w którym dzieci odgrywają scenki związane z pomaganiem.

Tydzień życzliwości w przedszkolu - pomysły

Dzień życzliwości można rozszerzyć na cały tydzień, wypełniając go różnorodnymi aktywnościami, które codziennie uczą dzieci czegoś nowego o empatii i trosce o innych. Oto pomysły na Tydzień Życzliwości w przedszkolu:

  1. Dzień przytulania – Każde dziecko wybiera kogoś, kogo chciałoby dziś przytulić.

  2. Dzień podziękowań – Dzieci przygotowują laurki z podziękowaniami dla pracowników przedszkola, np. kucharek czy pań sprzątających.

  3. Dzień dobrego słowa – Każde dziecko musi powiedzieć coś miłego innej osobie.

  4. Dzień wspólnego czytania – Wspólna lektura bajek o przyjaźni i dobroci, np. "Franklin i jego przyjaciele."

  5. Dzień pomagania – Organizacja zabaw, w których dzieci uczą się współpracy, np. układanie puzzli w parach.

  6. Dzień uśmiechu – Konkurs na najpiękniejszy uśmiech w grupie.

  7. Dzień dzielenia się – Przynoszenie przez dzieci drobnych przekąsek, którymi mogą się podzielić z innymi.

  8. Dzień zieleni – Sadzenie roślin w ogródku przedszkolnym jako gest życzliwości wobec natury.

  9. Dzień wspólnych zabaw – Gry i zabawy integracyjne, które uczą współdziałania i wzajemnego szacunku.

  10. Dzień niespodzianek – Dzieci przygotowują drobne niespodzianki, np. rysunki, dla rodziców lub opiekunów.

Takie działania sprawią, że przedszkolaki nie tylko poznają wartość życzliwości, ale i chętnie będą ją praktykować w codziennym życiu.

event_note
15.11.2024
perm_identity
Jakub Borowiec
Przedszkole Mruczek
Wiersz
...

Apel bożonarodzeniowy to piękne wydarzenie, które wprowadza wszystkich w świąteczny nastrój, przypominając o istocie świąt Bożego Narodzenia – miłości, pokoju i wspólnocie. Poniższy scenariusz zawiera zarówno elementy świąteczne, jak i refleksję, która pomoże dzieciom, nauczycielom i rodzicom poczuć ducha nadchodzących świąt.


Apel bożonarodzeniowy - scenariusz i scenografia

  • Centralna scena: żłóbek, proste świąteczne dekoracje, choinka, lampki.

  • Dekoracje wokół sceny: symbole świąt – gwiazda betlejemska, ozdoby, świąteczne plakaty.

  • Mikrofon dla narratorów i śpiewaków.

Bohaterowie

  • Narratorzy – wprowadzają widzów w poszczególne części apelu.

  • Anioły – przynoszą radosną nowinę.

  • Maryja i Józef – postacie symboliczne.

  • Pasterze i Trzej Królowie – oddają pokłon i przynoszą dary.

  • Chór – śpiewa kolędy i piosenki świąteczne.

  • Dzieci jako Dzieciątko (symboliczne w żłóbku).


Scenariusz


Wstęp – Powitanie

Narrator 1:
„Witamy serdecznie na naszym apelu bożonarodzeniowym. Boże Narodzenie to czas wyjątkowy, pełen radości, miłości i bliskości. Dziś, poprzez nasz występ, chcemy podzielić się z Wami tymi wartościami.”

Narrator 2:
„Zapraszamy wszystkich do wspólnego przeżywania tej historii – opowieści o nadziei i miłości, która wydarzyła się ponad dwa tysiące lat temu.”


Scena I – Zwiastowanie

Narrator 1:
„W maleńkim Nazarecie, do Maryi przyszedł anioł z niezwykłą nowiną…”

(Maryja siedzi na scenie, rozświetla się światło, pojawia się Anioł.)

Anioł:
„Maryjo, Bóg wybrał Ciebie, byś była Matką Jego Syna. Będzie On Zbawicielem świata i przyniesie ludziom pokój.”

Maryja:
„Niech mi się stanie według Jego słowa. Jestem gotowa.”

(Anioł powoli opuszcza scenę, a delikatna muzyka gra w tle, wprowadzając atmosferę spokoju i refleksji.)


Scena II – Droga do Betlejem

Narrator 2:
„I tak Maryja z Józefem wyruszyli do Betlejem. Była to długa i trudna droga, ale w ich sercach była nadzieja i pokora.”

(Maryja i Józef idą wolno przez scenę, w tle delikatna melodia, np. instrumentalna wersja „Lulajże Jezuniu”). Wchodzą do miejsca, które przypomina stajenkę – prostą, ubogą przestrzeń.)

