Dzień Kota, obchodzony 17 lutego, to doskonała okazja, aby wprowadzić dzieci w świat tych fascynujących i tajemniczych zwierząt. W żłobkach i przedszkolach ten dzień można uczcić poprzez kreatywne zabawy, ciekawe zajęcia edukacyjne i integracyjne, które nie tylko rozweselą maluchy, ale także rozwijają ich wiedzę i umiejętności. Wspólne świętowanie Dnia Kota pomaga także budować empatię wobec zwierząt i promować wartości takie jak opiekuńczość czy szacunek do przyrody.
W tym artykule znajdziesz gotowe pomysły na zabawy, ciekawe aktywności oraz scenariusze, które sprawią, że Dzień Kota w Twojej placówce stanie się wyjątkowym wydarzeniem. Od prostych zajęć plastycznych dla najmłodszych po angażujące gry i przedstawienia dla przedszkolaków – każdy znajdzie tutaj coś dla siebie. Gotowi na kocią przygodę? Miauczymy na tak!
Temat zajęć: Wesoły Dzień Kota
Grupa wiekowa: Dzieci w żłobku (1-3 lata)
Czas trwania: 30-40 minut
Cele zajęć:
- Wprowadzenie dzieci w świat kotów w formie zabawy.
- Rozwijanie motoryki małej i dużej poprzez proste aktywności.
- Kształtowanie empatii i pozytywnego stosunku do zwierząt.
1. Powitanie – „Witajcie, mali kociaki!” (5 minut)
Nauczyciel wita dzieci, przybierając „kocią” postać (np. opaska z uszami kota lub pomalowany nos i wąsy).
Dzieci siedzą w kole, a nauczyciel mówi: „Dziś obchodzimy Dzień Kota! Wszyscy zamienimy się w małe kotki. Spróbujmy powiedzieć ‘miau’!” (Zachęcamy dzieci do naśladowania dźwięków).
Proste powitanie ruchowe: nauczyciel wita dzieci kocią „łapką” (ręką) i zachęca do wspólnego machania.
2. Zabawa ruchowa – „Małe kotki się budzą” (10 minut)
Rekwizyty: mata lub dywan, poduszki (jako „legowiska”).
Przebieg:
Nauczyciel mówi: „Kotki w nocy spały i teraz się budzą. Co robią, gdy wstają?”
Kotki przeciągają się (dzieci naśladują rozciąganie).
Kotki myją się (dzieci udają, że myją łapkami buzię).
Kotki chodzą po sali, poruszając się na czworakach.
Kotki skaczą jak wesołe kociaki (dzieci skaczą).
3. Zajęcia plastyczne – „Zróbmy koci pyszczek” (10-15 minut)
Rekwizyty: papierowe talerzyki, klej, waciki, wąsy z papieru, oczy samoprzylepne, kredki.
Przebieg:
Nauczyciel pokazuje przykład kociego pyszczka z talerzyka.
Dzieci ozdabiają talerzyki: doklejają wąsy i noski, rysują oczy i buzię.
Nauczyciel pomaga młodszym dzieciom.
4. Zabawa muzyczna – „Kocie piosenki” (5 minut)
Rekwizyty: nagrania piosenek o kotkach, np. „Wlazł kotek na płotek”.
Przebieg:
Dzieci słuchają piosenki i próbują się poruszać w jej rytm (np. machają łapkami, kołyszą się).
Wspólnie śpiewamy prosty fragment refrenu, np. „Miau, miau, miau”.
5. Zabawa sensoryczna – „Zaczarowany kłębek” (5 minut)
Rekwizyty: miękkie kłębki włóczki.
Przebieg:
Dzieci siadają w kole. Nauczyciel toczy do nich kłębek włóczki, mówiąc: „To magiczny kłębek, który lubią kotki. Dotknij go i podaj dalej!”
Dzieci bawią się kłębkiem – turlają go, próbują rozwijać.
6. Zakończenie – „Koci relaks” (5 minut)
Przebieg:
Dzieci kładą się na matach, a nauczyciel opowiada krótki wierszyk o kotkach, np.:
„Kotki śpią w koszyczku, cicho mruczą w słonku.
