Międzynarodowy Dzień Teatru obchodzony jest 27 marca, dlatego to doskonała okazja, by w przedszkolu zorganizować teatrzyk dla najmłodszych. Warto przygotować odpowiedni scenariusz, który pozwoli dzieciom wcielić się w różne role i rozwijać wyobraźnię. Jeśli 27 marca wypada w weekend lub innym terminie niepasującym do planu zajęć, można dostosować datę do przedszkolnego kalendarza. Ważne, by wydarzenie było dobrze przemyślane – scenariusz powinien być prosty, angażujący i dostosowany do wieku maluchów.
Scenariusz Dnia Teatru w przedszkolu
Tytuł przedstawienia: „Magiczna podróż do krainy bajek”
1. Wstęp
Nauczyciel:
Witajcie, drogie dzieci! Dziś czeka nas wyjątkowa przygoda – przeniesiemy się do magicznej krainy bajek! Każdy z Was wcieli się w bohaterów znanych opowieści i razem stworzymy prawdziwy teatr. Zaczynamy!
(Dzieci siedzą na dywanie, a nauczyciel opowiada krótką historię wprowadzającą do przedstawienia.)
2. Akt I – Spotkanie bohaterów
(Na scenie pojawia się narratorka lub narrator)
Narrator:
Pewnego dnia w zaczarowanym lesie spotkały się postacie z różnych bajek. Każdy z bohaterów miał swoją misję, ale nieoczekiwanie ich drogi się skrzyżowały…
(Na scenę wchodzą postacie: Czerwony Kapturek, Jaś i Małgosia, Kot w butach, Królowa Śniegu)
Czerwony Kapturek:
Ojej! Dokąd ja trafiłam? Miałam iść do babci, a tu taki dziwny las!
Jaś i Małgosia:
Nie martw się, my też się zgubiliśmy! Szukamy drogi do domu.
Kot w butach:
Ja za to szukam mojego właściciela! Gdzie się podział młynarczyk?
Królowa Śniegu:
A ja widzę, że wszyscy macie jakiś kłopot… Może pomogę?
3. Akt II – Rozwiązanie zagadki
(Wchodzi czarodziejka – nauczycielka lub jedno z dzieci)
Czarodziejka:
Drogie dzieci, aby znaleźć właściwą drogę, musicie rozwiązać zagadkę!
(Czarodziejka podaje prostą zagadkę, np.: „Co ma uszy, ale nie słyszy?” – odpowiedź: kubek)
(Dzieci odgadują i otrzymują wskazówkę, jak wrócić do swoich bajek.)
4. Akt III – Szczęśliwe zakończenie
(Bohaterowie się żegnają)
Czerwony Kapturek:
Teraz już wiem, którędy do babci!
Jaś i Małgosia:
A my znaleźliśmy drogę do domu!
Kot w butach:
Mój właściciel czeka na mnie!
(Wszyscy bohaterowie razem mówią)
Bohaterowie:
Dziękujemy, że pomogliście nam wrócić do naszych bajek!
(Dzieci klaszczą, nauczyciel dziękuje za udział i wręcza małe nagrody – np. dyplomy)
5. Zakończenie i rozmowa o teatrze
Nauczyciel pyta dzieci:
Jak się czuły, występując na scenie?
Która rola była najciekawsza?
Czy chcieliby wystąpić w kolejnym przedstawieniu?
Koniec przedstawienia.