Narrator 1:
„Kiedy dotarli na miejsce, nie znaleźli miejsca w gospodzie, więc zatrzymali się w skromnej stajence, gdzie tej nocy narodził się Jezus.”


Scena III – Narodziny Jezusa

(Maryja i Józef klęczą przy żłóbku z lalką jako Dzieciątko. W tle zaczyna grać kolęda „Cicha noc”, śpiewana przez chór.)

Chór:
„Cicha noc, święta noc…”

Narrator 2:
„Narodził się Jezus, Książę Pokoju, który przyniósł światu nadzieję. Wszystko wokół zamarło w ciszy, oddając hołd tej chwili.”


Scena IV – Pasterze przy żłóbku

Narrator 1:
„Na polach niedaleko Betlejem pasterze pilnowali swoich stad. Nagle ukazał im się anioł…”

(Anioł ponownie wchodzi na scenę, tym razem zwracając się do pasterzy, którzy wyglądają na zdziwionych.)

Anioł:
„Nie bójcie się! Przynoszę wam dobrą nowinę – narodził się Zbawiciel! Znajdziecie Go w stajence, leżącego w żłobie.”

Pasterz 1:
„Chodźmy natychmiast, oddajmy Mu hołd!”

(Pasterze zbliżają się do żłóbka, klękają i składają dary: skromne owocowe kosze, wełniane kocyki. W tle kolęda „Dzisiaj w Betlejem”.)


Scena V – Trzej Królowie

Narrator 2:
„Wieść o narodzeniu Jezusa dotarła także do Mędrców ze Wschodu. Widzieli na niebie jasną gwiazdę, która prowadziła ich do Betlejem.”

(Trzej Królowie wchodzą na scenę, każdy trzyma dar: złoto, kadzidło, mirrę. Podchodzą do żłóbka i składają swoje dary.)

Król 1:
„Przynoszę złoto, bo jesteś Królem nad królami.”

Król 2:
„Przynoszę kadzidło, bo jesteś Świętym.”

Król 3:
„Przynoszę mirrę, znak Twojego poświęcenia dla świata.”

Narrator 1:
„Królowie, oddając swoje dary, pokazali światu, że narodził się Ten, który jest ponad wszystkim.”

(Chór śpiewa refren kolędy „Mędrcy świata, monarchowie”, a królowie klęczą przy żłóbku.)


Scena VI – Refleksja i zakończenie

Narrator 2:
„Tak narodził się Jezus, przynosząc ludziom miłość, pokój i nadzieję. Niech te wartości wypełnią nasze serca nie tylko podczas świąt, ale każdego dnia.”

Narrator 1:
„Boże Narodzenie to czas bliskości, wybaczania i serdeczności. Życzymy Wam wszystkim, by te święta były pełne ciepła i pokoju.”

(Na koniec wszyscy aktorzy zbierają się razem na scenie. Chór oraz wszyscy uczestnicy apelu śpiewają wspólnie kolędę „Bóg się rodzi”.)


Apel bożonarodzeniowy jest piękną okazją, by przypomnieć o wartościach, które niesie Boże Narodzenie. Dzięki prostym scenom, wzruszającym słowom i kolędom wszyscy uczestnicy mogą poczuć bliskość i radość świąt.

event_note
12.11.2024
perm_identity
Jakub Borowiec
Przedszkole Mruczek
Wiersz
...

Muzyczne jasełka to połączenie tradycyjnej opowieści o narodzinach Jezusa z żywą, pełną emocji muzyką. Przygotowany scenariusz zakłada wykorzystanie kolęd oraz współczesnych piosenek świątecznych, które tworzą dynamiczny i wzruszający klimat. Dzięki muzyce i śpiewowi dzieci oraz dorośli mogą wczuć się w atmosferę Bożego Narodzenia i przeżyć historię w nowy, wyjątkowy sposób.


Muzyczne jasełka - scenariusz i scenografia

  • Stajenka w Betlejem – centrum sceny, prosty żłóbek z siankiem, dekoracja w stylu rustykalnym.

  • Pole pasterzy – po jednej stronie sceny, proste ognisko z patyków i lampionów.

  • Pałac Heroda – z boku, miejsce ze złotymi ozdobami i tronem.

  • Anielska chmura – w tle, gdzie pojawią się anioły (biała tkanina, światełka).

Bohaterowie

  • Maryja i Józef – główni bohaterowie.

  • Anioły – przynoszą nowinę, tworzą anielski chór.

  • Pasterze – prości, serdeczni ludzie, symbolizujący ludzkość.

  • Trzej Królowie – przynoszą dar uznania i wdzięczności.

  • Herod – wyniosły, jego postać kontrastuje z pokorą Maryi i Józefa.

  • Narratorzy (Dzieci) – wprowadzają w poszczególne sceny i pomagają opowiedzieć historię.


