"Trzy życzenia" - posługiwanie się liczebnikami porządkowymi
Grupa dzieci 5 - letnich
Temat zajęć: Trzy życzenia
Cel ogólny: Rozwijanie umiejętności posługiwania się liczebnikami porządkowymi.
Cele operacyjne:
Dziecko:
- z uwagą słucha piosenki
- dokonuje syntezy sylabowej i głoskowej wyrazów
- posługuje się liczebnikami porządkowymi (5l)
- wykonuje precyzyjne ruchy dłoni
- wie jak wyglądają legowiska zwierząt domowych
- klasyfikuje zwierzęta domowe ze względu na gatunek
- wykonuje rytmicznie określone ruchy
Metody:
- słowne: polecenia
- czynna: zadań stawianych
- oglądowa: pokaz
Formy pracy: zbiorowa, indywidualna
Środki dydaktyczne: odtwarzacz muzyki, CD ze skoczną muzyką, emblematy zwierząt domowych umieszczone na stojakach, ławka, maskotka/sylweta ryby, tamburyn
Przebieg:
1.Rozwiązanie zagadek o zwierzętach
Dzieci siedzą w kole, nauczycielka mówi zagadki o zwierzętach domowych i prosi o ich rozwiązanie.
2.Zabawa słuchowa "Zwierzak za zwierzakiem"
Nauczycielka stawia na środku koła stojaki z emblematami zwierząt domowych, np. pies, chomik, papuga. Prosi wybrane dzieci o ustawienie na ławce stojaków ze zwierzęciem, którego nazwę podaje sylabami lub głoskami.
3.Zabawa matematyczna "Który z kolei zwierzak?"
Nauczycielka prosi dzieci o określanie, którym z kolei w ustawionym szeregu zwierzakiem na emblemacie jest kot, chomik, rybka, pies, żółw, papużka.
4.Zabawa paluszkowa "Klatka" w opracowaniu A. Brych "Edukacja z wyobraźnią"
Dzieci siedzą w kole na podłodze, dolna dłoń to "zwierzę", a górna to "klatka"; dłoń dolna płasko leży na podłodze, palce szeroko, nad nią w przestrzeniach międzypalcowych ustawia się druga dłoń - gdzie palce oparte są na opuszkach i są wyprostowane; zwierzę ucieka z klatki, klatka się rozpłaszcza i staje się zwierzęciem, które przykrywa nowa klatka, czyli druga dłoń.
5.Zabawa matematyczna "Trzy życzenia"
Dzieci siedząc w kole przekazują sobie maskotkę/sylwetę ryby przy nagraniu dowolnej muzyki, na przerwę w akompaniamencie dziecko z maskotką/sylwetą w dłoniach mówi trzy życzenia używając liczebników porządkowych: pierwsze życzenie to…., drugie życzenie to…., trzecie życzenie to …..
6.Zabawa ruchowa naśladowcza "Kot, papużka, pies"
Dzieci poruszają się swobodnie po sali przy dźwiękach tamburyna. Na przerwę w akompaniamencie naśladują sposób poruszania się i odgłosy wydawane przez zwierzę, którego nazwę podaje nauczycielka.