Zabawy rozwijające inteligencję sportową
"Krowa"
Jeden z uczestników zabawy zostaje wybrany krową, staje pośrodku i wyciąga ręce. Pozostałe dzieci chwytają po jednym palcu ręki krowy i zadają pytanie: "Jakie mleko daje krowa?". Krowa zaczyna wymieniać rożne kolory, gdy wypowie słowo "białe" dzieci zaczynają uciekać. Złapani stają w rozkroku. Muszą tak stać dopóki ktoś nie przejdzie między ich nogami. Wówczas mogą ponownie uciekać przed krową. Zabawa trwa tak długo, aż krowa złapie wszystkie dzieci. Teraz krową może zostać ktoś inny.
"Tęcza"
Potrzebne przedmioty: kolorowe koła z papieru (około 5 cm średnicy), tyle ile dzieci, w max 6 kolorach, taśma klejąca lub agrafki (tyle ile dzieci). Dzieci wybierają sobie kółeczko i przyklejają taśmą lub przypinają za pomocą agrafki do ubrania, siadają w kręgu na krzesełkach. Prowadzący stoi w środku i wymienia po dwa kolory. Uczestnicy zabawy, którzy mają kółka w wymienionych kolorach szybko zamieniają się miejscami. Jeśli prowadzący zawoła "TĘCZA" wszyscy zmieniają miejsce. Prowadzący również próbuje zająć jedno z wolnych krzesełek. Osoba, która nie zdąży usiąść zostaje nowym prowadzącym.
"Dzieci w lesie"
Zabawa orientacyjno-porządkowa. Miejsce: boisko, las
Dzieci ( połowa) otrzymują zielone znaczki, rozstawiają się swobodnie po Sali lub boisku. Dzieci bez znaczków biegają w różnych kierunkach uważając, aby nie trącać drzew. Na sygnał i zawołanie: "Stój!"- dzieci zatrzymują się. Nauczycielka poleca rozejrzeć się i stanąć za najbliższym drzewem. Zabawę powtarza się kilkakrotnie, a następnie bawiący się zamieniają się miejscami.
"Wyścig rzędów na jednej nodze"
Zabawa ruchowa z elementami podskoku.
Miejsce: korytarz, boisko, las.
Dzieci dzieli się na dwie grupy( może być więcej grup) ustawione w rzędach. Wyznaczona jest linia startu i linia mety w odległości kilku metrów. Na mecie są chorągiewki lub leżą kolorowe piłki. Pierwsze dziecko z każdego rzędu skacze na jednej nodze, okrąża chorągiewkę i wraca do swojego rzędu na drugiej nodze, dotyka wyciągniętą dłonią następnej osoby i staje na końcu. Dotknięte dziecko wykonuje zadanie tak samo jak pierwsze. Wygrywa ten rząd, którego uczestnicy szybciej ukończą wyścig.
"Wiewiórki w dziuplach"
Zabawa bieżna miejsce: boisko, las
Ułożone obręcze (lub narysowane na ziemi) – to dziuple dla wiewiórek. W każdej dziupli jedna wiewiórka (dziecko). Na sygnał "Wiewiórki z dziupli" – dzieci biegają swobodnie z dala od dziupli. Na zawołanie "Wiewiórki do dziupli, lis idzie" – każda wiewiórka wskakuje do najbliższej dziupli i przysiada. Odmiana tej zabawy – to dziupli jest o jedną mniej niż wiewiórek (jedna wiewiórka zawsze zostaje bezdomna).
"Spłoszone ptaki"
Zabawa bieżna . Miejsce: sala, boisko, las
Potrzebne są kółka od sersa (lub małe kolorowe obręcze) to są gniazdka dla ptaków. Kółka rozłożone są luźno po całej Sali lub na trawie. "Ptaki" ćwierkając biegają w pobliżu gniazdek. Na sygnał "kot" ptaszki szybko zajmują miejsce w gniazdkach, chowając głowę "pod skrzydłami" w przysiadzie. Zabawę powtarzamy kilkakrotnie.
"Nie depcz grządek"
Zabawa z elementami równowagi Miejsce: sala, boisko, las
Na boisku lub w sali układamy (lub rysujemy) grządki i ścieżki. Grządki są ułożone na przemian ze ścieżkami. Dzieci ustawione są w grupki, wchodzą kolejno, jedno za drugim na ścieżkę, idą parę kroków, potem przekraczają grządki i idą po drugiej ścieżce.
"Po wąskiej dróżce"
Zabawa z elementami równowagi Miejsce: boisko, sala
Narysowana wąska (ok.20 cm) dróżka, na której ułożone są różne przedmioty. Dzieci idąc kolejno omijają je, a kiedy zrobią to bezbłędnie, stają na koniec kolejki. Powtarzamy kilka razy.
"Lawina"
Miejsce: boisko, las, zabawa bieżna
Dzieci stają w rozsypce. Jedno wyznaczone stoi z boku. Wyznaczone dziecko biegnie za uciekającymi, starając się któreś dotknąć ręką. Każde " złapane" dziecko pomaga łapać. W ten sposób wszystkie dzieci są złapane i zabawa kończy się.
"Bocian i żaby"
Miejsce: boisko, las ,zabawa ruchowa z elementami czworakowania
Na boisku wyznaczamy staw (narysowane koło). W środku małe kółeczko (wysepka dla bociana). "Bocian" stoi na wysepce – "żaby" w przysiadzie na obwodzie koła.
Żaby pytają – "Panie bocianie, chcesz żabkę na śniadanie?". Potem wskakują do stawu i wyskakują z niego, a bocian stara się je złapać w obrębie stawu. Złapane żabki zabiera na wyspę. Gdy złapie umówioną liczbę żab, wybiera się innego bociana.
"Jastrząb, kura i pisklęta"
Miejsce: boisko, las, zabawa bieżna
Wyznaczamy kurnik, podwórko i gniazdo jastrzębia. "Kura" wyprowadza pisklęta na podwórko, przysiada i zbiera "ziarenka", uczy "pisklęta" grzebać nóżką w ziemi (dzieci naśladują ruchy kury). Na zapowiedź: "Jastrząb leci" – pisklęta uciekają do kurnika, a stara kura rozłożonymi skrzydłami zasłania uciekające pisklęta przed jastrzębiem. Gdy jastrząb złapie umówioną liczbę piskląt, można zakończyć zabawę lub rozpocząć zabawę z innymi dziećmi w roli jastrzębia i kury.