Scenariusz

Wstęp – Narrator

Narrator: „Dawno temu, w małym miasteczku Betlejem, miało miejsce niezwykłe wydarzenie, które zmieniło bieg historii. Dzisiaj opowiemy tę historię muzyką i pieśnią, aby wprowadzić Was w świąteczną radość.”

(Tło muzyczne: delikatna, instrumentalna wersja „Cichej nocy”).


Scena I – Zwiastowanie

Narrator: „Pewnego dnia, w domu Maryi pojawił się anioł z radosną nowiną...”

(Maryja stoi na scenie. Pojawia się anioł, który zbliża się do niej z jasnym światłem. W tle zaczyna grać utwór „Ave Maria” w wersji instrumentalnej lub śpiewanej przez anioły.)

Anioł:
„Maryjo, nie bój się. Bóg wybrał Ciebie, byś była Matką Jego Syna. Nazwiesz Go Jezus, a On będzie Zbawicielem świata.”

Maryja:
„Jestem służebnicą Pańską. Niech mi się stanie według Jego słowa.”

(Muzyka stopniowo cichnie.)


Scena II – Droga do Betlejem

Narrator: „Maryja i Józef wyruszyli do Betlejem. Droga była długa i męcząca, ale niestrudzenie szli, wierząc, że Bóg jest z nimi.”

(Maryja i Józef wędrują po scenie, w tle słychać spokojny podkład muzyczny np. „Kolęda dla nieobecnych”). Kiedy docierają do Betlejem, zapada cisza.)

Maryja:
„Józefie, jestem zmęczona. Czy znajdziemy miejsce na nocleg?”

Józef:
„Nie martw się, Maryjo. Znajdziemy miejsce dla Ciebie i Dziecka.”

Narrator: „W Betlejem nie było dla nich miejsca, ale znaleźli skromną stajenkę. Tam, tej nocy, narodził się Jezus.”


Scena III – Narodziny Jezusa

(Maryja klęczy przy żłóbku, Józef stoi obok. W tle zaczyna grać kolęda „Cicha noc”, a dzieci-anioły powoli wchodzą na scenę, tworząc chór.)

Chór Aniołów (śpiewa „Cicha noc”):
„Cicha noc, święta noc...”

(Anioły ustawiają się wokół żłóbka, tworząc aurę pokoju i miłości.)

Narrator: „Narodził się Jezus – Światłość świata i nadzieja dla wszystkich ludzi.”


Scena IV – Pasterze przy żłóbku

Narrator: „Na polach niedaleko Betlejem, pasterze pilnowali swoich owiec. Wtem ukazał im się anioł...”

(Pojawia się Anioł, a w tle słychać delikatny akompaniament kolędy „Gdy się Chrystus rodzi”. Pasterze klękają przed aniołem.)

Anioł:
„Nie bójcie się! Oto zwiastuję wam wielką radość – narodził się Zbawiciel. Idźcie do stajenki i oddajcie Mu pokłon.”

Pasterze (do siebie):
„Chodźmy zanieść Mu naszą miłość i wdzięczność.”

(Pasterze podchodzą do żłóbka, śpiewając refren kolędy „Dzisiaj w Betlejem”. Składają prezenty – koszyk z owocami, małe owieczki z materiału.)


Scena V – Wizyta Trzech Króli

Narrator: „Wieść o narodzeniu Jezusa dotarła także do mędrców ze Wschodu, którzy podążali za gwiazdą, aby oddać pokłon Królowi królów.”

(Trzej Królowie wchodzą na scenę, każdy trzyma dar: złoto, kadzidło i mirrę. W tle rozbrzmiewa instrumentalna wersja „Mędrcy świata, monarchowie”).

Kacper:
„Przynoszę złoto, bo jesteś Królem nad królami.”

Melchior:
„Przynoszę kadzidło, bo jesteś Świętym, którego wielbią aniołowie.”

Baltazar:
„Przynoszę mirrę, znak Twojego poświęcenia dla ludzi.”

(Królowie klękają przed żłóbkiem, składając dary. Chór aniołów w tle zaczyna śpiewać refren kolędy „Przybieżeli do Betlejem”.)


Scena VI – Spotkanie z Herodem

Narrator: „Kiedy Królowie podążali do Betlejem, zatrzymali się u króla Heroda, by zapytać o nowo narodzonego króla. Herod jednak bał się o swoją władzę...”

(Na scenie pojawia się Herod, siedzący na tronie, otoczony bogatymi dekoracjami.)

Herod:
„Kim jest ten nowy król, o którym słyszę? Znajdźcie go i powiedzcie mi, gdzie jest, abym i ja mógł mu oddać pokłon.”

(Królowie patrzą na siebie z nieufnością, ale odchodzą, nie zdradzając miejsca narodzin Jezusa. Po odejściu królów Herod wyraża złość, a scena się kończy.)


