Obchody Dnia Wody w przedszkolu to świetna okazja, by już od najmłodszych lat uczyć dzieci o znaczeniu wody dla ludzi, zwierząt i roślin. Poprzez zabawę, eksperymenty i kreatywne aktywności przedszkolaki mogą lepiej zrozumieć, skąd bierze się woda i dlaczego trzeba ją oszczędzać. Odpowiednio dostosowany scenariusz sprawi, że zarówno 3-latki, jak i 4-latki aktywnie zaangażują się w zajęcia, czerpiąc z nich radość i wiedzę. Jak zatem przygotować wyjątkowy dzień pełen wodnych przygód? Oto nasze propozycje!
Cele zajęć:
Rozwijanie świadomości ekologicznej i znaczenia wody w życiu codziennym.
Kształtowanie umiejętności obserwacji i eksperymentowania.
Rozwijanie motoryki małej i dużej poprzez zabawy sensoryczne.
Czas trwania: ok. 45–60 minut
1. Powitanie i wprowadzenie w temat (10 min)
Forma: rozmowa kierowana, ilustracje
Materiały: obrazki przedstawiające wodę w różnych formach (deszcz, rzeka, morze, kran, chmury)
Przebieg:
Nauczyciel pyta dzieci: „Do czego potrzebna jest woda?”
Pokazuje ilustracje i tłumaczy, że woda jest wszędzie: w deszczu, jeziorach, a nawet w naszych ciałach!
Dzieci naśladują różne dźwięki wody: kapanie, chlapanie, szum deszczu.
2. Eksperyment „Co pływa, a co tonie?” (10 min)
Forma: doświadczenie
Materiały: miska z wodą, różne przedmioty (kamyki, liście, plastikowa nakrętka, korek, łyżka)
Przebieg:
Nauczyciel pokazuje dzieciom przedmioty i pyta: „Jak myślicie, czy to będzie pływać, czy zatonie?”
Dzieci kolejno wrzucają przedmioty do wody i obserwują, co się z nimi dzieje.
Na zakończenie podsumowanie: „Niektóre rzeczy unoszą się na wodzie, inne opadają na dno.”
3. Zabawa ruchowa „Kropelki deszczu” (10 min)
Forma: zabawa muzyczna
Materiały: muzyka relaksacyjna z odgłosami deszczu
Przebieg:
Dzieci są kroplami wody – skaczą, biegają i tańczą zgodnie z rytmem muzyki.
Kiedy nauczyciel mówi „kałuża!”, dzieci zatrzymują się i kucają.
Na słowo „deszcz!” wszyscy machają rękami nad głową jak spadające krople.
4. Praca plastyczna „Malowanie wodą” (15 min)
Forma: działania plastyczne
Materiały: pędzle, kubeczki z wodą, papier (np. ciemny karton)
Przebieg:
Dzieci maczają pędzel w wodzie i malują po kartonie – obserwują, jak zmienia się kolor papieru.
Mogą próbować malować fale, deszcz lub kałuże.
Prace zostają wysuszone i wykorzystane do dekoracji sali.
5. Podsumowanie i pożegnanie (5 min)
Forma: rozmowa
Nauczyciel pyta: „Co dzisiaj odkryliśmy o wodzie?”
Dzieci dzielą się swoimi spostrzeżeniami.
Wspólne powiedzenie rymowanki:
„Kap, kap, kap – deszczyk spadł,
Woda w kranie chlupie tak!
Pamiętamy, moi mili,
By jej nigdy nie marnować chwili!”
Cele zajęć:
Uświadomienie dzieciom znaczenia wody w przyrodzie i codziennym życiu.
Zachęcenie do dbania o wodę i jej oszczędzania.
Rozwijanie umiejętności obserwacji poprzez eksperymenty.
Aktywizowanie dzieci poprzez ruch i działania plastyczne.
Czas trwania: około 60 minut
1. Powitanie i rozmowa o wodzie (10 min)
Forma: rozmowa kierowana, prezentacja ilustracji
Materiały: obrazki przedstawiające wodę w różnych formach (morze, rzeka, chmury, deszcz, lód, kran), globus
Przebieg:
Nauczyciel wita dzieci i pyta: „Gdzie możemy znaleźć wodę?”
Dzieci oglądają ilustracje i wskazują miejsca, gdzie występuje woda.
Pokazanie globusa i wyjaśnienie, że większość Ziemi pokrywa woda.
Rozmowa o tym, dlaczego woda jest ważna dla ludzi, zwierząt i roślin.
2. Eksperyment „Skąd się bierze deszcz?” (10 min)
Forma: doświadczenie
Materiały: szklanka z gorącą wodą, talerzyk, kostki lodu
Przebieg:
Nauczyciel wlewa ciepłą wodę do szklanki i przykrywa ją talerzykiem z kostkami lodu.
Dzieci obserwują, jak para skrapla się na talerzyku i spada jako „deszcz”.
Wyjaśnienie: „Tak samo para wodna w chmurach zmienia się w krople deszczu.”
3. Zabawa ruchowa „Taniec kropelek” (10 min)
Forma: zabawa muzyczna
Materiały: muzyka o różnym tempie
Przebieg:
Dzieci są kroplami wody, które skaczą po liściach, spadają z chmur i płyną rzeką.
Nauczyciel zmienia tempo muzyki – przy szybkim rytmie dzieci skaczą jak deszcz, przy wolnym – płyną jak rzeka.
Na hasło „kałuża!” dzieci zatrzymują się i robią „plask” rękami na podłodze.
4. Eksperyment „Co rozpuszcza się w wodzie?” (15 min)
Forma: doświadczenie
Materiały: woda w kilku kubeczkach, sól, cukier, piasek, olej
Przebieg:
Dzieci kolejno wsypują do wody różne substancje i mieszają.
Obserwują, co się rozpuszcza, a co nie.
Wspólne podsumowanie: „Nie wszystko łączy się z wodą.”
5. Praca plastyczna „Wodne światy” (15 min)
Forma: malowanie farbami, wykorzystanie folii bąbelkowej
Materiały: farby w odcieniach niebieskiego, biała kartka, folia bąbelkowa, gąbki
Przebieg:
Dzieci malują morze lub rzekę, odbijając pomalowaną farbą folię bąbelkową na kartce.
Mogą dorysować rybki, krople wody lub chmury.
Prace zostają wystawione na przedszkolnej galerii.
6. Podsumowanie i pożegnanie (5 min)
Forma: rozmowa, wspólna rymowanka
Przebieg:
Nauczyciel pyta dzieci, czego się nauczyły o wodzie.
Wspólne powiedzenie rymowanki:
„Woda w rzekach, woda w morzu,
Jest potrzebna nam w pożyciu.
Więc ją szanuj, nie marnujcie,
Bo bez wody nie przeżyjecie!”