"Przygody Wacka" - scenariusz przedstawienia teatralnego SCENARIO
6-latki
Bezpieczeństwo
Scenariusz
...

"Przygody Wacka" - scenariusz przedstawienia teatralnego

Scenariusz przedstawienia teatralnego związanego z bezpieczną drogą do szkoły.

Występują: Wacek, pani nauczycielka, dzieci, starsza pani, chór, pan policjant, kierowcy, drzewa, znaczek odblaskowy, sygnalizator świetlny.

Narrator
Rozpoczął się rok szkolny, a z nim wiele kłopotów dla pierwszoklasisty Wacka.
Mały Wacek zerwał się z łóżka. Popatrzył na zegarek i włosy stanęły mu dęba.

Wacek (chłopiec bardzo zdenerwowany wymachuje rękami, patrzy na zegarek, łapie się za głowę)
Co ja mam teraz robić?
Za 10 minut zaczynam lekcję!
Co mam robić? Co mam robić?

Narrator
Wacek szybko i nerwowo zaczął się ubierać. Przez pomyłkę ubrał dwie różne skarpety. Do leżącego plecaka wrzucił co mógł i nie jedząc, rozczochrany zamknął dom, a klucze powiesił na szyję.

Chór (5 dzieci stojących z boku wspólnie wymawia)
Nie, nie, nie, postępujesz źle!

Wacek (Chwilę zastanawia się, potem podskakuje i głośno mówi: Aha!!)
Muszę schować klucze pod kurtkę, żeby nikt ich nie widział.

Chór (5 dzieci stojących z boku wspólnie wymawia)
Tak, tak, tak, to dobry znak.

Wacek (ze strachem rozkłada ręce)
Co ja teraz powiem Pani.
Wiem, że nie wolno się spóźniać na lekcję.
Co mam robić? Co mam robić?

Narrator
Wacek biegnie szybko.
Aby dotrzeć do szkoły musi przejść przez park, ale tam ciemno i niebezpiecznie. Gęste i wysokie drzewa zasłaniają dostęp światła.

Wacek
(Wacek zagląda w głąb parku)
Nikogo nie ma, żywej duszy nie widać.

Chór (5 dzieci stojących z boku wspólnie wymawia)
Nie, nie, nie, postępujesz źle!
Lepiej dłuższą wybierz drogę, a bezpieczniej dotrzesz do szkoły.

Narrator
Wacek biegnie szybko dookoła parku.
Jego tornister zawieszony na plecach podskakuje, a razem z nim skacze znaczek odblaskowy, który towarzyszył na lekcji w piosence pt. "Mój mały przyjaciel".
(W czasie piosenki dzieci siedzą w ławkach i słuchają, a pan policjant wykonuje różne gesty związane z bezpieczną drogą do szkoły i rozdaje znaczki odblaskowe).

Znaczek odblaskowy
(jeden uczeń przebrany za znaczek odblaskowy skierowany do widowni i śpiewa)
Refren śpiewają wszystkie dzieci, trzymając znaczek odblaskowy oburącz i wymachują rączkami przed siebie raz w prawą, a raz w lewą stronę).

• Jestem znaczek, mały znaczek,
jednak dużo znaczę.
Ref: Błysnę tu, błysnę tam i o bezpieczeństwo dbam.

• Gdy mnie dziecko nosi z sobą
jestem też ozdobą.
Ref: Błysnę tu, błysnę tam i o bezpieczeństwo dbam.

• Na kurteczce, na plecaku, no i na bucikach.
Hej kierowcy uważajcie w swych samochodzikach.
Ref: Błysnę tu, błysnę tam i o bezpieczeństwo dbam.

Narrator
Ten znaczek wszyscy uczniowie otrzymali od Pana policjanta, gdy uczyli się prawidłowo przechodzić przez jezdnię.
(W tym czasie policjant idzie z uczniami na przejście dla pieszych).

Policjant
Aby bezpiecznie przejść przez ulicę należy najpierw spojrzeć w lewo, potem w prawo i jeszcze raz w lewo.
(Dzieci wraz z policjantem pochylają się w prawidłowym kierunku i wspólnie przechodzą przez pasy).
Jeszcze raz przejdziemy przez ulicę, ale teraz wy powiedzcie, w którą stronę patrzymy najpierw, gdy chcemy bezpiecznie przejść przez jezdnię.

Dzieci
Najpierw patrzymy w lewo, w prawo i jeszcze raz w lewo.

Policjant
Czy widać, że jedzie samochód?

Dzieci
Nie.

Policjant
To przechodzimy.
(policjant odprowadza dzieci do szkoły )

Narrator
Wacek widzi już szkołę, biegnie szybciej, ale rozpędzone samochody nie pozwalają mu przejść. Nerwowo rozgląda się.

Wacek (łapie się za głowę, zastanawia, przestępuje z nogi na nogę)
O jej, jak to było z tym przejściem?
W prawo, w lewo, w lewo, w prawo, a nieeeee wieeem!
(łapie się za głowę)
Zielone, czerwone, czerwone, zielone, nieee paaaamiętaaaam!
Co mam robić? Co mam robić?