Scena VII – Zakończenie i wspólne kolędowanie

Narrator: „Tak oto narodził się Jezus, przynosząc światu nadzieję, pokój i miłość. Niech każdy z nas weźmie z tej historii przesłanie dobra i miłości.”

(Wszyscy aktorzy gromadzą się na scenie – Maryja, Józef, Anioły, Pasterze, Królowie, Narratorzy i widzowie. Na koniec wszyscy śpiewają wspólnie kolędę „Bóg się rodzi”.)


Muzyczne jasełka pełne śpiewu i emocji przenoszą widzów w czas narodzin Jezusa i pozwalają doświadczyć historii w nowy, poruszający sposób. Muzyka i kolędy tworzą atmosferę radości i pokoju, a występ staje się wzruszającym przeżyciem dla dzieci i dorosłych.

event_note
12.11.2024
perm_identity
Jakub Borowiec
Przedszkole Mruczek
Wiersz
...

Jasełka to jedna z najbardziej wyjątkowych tradycji związanych ze świętami Bożego Narodzenia. Jest to okazja, by wprowadzić widzów w magiczny i pełen ciepła klimat, przypominając o istocie świąt poprzez opowieść o narodzinach Jezusa. Wzruszający scenariusz jasełek pozwala przeżyć te chwile na nowo, w duchu wspólnoty, serdeczności i radości. Dla dzieci i dorosłych jest to szczególny moment, który uczy empatii, pokory oraz szacunku dla tradycji. Poniższy scenariusz jasełek, pełen emocji i pięknych słów, został przygotowany z myślą o głębokim doświadczeniu, które na długo zapadnie w pamięć uczestników i widzów, przynosząc im wzruszenie oraz świąteczną radość.

Wzruszający Scenariusz Jasełek

Scenografia

Scena podzielona jest na trzy części:

  1. Betlejemska stajenka – w centrum z prostą żłóbkiem w otoczeniu siana.

  2. Pole pasterzy – po jednej stronie sceny, gdzie pasterze czuwają przy ognisku.

  3. Pałac Heroda – w tle, na boku, gdzie znajduje się tron i złote ozdoby, sugerujące bogactwo.

Bohaterowie

  • Maryja i Józef – symbolizują prostotę, pokorę i miłość.

  • Aniołowie – pełni światła, wprowadzają wzruszający, mistyczny klimat.

  • Pasterze – skromni, serdeczni ludzie, symbolizujący prosty lud.

  • Trzej Królowie – przynoszą dar wdzięczności i uznania.

  • Herod – dumny, wyniosły, pokazuje kontrast wobec pokory innych postaci.

  • Dzieci (Narratorzy) – recytują krótkie teksty między scenami, wprowadzają i podsumowują poszczególne sceny.


Scenariusz

Wstęp – Narrator

Narrator (Dziecko): „To jest historia sprzed dwóch tysięcy lat, gdy na świat przyszedł Ten, który przyniósł pokój i miłość. To jasełka, w których opowiemy o cichej nocy, ubogiej stajence i cudzie narodzin.”


Scena I – Anioł zwiastuje Maryi

Narrator (Dziecko): „W mieście Nazaret mieszkała Maryja, skromna i dobra dziewczyna. Pewnego dnia nawiedził ją anioł...”

(Na scenie pojawia się Anioł z jasnym światłem. Maryja siedzi na ławce, zdziwiona i lekko przestraszona.)

Anioł:
„Maryjo, nie bój się. Bóg wybrał Ciebie, byś została Matką Jego Syna. Nazwiesz Go Jezus, a Jego życie odmieni losy świata.”

Maryja:
„Jestem służebnicą Pańską. Niech mi się stanie według Jego słowa.”

(Maryja kłania się z szacunkiem, a Anioł powoli opuszcza scenę, pozostawiając za sobą świetlisty ślad.)


Scena II – Droga do Betlejem

Narrator (Dziecko): „I tak Maryja wraz z Józefem wyruszyli do Betlejem. Droga była daleka, a oni nieśli w sercach wielką tajemnicę.”

(Maryja i Józef idą wolno, Maryja opiera się na ramieniu Józefa. W tle słychać delikatną muzykę, symbolizującą ich trud.)

Maryja:
„Józefie, jestem zmęczona. Czy znajdziemy miejsce na nocleg?”

Józef:
„Nie martw się, Maryjo. Znajdziemy miejsce dla Ciebie i naszego Dziecka.”

Narrator (Dziecko): „W Betlejem nie było dla nich miejsca, lecz znaleźli małą stajenkę. Tam, w ciszy nocy, narodził się Jezus.”


