Jak opanować zazdrość?
Temat: Jak opanować zazdrość?
Cele główne:
uświadomienie dzieciom na czym polega zazdrość oraz jakie inne jeszcze emocje towarzyszą zazdrości.
Cele operacyjne:
Dziecko:
- wie, w których sytuacjach zazdrościmy innym,
- przywołuje doświadczenia i wspomnienia,
- rozumie, że nie można mieć wszystkiego
Metody:
- zadaniowa,
- słowna,
- czynna,
- drama.
Formy:
zbiorowa
Pomoce dydaktyczne:
Bajka "Kopciuszek", podkład muzyczny: R. Schuman Koncert fortepianowy a-moll cz. II. Duże arkusze szarego papieru, białe kartki dla każdego dziecka, kredki, piosenka "Nie chcę cię znać", magnetofon.
Przebieg zajęć:
1. Słuchanie opowiadania "Kopciuszek" podkład muzyczny: R. Schuman Koncert fortepianowy a-moll cz. II.
2. Rozmowa na temat opowiadania. Nauczyciel zadaje dzieciom pytania pomocnicze: O kim było opowiadania? Jak był traktowany Kopciuszek w domu przez siostry i macochę? Jak myślicie jak czuł się Kopciuszek gdy nie zabrano go na bal? Jak się nazywa takie uczucie, gdy nie ma się czegoś, a bardzo, ale to bardzo chce się to mieć? Dzieci mogą nie użyć pojęcia zazdrość – trzeba nazwać tę emocję.
3."Czym jest zazdrość"- poszukiwanie odpowiedzi metodą burzy mózgów. Odpowiedzi nauczyciel zapisuje na dużym arkuszu papieru. Zadaje pytania dzieciom: czego można zazdrościć innym i czy kiedy oni czegoś zazdrościli innym? Czy jest miłe czy przykre uczucie? Co robimy jak jesteśmy zazdrośni? Co można zrobić by nie zazdrościć innym, że mają coś czego my nie mamy?
4. "Czego zazdrościmy innym"- dzieci rysują na kartkach powód zazdrości. Następnie każde prezentuje swój rysunek i opowiada o nim.
5. "Już się nie gniewam" – zabawa realizowana jest w parach . Na zmianę aktywne jest jedno dziecko, to które ma okazać, że się już nie gniewa. Dzieci komponują to w różny sposób: uśmiechają się, klepią po ramieniu.
6. Na zakończenie taniec do piosenki "Nie chcę cię znać".