Zamykają oczka, chowają się w kątku.”
Relaksująca muzyka lub nagranie kociego mruczenia w tle.
Temat zajęć: Wesołe kotki w przedszkolu
Grupa wiekowa: Dzieci w wieku przedszkolnym (3-6 lat)
Czas trwania: 20-30 minut
Cele zajęć:
- Rozwijanie wyobraźni i wiedzy o kotach.
- Kształtowanie empatii wobec zwierząt.
- Usprawnianie koordynacji ruchowej i motoryki małej.
1. Powitanie i „Koci teatrzyk” (5 minut)
Przebieg:
Nauczyciel wita dzieci, nosząc „kocie uszka” i mówi: „Dziś mamy wyjątkowy dzień – Dzień Kota! Poznacie ciekawe fakty o kotkach i wcielicie się w wesołe kotki!”
Krótkie przedstawienie: nauczyciel odgrywa scenkę, w której kotek budzi się, przeciąga, szuka mleka i wesoło miauczy. Zachęca dzieci do wspólnego naśladowania.
2. Zabawa ruchowa – „Koci tor przeszkód” (10 minut)
Rekwizyty: małe hula-hoop, tunel, sznurki (jako „pajęczyna”).
Przebieg:
Nauczyciel tłumaczy: „Kotki uwielbiają się wspinać i przeciskać! Pokażcie, jak poradzicie sobie z kocim torem przeszkód!”
Dzieci:
Przechodzą przez tunel.
Skaczą przez hula-hoop (jak koty przez płotki).
Czołgają się pod sznurkami udającymi pajęczynę.
Na końcu dzieci „łapią myszkę” – małą maskotkę.
3. Zajęcia plastyczne – „Koci portret” (10 minut)
Rekwizyty: papierowe maski kota, kredki, brokat, patyczki do trzymania.
Przebieg:
Dzieci ozdabiają maski kota: rysują wąsy, doklejają brokatowe uszka, a nauczyciel pomaga przymocować patyczki.
Gotowe maski zakładamy na koniec zajęć.
4. Podsumowanie – „Kocie ciekawostki” (5 minut)
Przebieg:
Nauczyciel opowiada dzieciom ciekawe fakty o kotach:
„Kotki mruczą, gdy są szczęśliwe.”
„Koty potrafią spać nawet 16 godzin dziennie!”
Dzieci, które znają koty z domu, mogą opowiedzieć o swoich pupilach.
Zakończenie
Pożegnanie z kotkami: nauczyciel mówi: „Do zobaczenia, małe kotki! Miau, miau!”
Dzieci dostają naklejki z wizerunkiem kotka lub kolorowankę na pamiątkę.
Dzień Kota to doskonała okazja, aby wprowadzić dzieci w fascynujący świat tych tajemniczych i uroczych zwierząt. Organizując zajęcia, warto postawić na różnorodne aktywności, które będą zarówno edukacyjne, jak i angażujące. Oto pomysły, które pomogą stworzyć niezapomniany dzień pełen kocich przygód – od zabaw ruchowych, przez plastyczne wyzwania, aż po kocią muzykę i ciekawostki. Dzięki tym pomysłom dzieci nie tylko będą się świetnie bawić, ale również poszerzą swoją wiedzę o kotach.
Koci tor przeszkód – dzieci przechodzą przez tunele, przeskakują przeszkody i naśladują ruchy kotków.
Kocia maska – zajęcia plastyczne, w których dzieci tworzą i ozdabiają maski kotka.
Zabawy ruchowe z muzyką – naśladowanie ruchów kotów w rytm piosenek, takich jak „Wlazł kotek na płotek”.
Kocie ciekawostki – mini-prelekcja z ilustracjami o zwyczajach i zachowaniach kotów.
Opowiadanie lub teatrzyk – historyjka o przygodach kotka, z udziałem dzieci jako aktorów.
Skarby w kocim worku – zabawa sensoryczna, w której dzieci wyciągają przedmioty związane z kotami, np. pluszowe myszki, kłębki włóczki.
Kocie drzemki – relaks z krótką historią o kotach i cichą muzyką w tle.