Scena III – Narodziny Jezusa

(Maryja siedzi przy żłóbku, delikatnie kołysząc nowo narodzone Dziecko. Józef stoi obok, patrząc na Dziecko z miłością. Aniołowie w tle śpiewają „Cichą noc” lub inną kolędę.)

Narrator (Dziecko): „Narodził się Jezus, Syn Boży, w ubogiej stajence. Bez pałacu, bez złota – ale otoczony miłością.”

(Pasterze z daleka zbliżają się powoli do stajenki.)


Scena IV – Pasterze odwiedzają Dzieciątko

Narrator (Dziecko): „Na polach niedaleko Betlejem, pasterze pilnowali swoich owiec. Wtem pojawił się przed nimi anioł...”

(Anioł staje przed pasterzami, którzy patrzą na niego z lękiem.)

Anioł:
„Nie bójcie się! Oto zwiastuję wam wielką radość! W Betlejem narodził się Zbawiciel! Idźcie do stajenki, tam znajdziecie Dzieciątko w żłobie.”

Pasterz 1:
„Chodźmy czym prędzej, zobaczyć to, o czym mówi anioł.”

(Pasterze zbliżają się do stajenki, klękają i składają proste prezenty: koszyk z owocami, owczą skórę.)

Pasterz 2:
„Przyjmij, Dzieciątko, naszą skromną ofiarę.”


Scena V – Wizyta Trzech Króli

Narrator (Dziecko): „Wkrótce o narodzinach Jezusa dowiedzieli się mędrcy z dalekich krajów. Prowadzeni przez gwiazdę przybyli do stajenki.”

(Trzej Królowie wchodzą na scenę. Każdy niesie dar: złoto, kadzidło, mirrę.)

Kacper:
„Przynosimy złoto, bo jesteś Królem nad królami.”

Melchior:
„Kadzidło, bo jesteś Świętym, którego adorują aniołowie.”

Baltazar:
„I mirrę, znak Twojego poświęcenia dla ludzi.”

(Królowie klękają przed żłóbkiem, składając swoje dary. Maryja i Józef z wdzięcznością kiwają głowami.)


Scena VI – Przesłanie Anioła

Narrator (Dziecko): „Anioł przyszedł znów, aby ostrzec Józefa i Maryję przed Herodem, który szukał Dzieciątka.”

Anioł:
„Józefie, zabierz Maryję i Dzieciątko do Egiptu, abyście byli bezpieczni. Herod nie ma dobrych intencji.”

Józef:
„Dziękujemy za Twoje ostrzeżenie, Aniele. Uczynimy, jak Bóg nakazał.”


Scena VII – Zakończenie i podsumowanie

Narrator (Dziecko): „I tak, Józef z Maryją i Dzieciątkiem opuścili Betlejem, ale narodziny Jezusa przyniosły światu miłość, pokój i nadzieję.”

(Dzieci-aktorzy gromadzą się razem na scenie. Wszyscy trzymają się za ręce.)

Narrator:
„My wszyscy możemy być dla siebie nawzajem jak gwiazda betlejemska – świecąca nadzieją, miłością i dobrocią. Wigilia to czas, gdy możemy być jak ci, którzy przyszli do Jezusa – przynieść mu serce pełne miłości.”

(Na koniec wszyscy aktorzy i widzowie śpiewają wspólnie kolędę „Bóg się rodzi” lub „Cicha noc”, tworząc wzruszające, wspólne zakończenie jasełek.)


Ten scenariusz jasełek pełen prostoty i wzruszających momentów pozwala dzieciom oraz dorosłym poczuć magię narodzin Jezusa i zrozumieć ich symboliczne znaczenie. Wprowadza widzów w świąteczny klimat pełen ciepła, zachęcając do refleksji nad wartością miłości, pokoju i pokory w codziennym życiu.

event_note
12.11.2024
perm_identity
Jakub Borowiec
Przedszkole Mruczek
Wiersz
...

Święta Bożego Narodzenia to wyjątkowy czas, pełen ciepła, magii i tradycji. Dzieci w przedszkolu z radością czekają na wspólne obchody, a Wigilia to dla nich okazja, aby poznać polskie tradycje, dzielić się radością z rówieśnikami oraz poczuć ducha wspólnoty. Organizacja Wigilii w przedszkolu to doskonała okazja do wprowadzenia najmłodszych w świąteczną atmosferę, pokazania im znaczenia dzielenia się i wspólnego świętowania. Poniższy scenariusz wigilii w przedszkolu zawiera szczegółowy plan zajęć i uroczystości wigilijnej, który pomoże wychowawcom stworzyć niezapomniane doświadczenie dla dzieci.


Wigilia w przedszkolu - gotowy scenariusz

Cele zajęć

  • Poznanie tradycji świąt Bożego Narodzenia i Wigilii.