Narrator
(dzieci w kartonowych samochodach jeżdżą po ulicy)
Już wystawił nogę na ulicę i się cofnął, bo przejeżdżające samochody jechały i jechały i ani myślały się zatrzymać.
Po chwili jeden samochód zatrzymał się i Pan kierowca zapytał Wacka.

Kierowca
Chłopczyku widzę, że spieszysz się do szkoły. Choć podwiozę cię. Będziesz szybciej!

Chór (5 dzieci stojących z boku wspólnie wymawia)
Nie, nie, nie, postępujesz źle!

Wacek (stanowczo)
Nie proszę Pana, ja Pana nie znam. Moja mamusia i Pan policjant mówili mi, żebym nigdy nie wsiadał do żadnego samochodu i od nikogo nic nie brał.
Dziękuję Panu. Poradzę sobie.

Chór (5 dzieci stojących z boku wspólnie wymawia)
Tak, tak, tak, to dobry znak.

Narrator
Wacek kręci się po chodniku, dalej nie wie jak ma przejść.
Nagle starsza Pani z zakupami, widząc zachowanie Wacka podchodzi do niego.

Starsza Pani
Chłopczyku widzę, że boisz się przejść przez ulicę.

Wacek
Tak, bo spóźniłem się do szkoły, a samochody jadą i jadą.
(uczeń trzyma lizaki z trzema kolorami: czerwonym, pomarańczowym i zielonym)

Starsza Pani
Popatrz, są trzy kolory świateł.
Teraz pali się czerwone, to znaczy, że nikt nie może przejść przez jezdnię.
Bo, gdy piesi mają czerwone, to kierowcy zielone.

Chór (5 dzieci stojących z boku wspólnie wymawia)
Tak, tak, tak, to dobry znak.

Wacek (radośnie)
Tak, tak przypominam!

Starsza Pani
Gdy zapali się pomarańczowe światło, to piesi mogą przygotować się do przejścia przez jezdnię, a kierowcy przygotować się do hamowania.
Chór (5 dzieci stojących z boku wspólnie wymawia)
Tak, tak, tak, to dobry znak.

Wacek (radosny, bo już sobie przypomniał)
Tak, tak przypominam!
Już wiem.
Gdy zapali się zielone, droga dla mnie wolna, bo kierowcy mają wtedy czerwone światło i muszą stać.
Dziękuję Pani.

Narrator
Gdy zapaliło się zielone światło Wacek razem z Panią przeszli bezpiecznie przez przejście.
Zdenerwowany chłopiec wbiegł do szkoły. Zapukał do drzwi swojej klasy i wszedł.

Pani nauczycielka (zdziwiona)
Co się stało Wacku? Dlaczego się spóźniłeś?

Wacek (wstydzi się, spuszcza głowę)
Bo ja proszę pani nie pamiętałem, jak przejść przez ulicę.

Nauczycielka
To dobra okazja, abyśmy powtórzyli tę lekcję. Proszę wstańcie wszyscy.
(nauczycielka zwraca się do wszystkich uczestników przedstawienia i pierwszaków z widowni).
Zadam wam kilka pytań.
W którą stronę patrzymy, kiedy chcemy przejść przez ulicę?

Dzieci
Najpierw należy spojrzeć w lewo, w prawo i jeszcze raz w lewo i już można przechodzić.

Nauczycielka
Pięknie odpowiedzieliście. A oto drugie pytanie.
Czy założone klucze od domu mogą być widoczne na szyi?

Dzieci
(Dzieci odpowiadają że nie, a uczennica odgrywająca rolę nauczycielki wybiera jedno dziecko z widowni i prosi o wytłumaczenie, dlaczego nie można tak postępować.)

Nauczycielka
No świetnie, trzecie pytanie.
Czy można wsiadać do samochodu, lub brać coś od osób nieznajomych?
(prosi kogoś z widowni o wytłumaczenie)

Nauczycielka
Tym razem też odpowiedzieliście pięknie. Zadam wam ostatnie pytanie.
Na jakim świetle nie można przechodzić przez ulicę?
(prosi kogoś z widowni o wytłumaczenie)

Nauczycielka
To dobra odpowiedź
A teraz na zakończenie zaśpiewamy naszą piosenkę "Mój mały przyjaciel".
(Tym razem piosenkę śpiewają wszyscy mali aktorzy, a dzieci siedzące na widowni włączają się w refren piosenki, trzymając znaczki odblaskowe oburącz wykonują ruchy do góry w prawą i lewą stronę.

• Jestem znaczek, mały znaczek,
jednak dużo znaczę.
Ref: Błysnę tu, błysnę tam i o bezpieczeństwo dbam.

• Gdy mnie dziecko nosi z sobą
jestem też ozdobą.
Ref: Błysnę tu, błysnę tam i o bezpieczeństwo dbam.

• Na kurteczce, na plecaku, no i na bucikach.
Hej kierowcy uważajcie w swych samochodzikach
Ref: Błysnę tu, błysnę tam i o bezpieczeństwo dbam.
(Mówią wszyscy uczestnicy przedstawienia.)
Z tej nauki morał taki, że dobrze jest znać zasady i znaki.
Będziesz wtedy wesoły, bo bezpiecznie dojdziesz do szkoły.

Autor scenariusza i piosenki:
mgr Jolanta Wybieralska
event_note
10.07.2012
attachment
1
perm_identity
Jolanta Wybieralska