2 maja to szczególna data w kalendarzu każdego Polaka — Dzień Flagi Rzeczypospolitej Polskiej. Choć jest to święto stosunkowo młode, na dobre wpisało się już w obchody majowe, budząc w nas dumę narodową i przypominając o znaczeniu symboli państwowych. W przedszkolach to także wyjątkowy czas — moment, w którym najmłodsi uczą się patriotyzmu poprzez zabawę, wspólne śpiewanie, prace plastyczne i uroczyste wciąganie flagi na maszt. To nie tylko okazja do świętowania, ale przede wszystkim do budowania w dzieciach tożsamości narodowej i szacunku do barw ojczystych już od najmłodszych lat.
Grupa wiekowa: dzieci 4–6 lat
Czas trwania: ok. 60 minut
Cel główny: kształtowanie postaw patriotycznych, poznanie symboli narodowych Polski, integracja grupy
Cele szczegółowe:
– dzieci znają flagę Polski i jej barwy,
– potrafią zaśpiewać hymn narodowy,
– uczestniczą w zabawach integracyjnych o tematyce narodowej,
– rozwijają zdolności plastyczne.
1. Powitanie i rozmowa wprowadzająca (10 minut)
Nauczyciel wita dzieci i zadaje pytania:
– Czy wiecie, jakie dziś święto obchodzimy?
– Jak wygląda flaga Polski?
Dzieci oglądają flagę, wskazują kolory. Nauczyciel tłumaczy, dlaczego flaga jest dla nas ważna.
2. Wspólne odśpiewanie hymnu narodowego (5 minut)
Dzieci stają w kręgu lub w szeregu. Nauczyciel przypomina, jak należy się zachować podczas śpiewania hymnu. Wspólne odśpiewanie pierwszej zwrotki i refrenu „Mazurka Dąbrowskiego”.
3. Zabawa ruchowa „Biały i czerwony” (10 minut)
Dzieci poruszają się po sali przy dźwiękach muzyki. Na hasło „biały” zatrzymują się i unoszą ręce do góry, na hasło „czerwony” – kucają. Zabawa pomaga utrwalić kolory flagi.
4. Praca plastyczna: „Moja flaga” (15 minut)
Dzieci otrzymują kartki i kolorowy papier lub kredki. Ich zadaniem jest stworzyć własną flagę Polski. Prace można później wykorzystać do stworzenia wystawy w sali.
5. Recytacja wiersza o fladze (10 minut)
Nauczyciel przedstawia dzieciom krótki wiersz, np. Czesława Janczarskiego „Barwy ojczyste”, i uczy dzieci wybranych fragmentów na pamięć lub do powtarzania.
6. Zakończenie – mini pochód z flagami (10 minut)
Dzieci biorą wykonane wcześniej flagi i wychodzą na spacer po ogrodzie przedszkolnym, śpiewając prostą piosenkę o Polsce. Można zorganizować wspólne zdjęcie grupowe.
Zakończenie:
Dzieci otrzymują naklejki lub dyplomy za udział w zajęciach. Nauczyciel krótko podsumowuje, czego dzieci nauczyły się podczas dzisiejszych obchodów.
Ten scenariusz Dnia Flagi w przedszkolu można dowolnie modyfikować w zależności od możliwości grupy, pogody czy dostępnych materiałów. Najważniejsze, by dzieci wyniosły z niego radość, dumę i pierwsze poczucie przynależności do wspólnoty narodowej.