  • Rozwijanie umiejętności współpracy i dzielenia się z innymi.

  • Wprowadzenie w świąteczną atmosferę poprzez wspólne śpiewanie kolęd, dekorowanie sali i dzielenie się opłatkiem.

  • Nauka symboliki związanej ze świętami (opłatek, choinka, kolędy).

Przygotowanie do zajęć

  1. Dekoracja sali:

    • Przygotowanie świątecznych dekoracji, takich jak choinka, łańcuchy, lampki oraz ozdoby wykonane przez dzieci na wcześniejszych zajęciach.

    • Nakrycie stołów białymi obrusami, ustawienie świec i talerzyków z opłatkiem.

  2. Materiały:

    • Opłatki, małe prezenciki dla dzieci.

    • Świąteczne ozdoby, świeczki, dekoracje choinkowe.

    • Kolędy w wersji instrumentalnej lub z podkładem muzycznym.

    • Koszyk z przysmakami dla dzieci (np. pierniczki, owoce, bakalie).


Przebieg zajęć

1. Powitanie i wprowadzenie w temat Wigilii

  • Nauczyciel wita dzieci i zaprasza je do wspólnego kręgu.

  • Rozpoczyna rozmowę, zadając pytania: „Czy wiecie, co to jest Wigilia?” oraz „Jakie zwyczaje są związane z Bożym Narodzeniem?”

  • Nauczyciel opowiada krótko o tradycji Wigilii: „Wigilia to czas, kiedy rodziny spotykają się razem, dzielą opłatkiem, śpiewają kolędy i czekają na pierwszą gwiazdkę. W Wigilię wszyscy są dla siebie mili i dzielą się radością”.

2. Dekorowanie sali i ubieranie choinki

  • Dzieci wspólnie z nauczycielem ubierają choinkę, zawieszając ozdoby wykonane na wcześniejszych zajęciach.

  • Nauczyciel tłumaczy znaczenie choinki: „Choinka symbolizuje życie, a ozdoby na niej to nasza radość i nadzieja na nowy rok”.

3. Krótka inscenizacja – Opowieść o narodzeniu Jezusa

  • Nauczyciel opowiada historię o narodzinach Jezusa, używając prostych słów i obrazków. Można również wykorzystać teatrzyk lub lalki, aby lepiej zobrazować historię.

  • Dzieci wcielają się w postacie Maryi, Józefa, pasterzy i aniołów, a nauczyciel narruje wydarzenia.

  • Na koniec nauczyciel mówi: „I tak właśnie narodził się Jezus, a my obchodzimy Boże Narodzenie, żeby to upamiętnić i dzielić się radością z innymi”.

4. Wspólne kolędowanie

  • Nauczyciel zaprasza dzieci do wspólnego śpiewania znanych kolęd, np. „Wśród nocnej ciszy”, „Przybieżeli do Betlejem” oraz „Dzisiaj w Betlejem”.

  • Każda kolęda jest krótko omówiona przez nauczyciela, aby dzieci zrozumiały jej treść.

  • Dzieci mogą używać prostych instrumentów, jak tamburyny, dzwoneczki lub marakasy, aby włączyć się w rytm kolęd.

5. Łamanie się opłatkiem

  • Nauczyciel rozdaje dzieciom opłatek, tłumacząc, że jest to symbol dzielenia się i składania życzeń.

  • Dzieci składają sobie nawzajem proste życzenia, np. „Życzę ci dużo uśmiechu” lub „Życzę ci zdrowia”.

  • Nauczyciel zachęca do serdecznych słów i pomaga dzieciom w formułowaniu życzeń.

6. Świąteczny poczęstunek

  • Przy przygotowanym stole dzieci siadają i nauczyciel rozdaje im pierniczki, owoce i inne smakołyki.

  • Nauczyciel opowiada o tradycyjnych wigilijnych potrawach, wspominając, że dorośli mają na stole wiele dań, ale dzieci mogą cieszyć się słodkościami i owocami.

  • Podczas poczęstunku dzieci mają czas na rozmowy, opowiadanie o swoich domowych przygotowaniach do świąt i słuchanie świątecznych opowieści od nauczyciela.

7. Wręczanie prezentów i podziękowania

  • Nauczyciel rozdaje dzieciom drobne upominki, np. małe pluszowe zabawki, świąteczne naklejki lub kolorowanki.

  • Każde dziecko otrzymuje mały prezent, który symbolizuje tradycję dawania i dzielenia się radością podczas świąt.

  • Na koniec nauczyciel dziękuje dzieciom za wspólną Wigilię i życzy im wesołych, ciepłych i radosnych świąt Bożego Narodzenia.

