Informacje na temat placówki
Przedszkole nr 148 w Poznaniu, znane również jako Przedszkole Daltońskie, jest placówką edukacyjną, która uzyskała certyfikat Przedszkola Daltońskiego nadany przez Polskie Stowarzyszenie Dalton oraz Dalton International. Placówka ta jest wpisana na polską i światową listę Dalton International School. Przedszkole działa zgodnie z założeniami pedagogiki planu daltońskiego, która opiera się na czterech podstawowych filarach: samodzielności, odpowiedzialności, współpracy i refleksji. Celem tej metody jest umożliwienie dzieciom samodzielnej zabawy, pracy i edukacji w odpowiednio zorganizowanej przestrzeni edukacyjno-zabawowej, gdzie panują jasne i przewidywalne zasady. W przedszkolu stosowane są różnego rodzaju tablice i pomoce dydaktyczne, które wizualizują zadania i obowiązki dziecka. Samodzielność w przedszkolu oznacza, że dziecko potrafi poradzić sobie z napotkanym problemem, dokonuje analizy sytuacji problemowej, znajduje środki do pokonania trudności, poszukuje informacji i testuje różne metody dojścia do określonego celu. Odpowiedzialność oznacza, że dziecko jest współtwórcą swojego procesu uczenia się, jest współodpowiedzialne za wynik procesu uczenia się, odpowiada za rezultat końcowy swojej pracy, jest autorem i kontrolerem procesu dochodzenia do wiedzy oraz samodzielnie decyduje, jaki rodzaj zadania, w jakim czasie i w jaki sposób je wykona. Współpraca w przedszkolu polega na tym, że dziecko potrafi współdziałać, pomaga innym, ale nie podaje gotowych rozwiązań, umiejętnie dochodzi do kompromisów, działa zespołowo osiągając wspólny cel oraz szanuje pracę innych. Refleksja oznacza, że dziecko zastanawia się nad swoim zachowaniem i wykonaną pracą, ocenia swoje osiągnięcia i postępy edukacyjne, wskazuje swoje mocne i słabe strony oraz ocenia swoje zachowanie odnosząc się do zasad określonych w oddziale. Edukacja daltońska umożliwia dzieciom swobodę w wykonywaniu działań we własnym tempie i czasie, naukę odpowiedzialności za siebie i innych, możliwość włączenia się w różnego rodzaju aktywności jednocześnie, naukę respektowania innych oraz naukę umiejętności oceniania swojej pracy i współpracy z innymi.