Cel wydarzenia:
Uczczenie Dnia Babci i Dziadka poprzez występy artystyczne przygotowane przez dzieci, budowanie więzi międzypokoleniowych oraz podziękowanie dziadkom za ich miłość i troskę.
Czas trwania:
Około 45-60 minut
Nauczycielka wita wszystkie babcie i dziadków zgromadzonych w sali przedszkolnej.
Przedszkolaki wchodzą na scenę (lub do wyznaczonego miejsca) i wspólnie recytują:
„Dziś w przedszkolu święto wielkie,
przybywajcie tłumnie wszędzie.
Babciu, dziadku, bądźcie z nami,
dzisiaj Was uściskamy!”
Dzieci machają do swoich dziadków i siadają na krzesłach, czekając na dalszą część programu.
A. Wiersze i piosenki o babci i dziadku (10 minut)
Każda grupa przedszkolaków prezentuje przygotowane wcześniej wierszyki. Przykładowe teksty:
„Babcia jak dobra wróżka,
wszystko potrafi zrobić,
kiedy ją proszę o pomoc,
zawsze chce mi dogodzić!”
„Dziadek, choć siwy, wciąż młody,
duchem zawsze pogodny.
Gdy opowieści zaczyna,
uśmiech nam wszystkim się trzyma.”
Piosenki:
„Dla babci i dziadka”
„Sto lat dla naszych dziadków” (dzieci śpiewają, klaszcząc w rytm).
B. Mini-przedstawienie: „W rodzinie najlepiej” (15 minut)
Obsada:
Narrator: dziecko, które głośno czyta krótkie wprowadzenia do każdej scenki.
Babcia, dziadek, wnuczek/wnuczka, inne role: dzieci.
Treść przedstawienia:
Narrator: „Kiedy babcia i dziadek byli mali, tak samo jak my, lubili się bawić. Zobaczmy, jak to było!”
Scenka: Dzieci udają zabawy sprzed lat – skakanie na skakance, gra w klasy, „ciuciubabka.”
Narrator: „Dziś babcia i dziadek mają inne obowiązki, ale zawsze znajdują czas dla swoich wnuków. Oto przykład!”
Scenka: Dziecko prosi babcię o pieczenie ciasta. Babcia udaje, że robi szarlotkę (rekwizyty: miska, wałek). Dziadek udaje, że uczy wnuka majsterkowania (rekwizyty: młotek, drewniane elementy).
Narrator: „Za to wszystko dziś im dziękujemy!”
Dzieci recytują wspólny wierszyk:
„Babciu, dziadku – nasz skarbie drogi,
zawsze pamiętaj, jesteś wspaniały,
Dziękujemy Wam za miłość, opiekę,
nasze życie z Wami jest takie wesołe!”
Zabawy ruchowe:
„Balonik” – dzieci i dziadkowie stoją w kółku, trzymają się za ręce i wspólnie śpiewają oraz „nadmuchują” balonik, rozciągając krąg.
„Mam chusteczkę haftowaną” – dziadkowie siadają, dzieci wędrują w kole i przekazują chusteczkę na „końcówce” piosenki.
Zabawa zgadywanka:
Dzieci prezentują obrazki przedmiotów związanych z dziadkami (np. okulary, filiżanka do herbaty, książka). Dziadkowie zgadują, co one oznaczają.
Dzieci podchodzą do swoich dziadków i wręczają im przygotowane wcześniej prezenty, np.:
Własnoręcznie zrobione laurki.
Ramki ze zdjęciem wnuczka/wnuczki.
Papierowe kwiaty.
Przy wręczaniu prezentu dzieci recytują krótkie podziękowanie:
„Babciu, dziadku, coś dla Ciebie mam,
to od serca prezent dam!”
Dziadkowie zapraszani są na herbatę, kawę i ciasto. W tym czasie dzieci i dziadkowie mogą zrobić pamiątkowe zdjęcia przy ozdobnej ściance lub w specjalnie przygotowanym kąciku.
Taki scenariusz na dzień babci i dziadka w przedszkolu pozwala dzieciom zaprezentować swoje umiejętności, a dziadkom poczuć się docenionymi i wyjątkowymi. To doskonała okazja do wspólnej zabawy, wzmacniania więzi rodzinnych i pozostawienia pięknych wspomnień dla wszystkich uczestników.