8. Zabawa ruchowa „Śnieżynki i choinki”

  • Nauczyciel proponuje zabawę ruchową na zakończenie zajęć. Na hasło „śnieżynki” dzieci tańczą i wirują jak płatki śniegu. Na hasło „choinki” stają w miejscu z rękoma uniesionymi nad głowę jak choinki.

  • Zabawa kończy się słowami: „Święta to czas radości i zabawy, więc życzę wam dużo uśmiechu!”.


Podczas Wigilii w przedszkolu dzieci nie tylko poznają tradycje i symbole związane ze świętami, ale także uczą się życzliwości, dzielenia się i wspólnego celebrowania wyjątkowych chwil. Wspólne kolędowanie, dzielenie się opłatkiem oraz zabawy w świątecznej atmosferze pozwalają im poczuć się częścią większej wspólnoty, co jest niezwykle wartościowym doświadczeniem.

event_note
12.11.2024
perm_identity
Jakub Borowiec
Przedszkole Mruczek
Wiersz
...

Zima to trudny czas dla wielu zwierząt, które muszą znaleźć sposób, aby przetrwać chłód i brak pożywienia. Wprowadzenie najmłodszych dzieci w temat zwierząt zimą uczy ich troski, współczucia oraz wrażliwości na potrzeby przyrody. Poniższe scenariusze mają na celu przybliżenie dzieciom świata zwierząt zimą i pokazanie, w jaki sposób mogą pomóc, dokarmiając zwierzęta w tym trudnym okresie.


Zwierzęta zimą – scenariusz zajęć 3-latki

Cel zajęć

  • Poznanie zwierząt żyjących w lesie i ich zachowania zimą.

  • Rozwój empatii i zrozumienia potrzeby opieki nad zwierzętami zimą.

  • Rozwijanie umiejętności obserwacji i wypowiadania się na temat przyrody.

Przebieg zajęć

  1. Powitanie i wprowadzenie do tematu:

    • Nauczyciel wita dzieci i zaprasza do koła. Pyta: „Czy wiecie, co to jest zima?” oraz „Czy wiecie, że zwierzęta mają zimą trudności ze znalezieniem jedzenia?”.

    • Nauczyciel pokazuje dzieciom obrazki przedstawiające zimowy las i zwierzęta (sarna, zając, jeż, lis). Pyta, czy rozpoznają te zwierzęta i czy wiedzą, co jedzą.

  2. Krótka opowieść: „Zima w lesie”

    • Nauczyciel opowiada krótką historię: „W zimowym lesie jest bardzo cicho i śnieżnie. Zajączki szukają gałązek, sarny jedzą trawę spod śniegu, a ptaszki szukają ziarenek. Wszystkim zwierzątkom jest ciężko znaleźć jedzenie, dlatego potrzebują naszej pomocy”.

  3. Zabawa ruchowa „Zwierzęta zimą”

    • Dzieci wcielają się w zwierzęta. Na hasło nauczyciela np. „Zajączek skacze przez śnieg” – dzieci skaczą jak zające, na „Lisek przemyka przez las” – idą na czworakach, a na „Ptaki lecą po ziarenka” – rozkładają ręce jak skrzydła.

  4. Praca plastyczna: „Zimowy las”

    • Dzieci dostają kolorowanki lub wycięte wcześniej szablony zwierząt, które mogą nakleić na przygotowane plansze z zimowym lasem (można użyć białego papieru jako tło). Rozmowa o tym, które zwierzęta są aktywne zimą, a które zapadają w sen.

  5. Podsumowanie:

    • Nauczyciel podsumowuje zajęcia, pytając, czy dzieci pamiętają, jak możemy pomóc zwierzętom zimą.


Zwierzęta zimą – scenariusz z morałem dla zajęć 3-latki

Cel zajęć

  • Zrozumienie trudności, jakie napotykają zwierzęta zimą.

  • Rozwijanie wrażliwości i gotowości do niesienia pomocy przyrodzie.

  • Wzbogacenie słownictwa związanego z przyrodą zimą.

Przebieg zajęć

  1. Wprowadzenie do zajęć:

    • Nauczyciel wita dzieci i wprowadza je w temat, mówiąc: „Wyobraźcie sobie, że jesteście w zimowym lesie. Jest zimno, śnieg wszędzie, a zwierzęta nie mogą znaleźć jedzenia”.

  2. Opowieść z morałem: „Mądra sowa i przyjaciele”

    • Opowiadanie: „W zimowym lesie mieszkała mądra sowa, która wiedziała, że zimą może być ciężko znaleźć jedzenie. Razem z lisem, sarenką i ptaszkami postanowili sobie pomagać. Sowa powiedziała: ‘Razem będzie nam łatwiej, musimy znaleźć sposób, aby przetrwać zimę’. Zwierzęta zaczęły zbierać jedzenie już jesienią, a gdy nadeszła zima, pomagały sobie nawzajem. A my, dzieci, możemy pomagać zwierzętom, dokarmiając je, kiedy jest zimno”.

