Wiersz
...

Dzień Autyzmu w przedszkolu – scenariusz zajęć

Obchody Dnia Świadomości Autyzmu w przedszkolu to doskonała okazja, by przybliżyć dzieciom temat różnorodności i wrażliwości na potrzeby innych. Wprowadzenie zagadnień związanych z autyzmem w sposób dostosowany do wieku przedszkolaków pomaga budować empatię, zrozumienie i otwartość wobec rówieśników, którzy mogą postrzegać świat nieco inaczej. Jak zaplanować zajęcia, by były angażujące i jednocześnie wartościowe? W tym artykule przedstawiamy gotowy scenariusz zajęć, który pomoże nauczycielom i opiekunom przeprowadzić inspirującą lekcję o autyzmie w przedszkolu.

Scenariusz zajęć na Dzień Świadomości Autyzmu w przedszkolu

Temat: „Każdy z nas jest wyjątkowy”

Grupa wiekowa: dzieci w wieku 4–6 lat
Czas trwania: około 45 minut
Cel zajęć:

  • Kształtowanie postawy akceptacji i empatii wobec osób z autyzmem.

  • Uświadomienie dzieciom, że każdy człowiek jest wyjątkowy i może postrzegać świat w różny sposób.

  • Przekazanie podstawowych informacji o autyzmie w sposób dostosowany do wieku przedszkolaków.


1. Powitanie i wprowadzenie do tematu (10 minut)

Metoda: rozmowa kierowana
Materiały: niebieskie balony (symbol autyzmu)

Przebieg:

  1. Nauczyciel rozdaje dzieciom niebieskie balony i pyta: „Z czym kojarzy wam się kolor niebieski?”

  2. Wyjaśnia, że kolor ten symbolizuje solidarność z osobami w spektrum autyzmu.

  3. Krótkie wprowadzenie: „Na świecie są dzieci, które widzą, słyszą i odczuwają świat trochę inaczej niż większość ludzi. Niektóre z nich mogą mieć trudności z mówieniem, inne wolą bawić się same. Ale tak samo jak my – lubią się śmiać, bawić i czuć się kochane.”

2. Zabawa „Świat różnymi zmysłami” (15 minut)

Metoda: doświadczenie sensoryczne
Materiały: rękawiczki, słuchawki wygłuszające, kartki z drobnym tekstem

Przebieg:

  1. Dzieci próbują wykonać proste zadania:

    • Założyć rękawiczki i ułożyć puzzle (symbolizuje trudności z motoryką małą).

    • Przeczytać tekst napisany bardzo małą czcionką (trudność w przetwarzaniu bodźców wzrokowych).

    • Nauczyciel odtwarza nagranie z głośnym szumem, a dzieci próbują słuchać jego szeptu (symulacja nadwrażliwości słuchowej).

  2. Rozmowa z dziećmi: Jak się czuły? Czy łatwo było im się skupić? Czy coś je denerwowało?

3. Bajka o przyjaźni – „Niebieski przyjaciel” (10 minut)

Metoda: czytanie opowiadania + rozmowa
Materiały: ilustracje do bajki

Przebieg:

  1. Nauczyciel czyta krótką bajkę o chłopcu w spektrum autyzmu, który ma trudności w kontaktach z innymi, ale dzięki cierpliwości i wyrozumiałości kolegów znajduje przyjaciela.

  2. Po przeczytaniu dzieci odpowiadają na pytania:

    • Jak czuł się bohater?

    • Jak pomogli mu przyjaciele?

    • Co możemy zrobić, żeby każdy w przedszkolu czuł się dobrze?

4. Praca plastyczna „Każdy z nas jest inny, ale wszyscy jesteśmy ważni” (10 minut)

Metoda: praca grupowa
Materiały: duży arkusz papieru, kolorowe farby, pędzle

Przebieg:

  1. Dzieci odbijają na papierze swoje dłonie, każda w innym kolorze.

  2. Tworzą wspólny obrazek – symbol przyjaźni i różnorodności.

  3. Nauczyciel podsumowuje zajęcia: „Tak jak te kolory – wszyscy jesteśmy różni, ale razem tworzymy coś pięknego.”

5. Zakończenie – „Gest przyjaźni” (5 minut)

Metoda: rozmowa kierowana
Przebieg:

  • Dzieci stają w kole i przekazują sobie „iskierkę przyjaźni” (delikatne uściśnięcie dłoni lub przybicie piątki).

  • Nauczyciel podsumowuje: „Dzisiaj dowiedzieliśmy się, że każdy może widzieć świat inaczej, ale wszyscy chcemy czuć się dobrze i mieć przyjaciół.”


Podsumowanie:
Zajęcia pomagają dzieciom zrozumieć, czym jest autyzm i jak mogą wspierać kolegów, którzy odbierają świat w inny sposób. Poprzez doświadczenia sensoryczne, bajkę oraz wspólną pracę plastyczną kształtują empatię i postawę akceptacji.

event_note
13.03.2025
perm_identity
Jakub Borowiec