  3. Rozmowa o morałach z opowieści:

    • Nauczyciel pyta dzieci, co zrozumiały z opowieści. Wyjaśnia, że tak samo, jak zwierzęta pomagają sobie nawzajem, my też możemy pomóc zwierzętom.

  4. Zabawa „Tropiciele śladów”

    • Nauczyciel układa w sali ślady zwierząt (np. zająca, lisa, ptaka) i zachęca dzieci do śledzenia ich. Podczas zabawy nauczyciel opowiada, co dane zwierzę robi zimą i jak możemy je dokarmiać (np. „Tutaj lis szukał jedzenia pod śniegiem, a ptaszki czekają na ziarenka w karmniku”).

  5. Podsumowanie zajęć i rozmowa o pomocy zwierzętom:

    • Nauczyciel podkreśla, że każdy z nas może pomóc zwierzętom zimą, np. wieszając karmnik dla ptaków lub zostawiając trochę jedzenia w lesie.


Dokarmianie zwierząt zimą – scenariusz zajęć

Cel zajęć

  • Nauka odpowiedzialnego dokarmiania zwierząt.

  • Poznanie podstawowych zasad dokarmiania ptaków i zwierząt leśnych.

  • Kształtowanie empatii i troski o zwierzęta.

Przebieg zajęć

  1. Rozpoczęcie zajęć – rozmowa wprowadzająca:

    • Nauczyciel zadaje pytanie: „Jak myślicie, co jedzą ptaki zimą?” oraz „Czy wiecie, że ptaszki i inne zwierzęta potrzebują jedzenia, kiedy jest śnieg i zima?”. Rozmowa o karmieniu zwierząt zimą, jakie jedzenie możemy im podać.

  2. Prezentacja karmników:

    • Nauczyciel pokazuje dzieciom różne karmniki (lub ich obrazki), opowiada, jak można zrobić karmnik z plastikowej butelki lub rolki po papierze toaletowym. Dzieci mogą też zobaczyć na obrazkach, gdzie wiesza się karmniki – np. na drzewach, w ogródkach.

  3. Zabawa praktyczna „Karmnik dla ptaków”

    • Wykonanie prostego karmnika: dzieci razem z nauczycielem robią małe karmniki, smarując rolkę po papierze masłem orzechowym lub smalcem i obtaczając w ziarnach. Taki karmnik dzieci mogą zabrać do domu i zawiesić na drzewie.

  4. Zabawa ruchowa „Lecą ptaszki do karmnika”

    • Nauczyciel mówi: „Ptaki zimą latają do karmników, bo tam jest jedzenie”. Na hasło „ptaszki lecą” dzieci biegają po sali, a na hasło „ptaszki jedzą” zatrzymują się, jakby były przy karmniku.

  5. Podsumowanie zajęć:

    • Nauczyciel pyta dzieci, czego się nauczyły. Wspólna rozmowa o tym, jak można pomóc zwierzętom zimą, i przypomnienie, by nie zapominać o uzupełnianiu karmników.


Te scenariusze mogą pomóc dzieciom zrozumieć trudności, jakie napotykają zwierzęta zimą, oraz nauczyć się, jak ważna jest pomoc zwierzętom w tym czasie.

event_note
12.11.2024
perm_identity
Jakub Borowiec
Przedszkole Mruczek
Wiersz
...

Wiersz o choince dla przedszkolaków - wierszyk 1:

Mam swoją choinkę
tak, jak wszystkie dzieci.
Lubię na nią patrzeć,
gdy się ona świeci.

Wszystko takie ładne,
dokoła migocze
i tak wesolutko
na niej się chybocze.

Na jednej gałązce,
mały koszyk biały,
a na drugiej wisi
pajac żółty cały.

A na innych jeszcze,
tyle jest łakoci;
każdy zerwać może,
gdy wyżej podskoczy.

Lecz nie trzeba zrywać,
niechaj sobie wiszą
i niech na niteczkach
w górze się kołyszą.

CHOINKA     Jadwiga Koleśnik


Wiersz o choince dla przedszkolaków - wierszyk 2:

W domu choinka dziś zagościła,
Każdy na nią czekał, każdy się cieszył.
Mama lampki pięknie zapala,
A tata bombki wiesza powoli.

Dzieci wesołe tańczą w kółeczku,
Choinka w kącie błyszczy w światełku.
Pod nią prezenty w papierze ślicznym,
Każdy coś znajdzie, każdy jest bliski.

Gwiazda na czubku aż mieni się złoto,
Choinka w domu – to nasze święto!
Razem kolędy śpiewamy śmiało,
Bo przy choince ciepło nam i miło!

event_note
12.11.2024
perm_identity
Jakub Borowiec